واعظی: رئیس جمهور متولی همه نهادهای مرتبط با برجام است

محمود واعظی رئیس دفتر دولت دوازدهم درباره احتمال بازگشایی پرونده FATF گفت: اگر با توجه به اینکه شرایط کشور تغییر کند، بحث برجام را مطرح می کنیم که در نتیجه تحریم ها برداشته می شود. در نتیجه پس از برداشته شدن تحریم ها طبیعی است که پرونده FATF باز شود تا بانک های داخلی با بانک های جهانی همکاری کنند، زیرا تنها راه حل این است که با سازوکاری که به نفع کشور است اقدام شود.

وی افزود: البته منظور از سازوکار همان دو لایحه است که در مجلس و هیأت امنا نیز تصویب شد و اکنون تشخیص اعتبار نظام بر عهده دستگاه است، بنابراین اگر این لوایح تصویب شود. مشکلات حل خواهد شد.»

واعظی در ارزیابی اینکه دولت سیزدهم هم اکنون تصمیم به اجرای FATF گرفته است؟ وی افزود: به نظر می رسد دولت سیزدهم قبل از FATF باید سازوکاری برای حل موضوع تحریم ها و رفع تحریم ها بیندیشد.

رئیس کابینه دولت سیزدهم در پاسخ به اینکه گفته شد درباره تصویب برجام و تصمیم او برجام در شورای امنیت تصویب شده و بستگی به تصمیم این نهاد دارد؟ خاطرنشان شد: آنچه در برجام قابل توجه است این است که رئیس جمهور رئیس شورای عالی امنیت ملی است، بنابراین رئیس جمهور مسئولیت همه نهادهای مرتبط با برجام را بر عهده دارد.

باید بگویم؛ حسن بهشتی پور، کارشناس هسته ای تاکید کرد که برجام تصمیم خوبی نبوده و دولت روحانی نیست و شورای امنیت ملی باید نقش داشته باشد. در این 9 بند نیز در یکی از بندها به تصویب برجام در شورای عالی امنیت ملی اشاره می کند که در همان نامه دقیقاً برجام در مرداد 1394 در شورای عالی امنیت ملی تصویب شده است.

دیدگاهتان را بنویسید