هدف رشد اقتصادی 8.5 درصدی استان زنجان در بودجه سال آینده / بهبود بخش خدمات در دستور کار

ساعت: 13:53
تاریخ انتشار: 1400/09/30
کد خبر: 1793863

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان:

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان با بیان اینکه در بودجه رشد اقتصادی استان زنجان 8.5 درصد رشد اقتصادی در نظر گرفته شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; رامین میرزایی در نشست خبری در استان زنجان با بیان اینکه اقتصاد در دهه های اخیر آسیب دیده است و ربطی به دولت فعلی ندارد اما دولت فعلی متضرر شده است، گفت: به میانگین رشد اقتصادی کشور مربوط می شود. کشور.

وی دومین آسیب را ناشی از تولید ناخالص داخلی سرانه (سهم هر فرد در اقتصاد کشور) دانست و افزود: رشد تولید ناخالص داخلی کشور، عدم تعادل در تولید ناخالص داخلی بین استان ها که منجر به عدم تعادل در توزیع تسهیلات در استان شد. کشور و تورم این یکی از آسیب هایی است که اکنون در جامعه احساس می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان ادامه داد: کاهش جمعیت فعال اقتصادی در کشور به دلیل بیماری عروق کرونر به ویژه در مشاغل خدماتی و غیررسمی، ضریب جینی با فاصله طبقاتی مرتبط است و متاسفانه شاهد شکاف هایی هستیم. و شکاف های بین وی افزود: این هفت موضوع باعث تغییر مسیر سیاست های مالی و همچنین تغییر ساختار بودجه کشور شده است.

وی با بیان اینکه ارتقای اشتغال، بهبود فضای کسب و کار و سرمایه گذاری در حوزه اقتصادی از نکات برجسته مقام معظم رهبری است که باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: بنابراین برای تحقق این امر باید در بودجه ریزی به این سمت برویم. .

میرزایی تاکید کرد: لازم است مدیران در این زمینه مطلع شوند و امیدواریم لایحه بودجه به گونه ای تنظیم شود که با کمترین تغییر به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. وی افزود: سه حوزه رشد اقتصادی و ارتقای بهره وری عدالت محوری، ثبات اقتصادی و ارتقای کیفیت بودجه ریزی است.

وی با اشاره به اینکه رشد 8 درصدی حوزه اقتصادی کشور است، افزود: همچنین تاکید بر محاسبه رشد اقتصادی در سطح شهرستان است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان با بیان اینکه چهار استان کشور اعلام آمادگی کرده اند نرخ رشد اقتصادی را در سطح شهرستان محاسبه کنند، افزود: استان های زنجان، فارس، کرمان و حوران رضوی به صورت داوطلبانه رشد اقتصادی را گزارش می دهند. مرکز

وی با تاکید بر اینکه نرخ رشد اقتصادی در شهرهای استان زنجان بر اساس چند شاخص محاسبه شده است، افزود:

میرزایی با اشاره به اینکه متأسفانه سیستم مالی کشورمان به یک پروژه بزرگ عادت کرده است، گفت: اکنون زمان تغییر این رویکرد و بهبود شرایط است که باید به سمت یک برنامه کلان برویم.

وی گفت: در صورت نیاز به رویکرد متمرکز، توسعه بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی و سایر بخش‌ها برنامه‌ریزی می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان با اشاره به اینکه میانگین رشد در بخش های خدمات کشاورزی، صنعت و معدن مشخص است اما با توجه به تیم اقتصادی استان جا برای حرکت وجود دارد، افزود: با این حال، رشد اقتصادی 8.5 درصد است.

وی با بیان اینکه ارتقای حوزه خدمات در دستور کار قرار دارد، گفت: برای این منظور در نظر داریم صنعت و کشاورزی را کاهش دهیم و حوزه خدمات را افزایش دهیم.

میرزایی با اشاره به اینکه بهره وری در کشاورزی متمرکز است، افزود: صنایع نیز روند فعلی را به خود گرفته و مشکلی در این بخش وجود ندارد.

وی با اشاره به سهم حوزه سرمایه گذاری در رشد اقتصادی 8 درصدی اقتصاد کشور گفت: از این میزان 4.5 درصد مربوط به سرمایه گذاری و 3.5 درصد مربوط به رشد در بخش بهره وری است.

پیش بینی ایجاد یک میلیون شغل جدید در بودجه سال آینده

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان تاکید کرد: در هدف گذاری دولت در لایحه بودجه سال آینده یک میلیون شغل جدید ایجاد می شود.

وی با اشاره به افزایش 4.5 درصدی سرمایه گذاری خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری از منابع بانکی، صندوق توسعه ملی، منابع شرکت های دولتی، مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی و فروش اموال و دارایی های دولتی از جمله تامین منابع برای تحقق این، مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد یکی از مهم ترین منابعی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

میرزایی با بیان اینکه اگر بتوانیم بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری حدود 4 تا 5 هزار میلیاردی در استان متقاعد کنیم، رشد اقتصادی در این حوزه را متحول می کند، ادامه داد: فروش اموال و دارایی های دولتی 380 میلیارد تن برای استان زنجان است. در لایحه بودجه نظراتی پرسیده شد.

وی در ادامه با بیان اینکه فعالیت در استان باید بر اساس سند آمایش سرزمینی استان باشد، ادامه داد: تمامی فعالیت های عمرانی باید بر اساس سند آمایش سرزمین باشد.

احمد هداوردی نیز در این جلسه درباره لایحه بودجه سال 1401 توضیح داد: کل بودجه سال آینده کشور 3631 هزار میلیارد تن است که 1505 هزار میلیارد تن کل بودجه کشور و بودجه شرکت های دولتی 2231 هزار میلیارد تن است.

وی افزود: کل درآمد سال آینده کشور 664 میلیارد تن است و هزینه های این بخش 965 میلیارد تن پیش بینی شده است که 301 میلیارد تن کسری بودجه این بخش است که البته امسال 646 تریلیون تن است. به طور قابل توجهی نشان می دهد که کسری بودجه در سال آینده کاهش یافته است.

این مقام مسئول ادامه داد: میزان نقل و انتقالات و مصارف این بخش در بودجه سال آینده به ترتیب 408 میلیارد تن و 251 میلیارد تن است، گفت: تراز مالی این بخش 157 میلیارد تن است در حالی که این تراز در بودجه امسال در نظر گرفته شده است. 219 هزار میلیارد بوده و این کاهش هزینه یکی از نکات مثبت لایحه بودجه سال آینده است.

معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور زنجان گفت: منابع عمومی کشور، درآمدهای کشور و نقل و انتقالات در لایحه بودجه سال آینده به ترتیب 7، 46 و 3 درصد افزایش یافته است، ضمن اینکه میزان وام های بانک مرکزی در این لایحه 30 درصد کاهش یافت این موارد نیز از نقاط قوت لایحه است.

هودووردی یادآور شد: روند افزایش درآمدهای مالیاتی نیز بخشی از اصلاح ساختار و نقاط قوت لایحه بودجه سال آینده است که از 5.4 درصد به 6.7 درصد رسیده که در کشورهای توسعه یافته 12 درصد است. در بخش هزینه ای اعتبارات استانی بودجه 1401 27.9 هزار میلیارد تن، تملک دارایی های سرمایه ای 71 تریلیون تن و اعتبارات ارتقای شاخص ها و رشد اقتصادی 13.3 تریلیون تن و تملک پیش بینی شده است. دارایی های سرمایه ای 57 هزار و 100 میلیارد تومان است که تومان رشد 300 درصدی پیش بینی می شود و کل وام های استانی در بودجه سال آینده 208 درصد رشد را نشان می دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید