هشدار هواشناسی / نفوذ گرد و غبار در کشور

هشدار هواشناسی / نفوذ گرد و غبار در کشور

روز جدید : سازمان هواشناسی از افزایش ابرهای همرفتی در برخی استان ها خبر داد و نسبت به طغیان فصلی رودخانه ها، طغیان و رواناب رودخانه ها هشدار داد.

بر اساس تحلیل نقشه های سینوپتیک و پیش بینی سازمان هواشناسی طی سه روز آینده در جنوب سیستان و بلوچستان، برخی مناطق هرمزگان، جنوب کرمان و جنوب استان فارس، بارش باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، گاهی اوقات در ساعات بعدازظهر و شب گرد و خاک و در مناطق با بارش باران پیش بینی می شود.

این وضعیت در جنوب سیستان و بلوچستان در روزهای پنجشنبه و جمعه پیش بینی می شود. طی 5 روز آینده در مناطق نیمه شرقی کشور و مرکز وزش باد شدید و گرد و خاک پیش بینی می شود.

در این مدت به دلیل تشکیل دوره ای گرد و غبار بر فراز کشور عراق، گاهی در برخی مناطق غرب، جنوب غرب و جنوب کشور گرد و غبار پیش بینی می شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی طی سه روز آینده در شرق دریای عمان و تنگه هرمز موجی پیش بینی می شود.

شرح سامانه اول: توسعه ابرهای همرفتی همراه با رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت، گرد و خاک (به ویژه در بعدازظهر و اوایل شب) و احتمال بارش تگرگ.

نوع خطر: باران شدید، رعد و برق و پیش نشینی ناگهانی، گرد و غبار و تگرگ در مناطق خطرناک.

حوزه اثر:

دوشنبه 20/04/1401: نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان و هرمزگان.

اثر خطر: رواناب و طغیان جاده ها، طغیان فصلی رودخانه، رعد و برق، خسارت ناشی از وزش باد شدید لحظه ای همراه با افزایش موقت گرد و غبار و کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در پرواز

توصیه: پرهیز از تردد و گذراندن شب در حاشیه و بستر رودخانه های فصلی، عدم صعود به ارتفاعات، پارک نکردن خودرو در کنار درختان افتاده، عدم پرواز با هواپیماهای سبک و بالگرد، آمادگی امداد و نجات، اداره راه، شهرداری و ام.انرژی.

*توضیحات سیستم دوم: وزش باد شدید همراه با گرد و غبار و نفوذ گرد و غبار

نوع خطر: تولید گرد و غبار، نفوذ گرد و غبار و باد شدید

منطقه عملیاتی: شمال سیستان و بلوچستان، کمربند شرقی خراسان جنوبی، خوزستان، ایلام، کرمانشاه.

اثر خطر: افزایش گرد و غبار، کاهش شدید دید و کیفیت هوا، احتمال آسیب به تجهیزات حساس به گرد و غبار و صنعت کشاورزی و تاخیر یا لغو احتمالی پروازها.

توصیه: پرهیز از فعالیت در فضای باز، احتیاط در ترافیک به ویژه خارج از شهرها، آماده سازی واحدهای امدادی و استانی و پرهیز از پرواز با هلیکوپتر و هواپیماهای سبک.

دیدگاهتان را بنویسید