هواشناسی هشدار سیل در 19 استان / مردم از توقف در حاشیه رودخانه ها خودداری کنند


ساعت: 10:10
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1817227

سازمان هواشناسی کشور نسبت به بارش باران سیل آسا در 19 استان کشور هشدار داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سازمان هواشناسی نسبت به بارش شدید باران در 19 استان به مردم هشدار داد و به مردم توصیه کرد در سفر به خارج از شهر با تجهیزات زمستانی از توقف رودخانه ها خودداری کنند.

اطلاعیه سازمان هواشناسی به شرح زیر است؛

شرح سیستم اول: سامانه بارشی

زمان پایان: جمعه 14/01/01

نوع خطر: بارش همراه با وزش باد نسبتاً شدید، رعد و برق و احتمال بارش تگرگ، برف و مه در مناطق مرتفع و کوهستانی.

حوزه عمل:

چهارشنبه 1401/01/03: استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، مازندران، گیلان، شمال مرکزی زنجان، ارتفاعات البرز، قزوین، البرز و تهران.

پنجشنبه 1401/01/04: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، لرستان، همدان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، گیلان، مازندران، شمال مرکزی، شمال چهارمحال و بختیزه، شمال ایزستان.

جمعه 1401/01/05: استان های آذربایجان جنوب غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ارتفاعات البرز، زنجان، قزوین و البرز.

اثر خطر: اختلالات ترافیکی، کاهش دید، لغزندگی جاده ها به ویژه در مناطق کوهستانی و تپه ماهورها، احتمال آبگرفتگی معابر شهری، احتمال افزایش سطح آب در رودخانه ها، احتمال صاعقه، تاخیر و احتمال لغو پرواز.

توصیه: توجه به سفرهای برون شهری، توقف رودخانه ها و احتیاط هنگام عبور از رودخانه ها، با تجهیزات زمستانی و سوخت کافی و آماده سازی تجهیزات اجرایی برای برف روبی در معابر برفی، احتیاط و محدودیت در فعالیت های کوهستانی و احتیاط در تردد عشایر عشایری.

شرح سیستم دوم: افزایش گرادیان فشار

زمان پایان: جمعه 14/01/01

نوع خطر: بادهای نسبتاً شدید تا شدید در مناطق مستعد با گرد و غبار

حوزه عمل:

چهارشنبه 1401/01/03: شرق و جنوب سمنان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی.

پنجشنبه 1401/01/04: مرکزی، لرستان، همدان، قزوین، اصفهان، قم، چهارمحال و بختیاری، جنوب تهران، فارس، بوشهر، یزد، خراسان رضوی، کرمان، جنوب و شرق سمنان، ایلام، خوزستان، کردستان، کرمانشاه.

جمعه 14/01/01: مرکزی، کوم، البرز، تهران، سمنان، اصفهان، یزد، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، فارس، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان.

اثر خطر: فرسایش گرد و غبار، کاهش دید، کاهش کیفیت هوا، امکان شکستن درختان و نهال های فرسوده و احتمال آسیب به سازه های موقت مانند گلخانه ها و تابلوهای تبلیغاتی.

توصیه: هنگام تردد در اطراف درختان فرسوده و ساختمان های نیمه کاره مراقب باشید، خودروها را در اطراف این موارد پارک نکنید و از صنعت کشاورزی محافظت کنید.

توضیحات سیستم: سرعت باد را افزایش دهید

زمان اختتامیه: چهارشنبه 1401/01

نوع خطر: افزایش سرعت باد همراه با بارندگی و افزایش ارتفاع موج بین 1 تا 1.5 متر در ساحل و تا 2 تا 2.5 متر در ساحل.

حوزه کاری: دریای خزر در نواحی ساحلی و سواحل گیلان و مازندران.

اثر خطر: احتمال پارگی تورهای ماهیگیری و آسیب به مزارع پرورش ماهی، احتمال غرق شدن قایق های کوچک و قطع تردد با شناورهای سبک سنگین و احتمال آسیب به تاسیسات دریایی به ویژه در دریا.

توصیه: محدودیت تردد قایق ها و شناورهای سبک و تفریحی، احتیاط در فعالیت های دریایی در مناطق دریایی، احتیاط در تردد شناورهای سبک سنگین و اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از خسارات احتمالی.

توضیحات سیستم: سرعت باد را افزایش دهید

زمان شروع: جمعه 14/01/01

زمان پایان: شنبه 1401/01/06

نوع خطر: افزایش سرعت باد و افزایش ارتفاع موج بین 1.5 تا 2 متر در ساحل و 2.5 تا 3.5 متر در دریا.

حوزه عمل:

جمعه 14/01/01: خلیج، نواحی ساحلی و سواحل خوزستان و بوشهر.

شنبه 1401/01/06: خلیج فارس و تنگه هرمز در نواحی ساحلی و سواحل بوشهر و هرمزگان.

اثرات خطر: خطر غرق شدن توسط شناگران، کشتی های سبک و قایق های تفریحی، خطر آسیب سلولی و پارگی تورهای ماهیگیری و خطر آسیب به کشتی های سبک سنگین و آسیب به تاسیسات دریایی و دریایی.

توصیه: ممنوعیت شنا، پرهیز از قایق و شناورهای سبک و تفریحی، محدودیت فعالیت های دریایی به ویژه در مناطق دریایی، احتیاط در رانندگی با شناورهای سبک نیمه سنگین و اقدامات لازم برای جلوگیری از خسارت احتمالی.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید