هیچ ممنوعیتی برای اهدای خون در کشور وجود ندارد


ساعت: 14:39
تاریخ انتشار: 06/07/1401
کد خبر: 1893580

مدیرکل دفتر امور بین الملل و عملیات سازمان انتقال خون کشور گفت: اهدای خون به دلیل دریافت واکسن آسترازیکا یا اسپوتنیک در کشور ممنوعیتی ندارد و اهداکنندگان بدون مشکل می توانند خون اهدا کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نظراتی که کسانی که واکسن استرالیایی یا ماهواره دریافت کردند، نمی توانند خون اهدا کنند، مطرح شد که حتی در اواخر مرداد ماه، مهدی عسگری، یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی، از این مشکل انتقاد کرد که باعث شد در مورد مشکل سازمان انتقال خون بپرسیم.

عباس صداقت مدیرکل دفتر عملیاتی و امور بین الملل سازمان انتقال خون کشور در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ گفت: سوال به هیچ وجه صحت ندارد و همه کسانی که کرونا گرفته اند. واکسن می تواند خون اهدا کند.

وی با بیان اینکه واکسن‌های اسپوتنیک و آسترازنکا از ویروس‌های زنده ضعیف شده ساخته شده‌اند، گفت: افرادی که این واکسن‌ها را دریافت کرده‌اند در ابتدا علائم خفیف ویروس کرونا را داشتند و همین امر باعث شد تا اعلام کنیم این افراد به مدت ۱۴ روز از اهدای خون معاف هستند. هستند، در حالی که کسانی که انواع دیگر واکسن ها مانند سینوفارم و برکات را دریافت کرده اند از اهدای خون معاف نیستند و می توانند با خیال راحت خون اهدا کنند.

مبتلایان به کرونا می توانند یک ماه پس از بهبودی خون اهدا کنند

به گفته مدیرکل دفتر اجرایی و امور بین الملل سازمان انتقال خون کشور، حتی مبتلایان به کرونا نیز می توانند یک ماه پس از بهبودی، خون اهدا کنند، زیرا پس از این کارایی بهترین زمان برای اهداکننده است، به نحوی که هیچ ضرری برای اهداکننده و گیرنده خون ندارد.

صداقت با اشاره به اینکه ویروس کرونا هرگز از طریق خون منتقل نمی شود، گفت: ویروس کرونا یک ویروس تنفسی است و عمدتاً دستگاه تنفسی یا گوارشی افراد را مورد حمله قرار می دهد..

وی ادامه داد: زندگی برخی از بیماران مانند تالاسمی و سرطان به خون بستگی دارد و از سوی دیگر برخی فرآورده های خونی مانند پلاکت ها عمر کوتاهی سه روزه دارند و همیشه حوادث و سوانح اتفاق می افتد، اهداکنندگان خون باید اهدای خون را انجام دهند.

در خاتمه انصاف گفت: مردان می توانند سالی 4 بار خون اهدا کنند مشروط بر اینکه کمتر از سه ماه از آخرین اهدای خود باقی نمانده باشد و زنان نیز سه بار در سال به شرطی که آخرین اهدای آنها کمتر از 4 سال نباشد می توانند اهدا کنند. وی گفت: هدف سازمان انتقال خون این است که بیماران نگران رفع نیاز خون و فرآورده های خونی نباشند.



دیدگاهتان را بنویسید