هشدار هواشناسی/ بارش شدید باران در 10 استان

هشدار هواشناسی/ بارش شدید باران در 10 استان

سازمان هواشناسی نسبت به بارش شدید باران و برف شدید در 10 استان کشور هشدار داد و از احتمال طغیان رودخانه ها و مسیل ها و خسارت به محصولات کشاورزی خبر داد.

به گزارش تسنیم، بر اساس تحلیل نقشه های سینوپتیک و آینده نگر سازمان هواشناسی امروز در جزایر شرقی خلیج فارس و تنگه هرمز و در استان هرمزگان، برخی مناطق سیستان بارش باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقتی پیش بینی می شود. و بلوچستان، خراسان جنوبی و بخش جنوبی استان های فارس و کرمان.

از بعدازظهر امروز در استان های ساحلی دریای خزر بارش باران و وزش باد و در برخی مناطق شمال عربستان بارش برف و باران پیش بینی می شود. روز یکشنبه علاوه بر تشدید بارش ها در استان های ساحلی دریای خزر، در بخش هایی از شمال غرب، غرب، رشته کوه های البرز و شمال شرق بارش باران و برف و در نواحی شرقی و جنوب شرقی بارش پراکنده پیش بینی می شود.

روز دوشنبه در کمربند شمالی و رشته کوه های البرز بارش برف و باران و در این روز با ورود سامانه بارشی جدید به کشور، بارش برف و باران، رعد و برق و وزش باد موقتی شدید در استان های واقع در کشور پیش بینی می شود. جنوب غربی سامانه بارشی روز سه شنبه در اکثر مناطق کشور به جز استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، آذربایجان غربی و کردستان فعال است. سامانه بارشی روز چهارشنبه در شمال شرق کشور و استان های گیلان و اردبیل بارندگی ایجاد می کند.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی فردا کاهش محسوس دما در سواحل شمالی و اردبیل وجود دارد.

توضیحات سیستم: سیستم باران شدید

زمان شروع: شنبه 1401/10/17

مهلت : شنبه 1301/10/17

نوع خطر: باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، احتمال تگرگ

منطقه عملیاتی: هرمزگان، جنوب کرمان.

اثر خطر: آبگرفتگی معابر عمومی، اختلال در سفرهای بین شهری و درون شهری، اختلال در فعالیت های عمرانی، طغیان رودخانه ها و مسیل ها، افزایش ناگهانی سطح آب رودخانه ها، احتمال رعد و برق، احتمال تاخیر و لغو پروازها، آسیب دیدن صنعت کشاورزی .

توصیه: عدم توقف و رانندگی در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، پاکسازی آبراه ها و مجاری آب در سطح شهر، پاکسازی دهانه پل ها، پرهیز از سفرهای غیرضروری، پرهیز از فعالیت های کوهستانی و عشایر محلی، انجام اقدامات پیشگیرانه در برابر آسیب های احتمالی. توسط شهرداری ها، بزرگراه ها، آب و فاضلاب شهری، دستگاه های ایمنی و سایر دستگاه های اجرایی مسئول.

توضیحات سیستم اول: سیستم باران

زمان شروع: شنبه 1401/10/17

مهلت : شنبه 1301/10/17

نوع خطر: باران، رعد و برق، باد موقتی شدید

منطقه عملیاتی: سیستان و بلوچستان، جنوب فارس.

اثر خطر: احتمال افزایش ناگهانی سطح آب رودخانه، احتمال جاری شدن آب و سیلابی موضعی و محدود در جاده ها، احتمال رعد و برق، لغزندگی جاده ها، اختلال در تردد، احتمال تاخیر پروازها.

توصیه: مراقبت بیشتر برای سفرهای خارج از شهر، مراقبت بیشتر برای فعالیت های کوهنوردی، پرهیز از اقامت و تردد در کنار رودخانه ها و رودخانه های فصلی.

توضیحات سیستم دوم: باران و برف

زمان شروع: اواخر شنبه 1301/10/17

مهلت: یکشنبه 18/10/1301

نوع خطر: باران، بارش برف در مناطق مرتفع و سردسیر، وزش باد شدید موقت، افت محسوس دما (به ویژه در استان های ساحلی دریای خزر و اردبیل)، ظهور مه.

منطقه عملیاتی: گیلان، مازندران، اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان.

اثر خطر: احتمال افزایش ناگهانی سطح آب رودخانه ها و احتمال سیل محلی و محدود در جاده ها، کاهش دید، لغزندگی جاده ها، احتمال اختلال در تردد، یخ زدگی، احتمال تاخیر پرواز، احتمال تنش دمایی در باغ ها و مزارع، افت فشار گاز.

توصیه: پرهیز از سفرهای غیر ضروری، حمل وسایل زمستانی و سوخت کافی در سفر با خودرو، اقدامات لازم در بخش کشاورزی برای جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از سرما و یخبندان، پرهیز از فعالیت های کوهستانی، آمادگی شهرداری و سازمان های امدادی برای مقابله با برف، یخبندان و … مه در جاده ها، لایروبی کانال ها و آبراه ها و مدیریت مصرف انرژی به ویژه گاز.

توضیحات سیستم: پایداری جو زمانی که غلظت آلاینده های جوی افزایش می یابد

مهلت: قبل از ظهر روز شنبه 1301/10/17

نوع خطر: افزایش غلظت آلاینده های جوی و بدتر شدن کیفیت هوا

منطقه عملیاتی: تهران و کرج

اثر خطر: افزایش شاخص آلودگی هوا به سطح ناسالم برای گروه های حساس و در صورت محدود نبودن منابع آلودگی (ثابت و متحرک به ویژه در مناطق پرتردد) به سطح ناسالم.

توصیه: مدیریت بهینه مصرف سوخت فسیلی، کنترل فعالیت های آلاینده صنعتی، کاهش ترددهای غیرضروری و پرهیز از ورزش در فضای باز به ویژه برای سالمندان، کودکان و افراد دارای سابقه بیماری های قلبی و تنفسی.

دیدگاهتان را بنویسید