واکسن آنفولانزا در کشور کم نداریم/ تلاش دولت برای تعطیلی مدارس نیست


ساعت: 21:35
تاریخ انتشار: 08/09/1401
کد خبر: 1907431

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه کمبود واکسن آنفلوانزا در کشور نداریم، گفت: با توجه به اینکه آنفولانزا را پیش‌بینی کرده بودیم، به اندازه کافی واکسن وارداتی و تولیدی را تامین کرده‌ایم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پس از شرکت در جلسه امروز (دوشنبه 18 آبان) کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه کمبود واکسن آنفولانزا در کشور وجود ندارد، گفت: با توجه به اینکه پیش بینی آنفولانزا است. ما این کار را انجام می‌دادیم، به همین دلیل اطمینان حاصل کردیم که واکسن وارداتی و تولیدی کافی است و در داروخانه‌ها موجود است و مردم می‌توانند بروند و آن را بخرند.

همه نباید واکسن آنفولانزا بزنند

وی افزود: البته لازم نیست همه افراد واکسن آنفولانزا بزنند، اما ضروری است گروه های در معرض خطر و افرادی که دچار مشکل سیستم ایمنی هستند و یا تحت دیالیز هستند، واکسینه شوند.

عین اللهی با بیان اینکه واکسیناسیون آنفولانزا برای دانش آموزان به دلیل سیستم ایمنی بالا توصیه نمی شود، ادامه داد: در دوران کرونا، دانش آموزان آخرین گروهی بودند که واکسینه شدند، البته بهتر است دانش آموزانی که دارای بیماری های همراه هستند، واکسینه شوند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره مشکل کمبود آنتی بیوتیک و دارو در کشور گفت: معمولا بیماری آنفولانزا از اواسط آبان شروع می شود اما امسال زودتر شروع شد، البته با مصرف بی رویه هم مواجه شدیم. از آنتی بیوتیک ها، در حالی که درمان آنفولانزا تنها با مصرف آنتی بیوتیک انجام نمی شود، بلکه بیماری با استراحت و نوشیدن مایعات گرم درمان می شود. مصرف آنتی بیوتیک در کشور افزایش یافته و با کمبود مواجه شده ایم و برای رفع کمبود اقداماتی را برای افزایش تولید داخلی انجام داده ایم و کارکنان در سه شیفت مشغول به کار هستند.

وی یادآور شد: 50 تن نیز از هند وارد کرده ایم و در صورت کمبود واردات را افزایش می دهیم.

تلاش دولت این است که مدارس تعطیل نشود

عین اللهی در خصوص احتمال تعطیلی مدارس به دلیل شیوع آنفلوآنزا افزود: تلاش دولت بر این است که مدارس تعطیل نشود زیرا کرونا صدمات و آسیب های زیادی به نظام آموزشی کشور وارد کرده و منجر به افت آموزش و پرورش شد، البته اگر اوضاع وخیم می شود، بهتر است مدارس تعطیل شوند، اقداماتی در حال انجام است و در حال حاضر تصمیمی برای تعطیلی مدارس نداریم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سوالی مبنی بر حفظ نخبگان و جلوگیری از مهاجرت پزشکان گفت: تلاش کرده ایم شرایط خوبی را در دانشگاه های علوم پزشکی برای نخبگان ایجاد کنیم و سقف کارآمدی آنها را بالا ببریم. و همچنین سقف اثربخشی پزشکان در مناطق فقیرنشین برداشته شد، امکانات مورد نیاز نخبگان مانند علم و فناوری و شهرهای دانش‌آموز را نیز ایجاد کردیم و قطعاً اینها اقداماتی است که برای حفظ و ماندگاری نخبگان انجام شده است. کشور؛ 4000 نفر را در رشته های تخصصی پذیرفته ایم تا در آینده نزدیک بتوانند در مناطق کشور به ویژه در مناطق محروم مشغول به کار شوند.

وی در خصوص برخی آمارها مبنی بر کمبود 100 هزار پزشک در کشور، تصریح کرد: ظرفیت پذیرش کادر پرستاری در دانشگاه ها بسیار بالا است و تمامی 66 دانشگاه علوم پزشکی کشور پرستار تربیت می کنند که البته ممکن است برخی از آنها جذب بیمارستان ها نشوند یا آنها را جذب کنند. خودشان علاقه ای ندارند و در این زمینه فعالیتی ندارند. ما به خدمات پرستاری در منزل نیز توجه کرده ایم و تمام تلاش خود را برای آموزش کادر پرستاری و رفع نیازهای مردم به کار خواهیم گرفت.

عین اللهی یادآور شد: موضوع مهم در مراقبت های پرستاری، مراقبت های پرستاری تخصصی است تا بتوانند با بخش های مراقبت های ویژه و ماشین های قلب کار کنند و در عملیات های پیچیده کمک کنند. در حال افزایش تعداد پرستاران هستیم و امیدواریم بتوانیم کمبود را برطرف کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید