“هرباریوم”؛ گنجینه ای از گیاهان خشک کردستان / 16 گونه رکورددار برای ایران گزارش شده است


ساعت: 13:05
تاریخ ارسال: 10/07/1401
کد خبر: 1920367

“هرباریوم” مجموعه ای از گیاهان خشک و نگهداری شده و اطلاعات آنها است که برای تحقیقات علمی مورد استفاده قرار می گیرد و این مجموعه هم اکنون در مرکز تحقیقات کشاورزی استان کردستان فعال شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کردتودی، هرباریوم ممکن است برای بسیاری از مردم واژه ای ناآشنا باشد، اما اگر بخواهیم اشاره ای به تاریخچه این واژه داشته باشیم، باید بگوییم که هرباریوم مجموعه ای از گیاهان خشک و نگهداری شده و اطلاعاتی در مورد آنهاست. ، که برای تحقیقات علمی استفاده می شود.این اصطلاح را می توان به ساختمان یا اتاقی که در آن مجموعه ها نگهداری می شود یا موسسه ای که نه تنها از آنها نگهداری می کند بلکه از آنها استفاده می کند اطلاق کرد.


استان کردستان از نظر توپوگرافی وضعیت بسیار نامساعدی دارد. مناطق صعب العبور زیادی در استان وجود دارد و در حال حاضر امکان دسترسی به آنها وجود ندارد. اگر نسل جدیدی که به پایان رسیده وارد کار شود و فعالیت را آغاز کند، قطعا گونه های گیاهی بیشتری شناسایی می شود و انتظار می رود گونه های گیاهی جدیدی برای ایران و جهان از این مناطق صعب العبور کشف شود.

این گیاه تنها هرباریوم غرب کشور و پنجمین هرباریوم فعال در ایران است که دارای ۲۳۵۰ گونه گیاهی در قالب ۶۶۰ جنس و ۱۵ خانواده به نام موزه گیاه شناسی مرکز تحقیقات و منابع طبیعی کردستان است.


e94ff40a 1677 46e8 9e38 d6f59f9f1e36 خبر خاکستری


شناسایی 15 هزار نمونه گیاهی با ارزش در کردستان

رستگار، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کردستان در گفتگو با خبرنگار کُردتودی گفت: هرباریوم از دو کلمه لاتین Herba و Arium تشکیل شده است که هر کدام به معنی گیاه و Arium به معنای موزه و مجموعه. این دو کلمه به معنای موزه گیاه شناسی است که در آن نمونه ها پرس، خشک شده و در صفحه ای خاص بر اساس استانداردهای بین المللی برای این نوع گیاهان چسبانده می شوند.

وی بیان کرد: گیاهان خشک شده در هرباریوم به صورت علمی توسط محققان جمع آوری می شود و هر گیاه دارای شناسنامه ای است که نام خانوادگی و نام علمی گیاه، تاریخ جمع آوری، محل و ارتفاع جمع آوری را درج می کند.

روستاگر افزود: طی سه دهه گذشته بیش از 15 هزار نمونه گیاهی با ارزش از سراسر استان کردستان جمع آوری و شناسایی شده است و از اولین گونه های گیاهی است که از سال 66 در این مرکز جمع آوری شده است.


fd5f92ad e8c6 44c6 bef7 e28b89c60038 خبر خاکستری

رستگار با بیان اینکه تاکنون 24 گونه جدید برای جهان و 16 گونه راکد برای ایران گزارش شده است، ادامه داد: گیاه های گیاهی نقش بسیار مهمی در حفظ ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی دارند نه به عنوان موزه ای که آثار را به نمایش می گذارد. هزاران نفر این به آنها اجازه می دهد تا در آینده از طریق نمونه های بذر و گیاه نجات بخش باشند.

وی افزود: موزه گیاه شناسی کردستان دارای گیاهان ممتاز از اقصی نقاط استان است و در مرحله توسعه باید نمونه هایی از گیاهانی مانند جلبک و سرخس جمع آوری شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید