هیچ یک از بیماران Omicron فوت نکرده اند / واکسیناسیون زیر 12 سال باید در اولویت باشد

ساعت: 11:36
تاریخ انتشار: 1300/09/16
کد خبر: 1790243

شهید بهشتی، استاد دانشگاه علوم پزشکی و فوق تخصص مراقبت های ویژه گفت: واکسیناسیون کودکان زیر 12 سال باید در اولویت قرار گیرد چرا که 10 درصد بستری ها در آفریقای جنوبی را کودکان تشکیل می دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید محمدرضا هاشمیان، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فوق تخصص مراقبت های ویژه به Omicron می گوید: «نسخه جدید ابتدا در بوتسوانا و سپس در آفریقای جنوبی گزارش شده است، این گزینه در کشورهای همسایه نیز گزارش شده است. امارات متحده عربی سازمان بهداشت جهانی این گزینه را نگران کننده خوانده است.

وی افزود: از آنجایی که این واریانت حدود 50 جهش دارد که 32 جهش آن در پروتئین خار است و از آنجایی که بیشتر واکسن ها بر پایه پروتئین خار هستند، بیم آن می رود که واکسن ها موثر واقع نشوند.

هاشمن گفت: واکسن های MRNA و وکتورها و پروتئین ها بر پایه پروتئین خار هستند، اما واکسن های غیرفعال مانند برکات و سینوفارم حامل تمام پروتئین های ویروسی هستند زیرا کل ویروس غیرفعال شده و به بدن تزریق می شود.

وی ادامه داد: علیرغم همه نگرانی ها و با وجود اینکه 43 کشور وجود این گزینه را گزارش کرده اند، تاکنون هیچ یک از بیماران فوت نکرده اند که قدرت انتقال این واریانت تقریباً دو برابر واریانت دلتا در افرادی است که مبتلا شده اند. آلوده شده اند و سه ماه از بهبودی آنها می گذرد، به این معنی که omicron دو برابر خطر ابتلا به بیماری بهبود یافته است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه مطالعات تاثیر واکسن ها بر روی سویه هنوز کامل نشده است، گفت: بستری در بیمارستان واکسینه نشده اند و ظاهراً واکسینه شده ها بیمار شده اند. دکتر فاسی نیز دیروز اعلام کرد که این گزینه خطرناکتر از گزینه دلتا نیست. تجزیه و تحلیل آمار مرگ و میر آفریقا نشان می دهد که اگرچه تعداد موارد در حال افزایش است، اما این گزینه به وضوح باعث افزایش مرگ و میر در آفریقا نشده است.

وی در خصوص علائم این بیماری افزود: تنها از علائم اولیه مانند خستگی و علائم مشابه مانند درد عضلانی در ابتدای بیماری گزارش شده و این گزارش ها هنوز کامل نیست.

هاشمیان افزود: در خصوص تاثیر واکسن ها بر روی این گزینه شرکت های زیادی تحقیقات خود را آغاز کرده اند که به نظر می رسد هفته آینده نتایج این بررسی ها اعلام شود. از آنجایی که تعداد کمی از واکسن‌ها در بیمارستان بستری شده‌اند و بیشتر آنها واکسینه نشده‌اند، احتمالاً واکسن‌ها نقش کلیدی در پیشگیری از بستری شدن در بیمارستان دارند.

وی در خصوص نحوه کنترل این گزینه گفت: کنترل مرزهای کشور، کاهش تجمعات و رعایت فاصله اجتماعی و واکسیناسیون افراد واکسینه نشده و تزریق دوزهای تقویتی افراد واکسینه شده از جمله راهکارهای مهم مبارزه با این بیماری خواهد بود. از آنجایی که مطالعات واکسن کاهش نسبی اثربخشی را پس از چند ماه نشان می دهد، تزریق دوزهای تقویت کننده در تمام گروه های سنی مهم است. در ایالات متحده، تزریق تقویت کننده نیز برای تمام سنین مورد نیاز است. واکسیناسیون کودکان زیر 12 سال نیز باید در اولویت باشد، زیرا 10 درصد از بستری شدن در بیمارستان در آفریقای جنوبی را کودکان تشکیل می دهند.

هاشمیان گفت: داروهایی که برای واریانت های قبلی نسبتاً مؤثر بوده اند در ارتباط با این واریانت نیز مؤثر خواهند بود چرا که از برخی داروها مانند کورتون برای بهبود وضعیت بیمار و کاهش شدت بیماری استفاده می شود.

وی افزود: داروهای ضد ویروسی استفاده شده، داروی Mulnipepiravir که مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا است، RemedSivir که در حال حاضر استفاده شده است و Paxloid که هنوز تایید نشده است، مکانیسم‌هایی هستند که از این موارد “گمراه‌کردن ویروس با اثر بر روی آنزیم، ویروس را بازتولید می‌کند. بنابراین در همه انواع گزارش‌شده اثرات نسبی دارند.

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

شهید بهشتی، استاد دانشگاه علوم پزشکی و فوق تخصص مراقبت های ویژه گفت: واکسیناسیون کودکان زیر 12 سال باید در اولویت قرار گیرد چرا که 10 درصد بستری ها در آفریقای جنوبی را کودکان تشکیل می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید