هزینه بالای پرواز مرغ/ ایجاد انگیزه برای صادرات پایدار


ساعت: 09:56
تاریخ انتشار: 1301/09/17
کد خبر: 1916519

نقش دلالان و دلالان در فراز و نشیب قیمت مرغ;

پس از تغییر ارز ترجیحی از 4200 تومان، ستاد تنظیم بازار قیمت مرغ را کیلویی 63 هزار تومان اعلام کرد تا با افزایش قیمت مواد اولیه به نحوی زیان مرغداران را جبران کند، اما تولیدکنندگان می گویند قیمتی که هم اکنون دارد. به زیر نرخ مصوب دولت آسیب رسانده است به حدی که ادامه این وضعیت را تهدیدی برای تولید می دانند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بلاغ ، روند کاهش قیمت گوشت مرغ در بازار ادامه دارد و قیمت هر کیلوگرم مرغ دیروز به 43 هزار تومان رسید که 20 هزار تومان کمتر از قیمت مصوب دولت است، در حالی که پیش از این قیمت تمام شده بود. 75 هزار تومان هم دیده اند

روند کاهش قیمت مرغ آغاز شده و از چند هفته گذشته ادامه دارد، این خبر خوشحال کننده ای برای مصرف کنندگان است که این محصول پروتئینی بسیار مهم را با قیمت کمتر از سبد خانوار خریداری کنند.

پس از تغییر ارز ترجیحی از 4200 تومان، ستاد تنظیم بازار قیمت مرغ را کیلویی 63 هزار تومان اعلام کرد تا با افزایش قیمت مواد اولیه به نحوی زیان مرغداران را جبران کند، اما تولیدکنندگان می گویند قیمتی که هم اکنون دارد. به زیر نرخ مصوب دولت آسیب رسانده است به حدی که ادامه این وضعیت را تهدیدی برای تولید می دانند.

بنابراین اتحادیه مرغداران از مردم خواست تا با نگهداری مرغ در منازل خود به تنظیم بازار کمک کنند.

تولیدکنندگان می گویند: افزایش تولید مرغ در کشور و کاهش تقاضا از سوی مردم باعث کاهش قیمت مرغ شده است. شرکت پشتیبانی امور دام کشور نیز در این شرایط مرغ منجمد را به بازار تزریق کرد و به رکود کمک کرد.

اکنون بازار مرغ دو طرف دارد، اول مصرف کنندگانی که از این قیمت پایین راضی هستند و دوم تولیدکنندگانی که ناراضی هستند و فکر می کنند تولید در خطر است.

کارشناسان معتقدند بهترین وضعیت قیمتی است که به تولید پایدار کمک کند، یعنی نقطه بهینه ای که تولیدکننده و مصرف کننده ضرر نکنند.

دولت می تواند با واردات، صادرات، کاهش هزینه تولید، جمع آوری و عرضه به موقع مرغ مازاد به بازار این مهم را کنترل کند.

صادرات گوشت مرغ معاف است

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از امکان صادرات مرغ با عوارض صفر خبر داد و گفت: بر اساس برآوردها تا پایان سال در زمینه تولید و مصرف مرغ مشکلی نخواهیم داشت.

محسن شیراوند در این خصوص افزود: با توجه به شرایط مساعد برای تولید گوشت مرغ در کشور، با توجه به تداوم و سیاست گذاری های منظم در زمینه تولید این محصول و همچنین مطابق با حمایت های تولیدی. صادرات گوشت مرغ باید به طور جدی تقویت شود و با حذف عوارض صادرات، امکان صادرات فراهم شود.

به گفته وی، با توجه به توافقات انجام شده با سازمان دامپزشکی در کشور برای تسریع در روند کار، لازم است در این زمینه به واحدهای مربوطه اطلاع رسانی شود.

شیراوند در خصوص نگهداری در منزل و قیمت مرغ در کشور گفت: با اتحادیه سراسری مرغداران تفاهماتی داشتیم که در یک برنامه مدون و با شیب کاملاً حساب شده و منطقی در اختیار صاحبان اصلی این صنعت قرار دهیم که این محدوده بازار را در اختیار داشته باشیم. همین اتحادیه و انجمن هاست بیایید زنجیر را رها کنیم. بر اساس این تفاهم نامه تمامی توان و امکانات مالی وزارت جهاد کشاورزی در کنار هم و در خدمت صنعت دام و طیور برای جمع آوری و مدیریت مازاد تولید قرار گرفته است.

شیراوند در مورد قیمت خرید مرغ از اتحادیه تصریح کرد: قیمتی که اتحادیه خرید خواهد کرد، بر اساس تحلیل قیمتی که سازمان حمایت برای قیمت مصوب مرغ در نظر گرفته است، قیمت مشخصی است که اتحادیه دارد. تولید کنندگان مرغ محصول شما را با همان قیمت خریداری می کنند. می فروشند اما آنچه مهم است بحث تداوم این تولید است زیرا در صورت قطع یا کاهش این تولید قطعا در ماه های آینده اختلاف قیمت و نوساناتی در بازار خواهیم داشت. وی در خصوص اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای جمع آوری مرغ مازاد از مرغداران برای صادرات گفت: وزارت جهاد کشاورزی در خصوص صادرات محصولات مرغ بسیار بسیار سختگیر است و اقدامی که انجام شده صادرات مرغ است. بدون هیچ گونه محدودیتی با عوارض صفر برای تولیدکنندگان.

شیراوند در خصوص تصمیم گیری برای کنترل افزایش قیمت های داخلی پس از صادرات افزود: یکی از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه و نظارت کنیم بحث قیمت مصرف کننده است، علاوه بر اینکه در صورت کنار هم قرار گرفتن از تولید و تولیدکنندگان حمایت می شود. قطعا ثبات و تعادل خواهد داشت.

وی ادامه داد: بر اساس مازاد تولید و برنامه تولیدی که در حال انجام است و میزان جوجه ریزی انجام شده، ارزیابی ما و کارشناسان این است که تا پایان سال هیچ مشکل تولید و مصرف نخواهیم داشت. سال

* تعیین مشوق ها برای صادرات پایدار


آقا میری رئیس سازمان دامپزشکی کشور ضمن حضور در مازندران از کارخانه تولید خوراک طیور با کد IR صادراتی و کشتارگاه صنعتی ساوانا درجه A+ بازدید کرد و هدف از این سفر بررسی موانع و شناسایی مشوق های تولید مرغ بود. گوشت در راستای توسعه صادرات پایدار این محصول در کشور مورد اشاره قرار گرفت و تاکید کرد: با توجه به تجربه خوب ایران در زمینه تجارت بین المللی و وجود پتانسیل و ظرفیت بالایی در تولید گوشت مرغ در مازندران، باید به نکته ای که در آن باید تلاش کنیم این محصول را با تولید پایدار و پایدار صادر کنیم.


آقامیری در ادامه با نگاهی به نحوه تهیه گوشت مرغ در کشتارگاه ها گفت: هدف ما ایجاد طرحی برای حمایت از تولید با افزایش میادین صادراتی در کشور است که با رفع موانع و مشکلات احتمالی و کاهش آن در تلاش هستیم. از نظر اداری و تسهیل در صدور مجوزها، به زودی شاهد تحقق این مهم در کشور خواهیم بود.

لزوم قطع پای دلالان و دلالان از بازار مرغ

یکی از اعضای کمیته کشاورزی شورای اسلامی نیز گفت: ردیابی و قطع پای دلالان و دلالان بازار مرغ ضروری است.

منصورعلی زارعی اظهار داشت: طی پیگیری ها و تماس با تولیدکنندگان متوجه شدیم که قیمت مرغ پایین است که حتی تولیدکنندگان هر کیلو مرغ بین 5 تا 8 هزار تومان بابت هزینه های تولید ضرر می کنند.

وی با تاکید بر لزوم ردیابی و قیچی شدن پای دلالان و دلالان بازار مرغ، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط بازار، مسئولان باید سریع عمل کنند.

یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: چندی پیش متوجه واردات مرغ وارداتی در بازار شدیم و توانستیم با مداخله به موقع به این معضل نامناسب پایان دهیم.

زارعی با اشاره به نقش مهم مازندران در تولید گوشت سفید یادآور شد: ایجاد تعادل در بازار به دلیل حضور فعال تولیدکنندگان ضروری است و تولیدکنندگان دیگر نباید متضرر شوند.

مرغداران از دولت می خواهند

مدیران اتحادیه های تولیدکنندگان گوشت استان در بیانیه ای از دولت خواستند سامانه هوشمند معاملات مرغ و تامین به موقع مواد اولیه را راه اندازی کند.

در بیانیه مدیران عامل اتحادیه‌های مرغ‌های گوشتی استان‌های سراسر کشور آمده است: جامعه مرغ‌های گوشتی ایران با ظرفیت واقعی تولید یک میلیارد و 400 میلیون قطعه جوجه یکروزه با بیش از 17 هزار قطعه جوجه‌های گوشتی، بار تحویل جوجه‌های گوشتی را به دوش می‌کشند. مرغ برای کشور این خطرات زیادی را به همراه دارد.

تقاضای مرغداران از دولت برای ایجاد سامانه هوشمند تجارت. تایید کنید

استفاده وزارت جهاد کشاورزی از ایده های سازمان ها در تصمیم گیری ها و تصمیم گیری های خرد و کلان، لزوم حضور و نقش آفرینی سازمان ها در تمامی جلسات مرتبط با این صنعت از جمله در جلسات سازمان امنیت غذایی کمپ، با درخواست وزارت جهاد کشاورزی برای رفع مشکل افزایش تولید مرغ بیش از نیاز کشور و در نتیجه کاهش ده هزار تومانی قیمت مرغ به منظور کاهش ریسک معاملات و حذف. واسطه‌های ناکارآمد که منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود، سامانه هوشمند معاملات و توزیع گوشت مرغ با هماهنگی کشوری اتحادیه سراسری راه‌اندازی شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید