هواشناسی ایران 28/12/1401; هشدار بارش شدید باران در 31 استان

هواشناسی ایران 28/12/1401;  هشدار بارش شدید باران در 31 استان

سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور از امروز برای 31 استان اخطاریه زرد برای سیل، طغیان رودخانه ها و خسارت به محصولات کشاورزی صادر کرده است.

بر اساس تحلیل نقشه های سینوپتیک و پرسپکتیو سازمان هواشناسی، بارش ها از امروز با ورود سامانه بارشی از غرب و شمال غرب کشور به استان های واقع در کمربند غربی آغاز شده است و شدت بارش ها بیشتر خواهد بود. در استان های ایلام، کرمانشاه و کردستان. روز دوشنبه مناطق فعالیت سامانه بارشی در جنوب غرب، غرب، شمال غرب و به تدریج دامنه های جنوبی البرز واقع در استان های قزوین، البرز، تهران و شرق سمنان بود که در این مناطق احتمال بارش باران وجود دارد. رگبار و رعد و برق، وزش باد موقتی شدید و در مناطق تگرگ و در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف خواهد بود.

در این روز به دلیل جریان شمالی دریای خزر در استان های گیلان و مازندران بارندگی می شود. سه شنبه و چهارشنبه فعالیت سامانه بارشی کل کشور را در بر می گیرد.

به گزارش تسنیم، روز سه شنبه 10 فروردین 1402 در شمال شرق خوزستان، لرستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، جنوب آذربایجان غربی، شمال قزوین، البرز، تهران، مازندران و شرق گیلان بارش شدید باران خواهد بود. روز چهارشنبه در شمال سمنان، خراسان شمالی، شرق خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی و جنوب کرمان بارش باران، رعد و برق، تگرگ و وزش باد شدید موقتی رخ می دهد.

سامانه بارشی روز پنجشنبه 12 فروردین ماه در شرق کشور فعال بود و بارش ها در استان های خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی شدید بود. همچنین در این روز با گذر از ناآرامی جوی متوسط ​​از شمال غرب کشور، در مناطق واقع در این مناطق افزایش ابر، بارش باران و وزش باد شدید موقت و بارش برف در مناطق کوهستانی مرتفع

سه شنبه و چهارشنبه در نیمه غربی و چهارشنبه و پنج شنبه در نیمه شرقی کشور وزش باد همراه با کاهش نسبی دما 5 تا 7 درجه پیش بینی می شود. آسمان تهران امروز نیمه ابری همراه با وزش باد گاهی همراه با وزش باد شدید است که افزایش تدریجی ابر را پیش بینی می کند.

شرح سامانه اول: نفوذ و فعالیت سامانه های بارشی (در نیمه غربی سه شنبه و در نیمه شرقی چهارشنبه کاهش محسوس دما)

مهلت : پنجشنبه 01/03/1402

نوع خطر: باران، رعد و برق، باد موقتی شدید، بارش برف در نقاط همراه با تگرگ، ارتفاعات و مناطق سردسیر.

حوزه اثر:

یکشنبه 28/12/1401: اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، غرب قزوین، همدان، لرستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان.

دوشنبه 29/12/1401: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، مرکزی، قم، چهارمحال و بختیاری، البرز، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خوزستان، کوهستان سمنان و شمال تهران.

سه شنبه 01/01/1402: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، مرکزی، قم، چهارمحال و بختیاری، البرز، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خوزستان، سمنان. کوه ها و شمال تهران.

چهارشنبه 01/02/1402: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، لرستان، اصفهان، البرز، ایلام، بوشهر، تهران، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، چهار محال و بختیاری، کوگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، مازندران، مرکزی، هرمزگان، همدان، یزد.

پنجشنبه 01/03/1402: خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان و نیمه شرقی سمنان.

اثر خطر: کاهش دید، احتمال اختلال در تردد جاده‌ای، ریلی و هوایی، رعد و برق، احتمال طغیان جاده‌ها، احتمال روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها، کولاک در مناطق کوهستانی به‌ویژه گردنه‌ها و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی به‌ویژه در صورت کاهش دما

توصیه: پرهیز مطلق از ریختن زباله در رودخانه ها و اطراف و احتیاط هنگام عبور از حاشیه رودخانه ها احتیاط در سفرهای برون شهری، در صورت سفر با خودرو سواری، همراه داشتن وسایل مورد نیاز از جمله لباس زمستانی و سوخت کافی احتیاط در کوهپیمایی ها و فعالیت های حمل و نقل عشایری، آمادگی دستگاه اجرایی و دستگاه های پشتیبانی، پاکسازی دهانه پل ها، لایروبی کانال ها و آبراه ها، در مناطق سردسیر، آمادگی برای برف روبی توسط دستگاه های ذیربط و محدودیت در فعالیت های کشاورزی.

شرح سیستم دوم: افزایش گرادیان فشار

زمان شروع: یکشنبه 28.12.1401

مهلت : پنجشنبه 01/03/1402

نوع خطر: باد شدید، وزش بادهای کوتاه و در نقاطی که گرد و غبار بالا می رود.

حوزه اثر:
یکشنبه 28/12/1401: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، کرمان، سیستان و بلوچستان، شرق خراسان رضوی، خراسان جنوبی و هرمزگان.

دوشنبه 29/12/1401: کرمانشاه، کردستان، ایلام، لرستان، همدان، قزوین، زنجان، مرکزی، شمال اصفهان، سمنان جنوبی، یزد، فارس، کرمان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان.

سه شنبه 01/01/1402: خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کوگیلویه و بویراحمد، اصفهان، بوشهر، فارس، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، مازندران، سمنان، قم، البرز قزوین، تهران.

چهارشنبه 01/02/1402: مازندران، گلستان، البرز، قزوین، تهران، قم، مرکزی، سمنان، اصفهان، بوشهر، فارس، یزد، هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی.

پنجشنبه 01/03/1402: قزوین، البرز، تهران، قم، مرکزی، اصفهان، سمنان، یزد، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و استان های جنوبی فارس و بوشهر.

اثر خطر: گرد و غبار، کاهش کیفیت هوا، کاهش دید و اختلال در ناوگان حمل و نقل، آسیب به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنرها و بیلبوردها، داربست ها و سازه های موقت و سقوط اجسام از ارتفاع و آسیب به صنعت کشاورزی.

توصیه: در مناطق مستعد گرد و غبار از اقامت در فضای باز و سفرهای غیرضروری خودداری کنید، از استحکام سازه های موقت اطمینان حاصل کنید، فعالیت های ساختمانی را ببندید و تردد را ممنوع کنید و خودروها را در کنار ساختمان های ناتمام و درختان قدیمی پارک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید