هریس یک خانم جاه طلب در کاخ سفید است

هریس یک خانم جاه طلب در کاخ سفید است

روز جدید : اقامت جو بایدن در کاخ سفید کمتر از یک سال است، اما گمانه زنی ها در مورد ناتوانی رئیس جمهور 79 ساله در تکمیل دوره چهار ساله ریاست جمهوری خود جدی تر از همیشه افزایش یافته است و کامالا هریس، معاون رئیس جمهور بایدن به عنوان جانشین احتمالی وی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در حال افزایش است. بر این اساس هنگامی که جو بایدن در کمتر از 90 دقیقه روز جمعه به دلیل معاینه پزشکی ریاست جمهوری را به هریس سپرد، رسانه ها اشتباهات و ناتوانی های ذهنی و جسمی بایدن در حدود یک سال گذشته را مقدمه ای برای این انتقال عنوان کردند. مسئولیت دائمی ریاست جمهوری آمریکا را بر عهده دارد.

نارضایتی عمومی از عملکرد بایدن در نزدیک به یک سال پس از روی کار آمدن بر محبوبیت هریس نیز تأثیر گذاشته است. از ابتدای ریاست جمهوری بایدن، انتظار می رفت که هریس به دلیل وضعیت بد جسمانی و ناتوانی های ذهنی بایدن مسئولیت های بیشتری را بر عهده بگیرد. نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه هریس حضور سیاسی بسیار کمی دارد و واضح است که در هفته های اخیر بین بایدن و هریس اختلافاتی وجود دارد. طبق نظرسنجی ها، محبوبیت کامالا هریس حتی کمتر از جو بایدن است و آمریکایی ها بیش از 46 درصد از عملکرد هریس ناراضی هستند که این رقم را برای بایدن به 43 درصد می رساند. یک نظرسنجی مشترک اکونومیست و یوگاو نیز نشان می دهد که آمریکایی ها بیش از 48 درصد از عملکرد هریس ناراضی هستند. به گفته تعدادی از استراتژیست های سیاسی، کامالا هریس اکنون به فاجعه ای برای حزب تبدیل شده است. میزان نارضایتی مردم آمریکا از عملکرد مایک پنس، معاون پیشین دونالد ترامپ در دوره ریاست جمهوری وی به 41.9 درصد رسید. نظرسنجی دیگری توسط مؤسسه ترافالگار نشان داد که بیش از 58.6 درصد از آمریکایی ها اصلاً مطمئن نیستند که کامالا هریس آماده ریاست جمهوری است. موسسه راسموسن می گوید تنها 43 درصد از مردم معتقدند که او شرایط لازم برای اداره کشور را دارد. در مقابل، 55 درصد معتقدند که هریس صلاحیت های لازم برای ریاست جمهوری ایالات متحده را ندارد. این ارقام احتمالاً به دلیل نقش آفرینی ضعیف او است، اگرچه او نتوانسته به چالش های داخلی از جمله بحران مهاجرت و تنش در مرز با مکزیک رسیدگی کند. علاوه بر این، هریس که عملکردش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با بایدن با واکنش مثبت زنان در افغانستان مواجه شد، قبل و بعد از خروج آمریکا از افغانستان و ظهور مجدد طالبان سکوت اختیار کرد. هریس در چهار جلسه توجیهی با جو بایدن و تیم امنیت ملی او شرکت کرد، اما در عوض در توییتر درباره افغانستان اظهار نظر کرد.

اختلافات در کاخ سفید

در چنین شرایطی، استعفای اشلی اتین، مدیر روابط عمومی دفتر کامالا هریس، احتمال اختلاف او با بایدن را افزایش داد. در روزهای اخیر، اتین اعلام کرده است که دفتر هریس را ترک می کند تا گزینه های دیگر را دنبال کند. یکی از مقامات کاخ سفید گفت: «اشلی یکی از اعضای ارزشمند تیم معاون رئیس جمهور است و به طور خستگی ناپذیر برای دستیابی به اهداف دولت تلاش می کند. – او در دسامبر می رود.

سیانان قبلاً گفته بود که چندین کارمند در دفتر هریس به دلیل اختلاف با او می خواستند آنجا را ترک کنند. بر اساس این گزارش، او با دفتر هریس «هماهنگی خوبی» نداشت و به عنوان مسئول روابط عمومی به اندازه کافی فعال نبود. خانم اتین پیش از این دو بار به عنوان مسئول روابط عمومی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خدمت کرده است. فاکس نیوز نیز استعفای اتین را نشانه ای از کاهش سریع محبوبیت معاون رئیس جمهور آمریکا توصیف کرد. در این سمت، اتین مسئول تنظیم فعالیت های رسانه ای هریس و ارتقای وجهه عمومی او بود. در هفته‌های اخیر، گزارش‌هایی در رسانه‌های آمریکایی درباره عملکرد ضعیف هریس در دولت بایدن، اختلاف بین کارکنان او و به حاشیه راندن او از بایدن منتشر شده است. اوایل روز، رسانه‌های طرفدار دموکراسی از تشدید شکاف بین جو بایدن و کامالا هریس خبر دادند و فاکس نیوز، مهم‌ترین شبکه جمهوری، از برکناری احتمالی معاون رئیس‌جمهور آمریکا خبر داد.
سیانان هفته گذشته اعلام کرد که برخی از تلاش‌های هریس بوی مبارزات انتخاباتی با بایدن را می‌دهد که منجر به شکاف‌هایی در کاخ سفید شد. فاکس نیوز بعداً در گزارشی جنجالی تشدید تنش ها بین مقامات اول و دوم کاخ سفید را تایید کرد و از احتمال معرفی جانشینی برای هریس خبر داد. از آنجایی که جو بایدن، 79 ساله، در هفته های اخیر به طور فزاینده ای در معرض ناتوانی قرار گرفته است، معاون رئیس جمهور به عنوان یک “منصب بسیار مهم” در نظر گرفته می شود که می تواند تا پایان دوره ریاست جمهوری فعلی خود، کاخ سفید را رهبری کند. هریس حتی اخیراً اعتراض کرده بود که در موضوع خروج از افغانستان نقش کافی به او داده نشده است، هرچند که قبلاً در مصاحبه با این شبکه دقیقاً برعکس گفته بود. وقتی بایدن هریس را به عنوان شریک منتخب خود انتخاب کرد، سعی کرد او را به عنوان آینده حزب دموکرات معرفی کند. اما اکنون افراد نزدیک به هریس معتقدند که با کاهش محبوبیت بایدن در نظرسنجی ها، محبوبیت هریس در حال کاهش است و حتی اکثریت رای دهندگان دموکرات ممکن است از او منحرف شوند.

هریس، یک سناتور تازه کار

کامالا هریس، متولد 20 اکتبر 1964، اولین زن معاون رئیس جمهور ایالات متحده و اولین معاون رئیس جمهور سیاه پوستان و زنان آسیایی-آمریکایی است. از سال 2017، هریس سناتور جدید ایالات متحده از کالیفرنیا تا سال 2020 بود. او که یکی از اعضای حزب دموکرات است، دومین زن سیاه پوست و اولین آمریکایی از جنوب آسیا است که برای مجلس سنا نامزد شده است. هریس قبلاً از سال 2004 تا 2011 به عنوان دادستان منطقه سانفرانسیسکو در کالیفرنیا و سپس از سال 2011 تا 2017 به عنوان دادستان کل کالیفرنیا خدمت کرد. باراک اوباما و جو بایدن در طول مبارزات انتخاباتی خود در سنا از او حمایت کردند. در 21 ژانویه 2019، وی رسماً مبارزات انتخاباتی خود را برای نمایندگی حزب دموکرات به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال 2020 اعلام کرد. وی تا پایان مبارزات انتخاباتی خود در 3 دسامبر 2019 برای مدت کوتاهی کاندیدای پیشتاز در این رقابت بود. او توسط جو بایدن، نامزد دموکرات ها به عنوان اولین نامزد خود در انتخابات ریاست جمهوری 2020 معرفی شد.

معاون بی تجربه

سه رئيس جمهور آخر دموکرات قبل از بايدن نسبتاً تازه وارد واشنگتن بودند و معاونان خود را از بين کساني که تجربه بسيار بيشتري در واشنگتن و در ارتباط با کنگره داشتند انتخاب کردند، اما در مورد هريس برعکس اين امر صادق است. تجارب والتر مندل، ال گور و جو بایدن، معاونان اخیر دموکرات‌ها، به آن‌ها این امکان را داده است که در دوران ریاست‌جمهوری جیمی کارتر، بیل کلینتون و باراک اوباما، مشاوران تأثیرگذاری برای رهبری کنگره باشند. چنین پویایی هرگز نمی تواند بین هریس و بایدن وجود داشته باشد. زیرا بایدن تقریباً نیم قرن تجربه در واشنگتن و کنگره دارد. با این حال، هریس کاملاً بی گناه نیست. او در مورد مسائل مهمی مانند مهاجرت اطلاعات نادرست داشته است و به وضوح نتوانسته است به عنوان یک بازیگر اصلی در دولت ظاهر شود. وضعیت هریس یک مشکل جدی برای حزب دموکرات است. زیرا سه سال تا انتخابات سال 2024 باقی مانده است. بایدن به قدری پیر خواهد شد که حداقل سلامتی و سن او یکی از موضوعات اصلی در مبارزات انتخاباتی خواهد بود. حتی رقیب او دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا است که تنها چند سال از او جوانتر است. اگر به دلایلی بایدن دوباره در سال 2024 نامزد نشود، هریس پیشتاز خواهد بود. حتی اگر شانس او ​​در تعداد نظرسنجی ها کم باشد، انتخابات مقدماتی رقابتی می تواند به ویژه تفرقه انگیز باشد. زیرا هر کسی که با هریس رقابت می کند باید به شدت به دنبال یک آفریقایی-آمریکایی با سابقه طولانی باشد. خانواده هریس نگران این هستند که معاون رئیس‌جمهور آماده ایفای نقش مورد انتظار خود در سال 2024، چه به عنوان نامزد ریاست جمهوری و چه به عنوان دستیار ارشد در مبارزات انتخاباتی نباشد. هریس در مبارزات انتخاباتی خود برای انتخابات ریاست جمهوری 2020 رای ایالات متحده را به دست نیاورد و با توجه به انفعال کامل کنگره، از زمان روی کار آمدن در ژانویه و به عهده گرفتن مسئولیت هجوم مهاجران از مرزها، یک موضوع سیاسی پرتنش بوده است. این به یک کیسه بوکس بزرگ برای جمهوریخواهان در مهاجرت تبدیل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید