هشدار؛ کاهش استفاده از ماسک در بین شهروندان

ساعت: 16:14
تاریخ انتشار: 1300/08/16
کد خبر: 1782306

این روزها عادی سازی ها منجر به رعایت پروتکل های بهداشتی در کوم از بیش از 80 درصد در ماه های اول اپیدمی تاج به حدود 50 درصد شده است که برای استان نگرانی و آغاز پیک بعدی به دلیل رعایت نکردن آن است. پروتکل های بهداشتی مانند پوشیدن ماسک و فاصله گذاری اجتماعی.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از فردا پدرخوانده،، مدت زیادی از عبور از قله پنجم نگذشته است و مرگ و میر تاج که مدتهاست بیش از 500 نفر بوده است اکنون به زیر 200 رسیده است و کارشناسان بهداشت پروتکل های بهداشتی مانند پوشیدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی را رعایت می کنند. کاهش عوارض و مرگ و میر بیماری عروق کرونر قلب است.
اما در این روز رعایت پروتکل های بهداشتی در تمامی استان ها کاهش چشمگیری داشته و این عادی شدن مردم در کشور می تواند خطرناک باشد.بررسی های اخیر نشان می دهد که استفاده از ماسک در اماکن عمومی در هفته دوم آبان 48.72 درصد و فاصله اجتماعی است. 46.8 درصد است. تنها در 9 استان، میانگین استفاده از ماسک بالای 49 درصد گزارش شده است.
همچنین در فواصل اجتماعی میانگین ارزش کشور 46.08 درصد است و 17 استان بالاتر از میانگین کشوری هستند. در بین تمام استان ها، تنها همدان بالاترین میزان رعایت پروتکل های بهداشتی را دارد. این 52 درصد است. این وضعیت در سایر استان ها زیر 51 درصد است.
در این شرایط اکنون مسئولان بهداشتی نگران کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی هستند، هرچند تاکنون بیش از 93 میلیون دوز واکسن تزریق شده است، اما تاکید می شود در صورت عدم استفاده از ماسک و رعایت نکردن فاصله اجتماعی، پیک ششم قدرتمند می آید. گفته می شود مردم بسیاری از پروتکل های بهداشتی مانند شستن دست ها و ضدعفونی سطوح را فراموش کرده اند که می تواند خطرناک باشد.

تزریق واکسن تاج به بیش از یک میلیون نفر در کوم
به همین دلیل دکتر قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی کوم در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در حال حاضر 244 نفر مشکوک به کرونا در مراکز درمانی کوم هستند، گفت: حال 38 نفر از آنها وخیم است.
وی ادامه داد: تا کنون یک میلیون و 160 هزار و 756 نفر واکسن تاج در کوم تزریق شده است.
اما برای جلوگیری از ورود و راه اندازی پیک جدید کرونا به کشور، پروتکل های بهداشتی مانند پوشیدن ماسک، شستن دست ها، رعایت فاصله اجتماعی و عدم برگزاری جلسات باید رعایت شود.

درصد پروتکل های بهداشتی در کوم بالاتر از میانگین کشوری است
در همین حال دکتر سیامک محبی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کوم با بیان اینکه اگرچه درصد پروتکل های بهداشتی در کوم بالا نیست اما از میانگین کشوری بالاتر است، گفت: سلامت در روستاها نیز رو به بهبود است. برای جلوگیری از موج بعدی بیماری.
محبی با اشاره به اهمیت رعایت پروتکل های بهداشتی در بین مردم گفت: استفاده از ماسک در قم حدود 70 درصد برآورد می شود.
137 هزار نفر از ابتدای ولیعهد به مراکز درمانی قم هجوم آورده اند.
همچنین دکتر محمود پرخم معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: از ابتدای تاج گذاری تاکنون بیش از 137 هزار نفر به مراکز درمانی استان قم مراجعه کرده اند که از این تعداد 29 هزار نفر بستری شده اند.
وی گفت: 88 درصد از بیماران بستری در مراکز با بهبود نسبی ترخیص شدند و 12 درصد متأسفانه فوت کردند که اکثر آنها بین 60 تا 70 سال فوت کردند.
البته لازم به ذکر است که برخی کارشناسان بهداشت از آغاز پیک بعدی تاج در کشور خبر داده اند. در حالی که بر اساس ابلاغیه وزارت بهداشت در مورد رنگ شهر، شهرهای قرمز هر روز در حال افزایش هستند؛ اما وزیر بهداشت و برخی دیگر از کارشناسان می گویند هنوز به قله ششم نرسیده ایم.
به هر حال این روزها عادی شدن جامعه و عدم مراجعه برخی از شهروندان برای واکسیناسیون با وجود وجود واکسن و زیرساخت های واکسیناسیون آن و همچنین کاهش پروتکل های بهداشتی موجب شد تا ماه ها پروتکل های 78 درصدی رعایت شود. سال این روزها باید به زیر 50 درصد برسد که این یک نگرانی جدی است و این موضوع مستلزم پیش بینی هر رویداد و آمادگی برای هر اتفاقی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید