واکسن نورا؛ ترجیحات افراد برای دوز یادآوری


ساعت: 12:03
تاریخ ارسال: 06/10/1401
کد خبر: 1893582

مدیر طرح واکسن نورا با بیان اینکه مردم دوست دارند واکسن نورا را به صورت تقویت کننده تزریق کنند، گفت: سازمان جهانی بهداشت بارها توصیه کرده است که مردم از واکسن های پروتئین نوترکیب برای تزریق دوز تقویت کننده استفاده کنند اما از 3 میلیون واکسن نورا که تحویل وزارت بهداشت داده شد این برند هنوز به مراکز مهم واکسیناسیون ارسال نشده است و در صورت ادامه این روند، این محموله منقضی می شود.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ مرکز تحقیقات علوم میکروبی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) با به دست آوردن فرمول واکسن پروتئین نوترکیب نورا یکی از واکسن‌ها کووید-۱۹ را در ۵ میلیون دوز واکسن تولید کرد.

پس از اخذ مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو، در ماه های ابتدایی سال 1401 محموله ای حاوی 3 میلیون واکسن را به وزارت بهداشت تحویل داد. اما مدیر پروژه واکسن نورا وی در نشست خبری این واکسن ۱۸ مردادماه سال جاری با ابراز گلایه از عدم وجود واکسن نورا در اکثر شهرها و استان های کشور گفت: واکسن نورا در مراکز واکسیناسیون تهران نیز موجود نیست.

این در حالی است که بارها کارشناسان داخلی و خارجی مورد تایید سازمان بهداشت جهانی به افراد توصیه کرده اند که دوز تقویت کننده را به خود تزریق کنند. واکسن های پروتئین نوترکیب با رویکردی که متولیان سلامت کشور در تولید واکسن داخلی دارند از این امر استفاده کنید. واکسن نورا اعتقاد بر این است که این اولین واکسن نوترکیب بومی تولید شده است.


85b6540c 3e7e 4769 a54d 01958593829f خبر خاکستری

در همین راستا در گفتگو با سرپرست پروژه واکسن نورا به این موضوع پرداختیم که با وجود تحویل 3 میلیون دوز واکسن به وزارت بهداشت که بیش از 6 ماه طول می کشد، هنوز چند ماه دیگر باقی مانده است. قبل از تاریخ انقضای واکسن ها اگر وزارت بهداشت نتواند این محموله را به مراکز واکسیناسیون برساند و این محموله بلااستفاده بماند چه اتفاقی می افتد؟

نکته پایانی طرح این سوال این است که چرا وزارت بهداشت برای اقدام علمی ارزشی قائل نیست که گروهی با متحمل سختی ها و هزینه های شخصی و بدون چشم انداز سود و درآمد، واکسن های پروتئین نوترکیب تولید کردند و این شیوع تولید را در کشور بومی کردند. ! ?

دکتر جعفر امانی: ما به جنبه تجاری واکسن نورا نگاه نکرده ایم

دکتر جعفر امانی، رئیس مرکز تحقیقات علوم میکروبی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) و مدیر طرح واکسن نورا در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ گفت: وزارت بهداشت در ارسال و توزیع واکسن به مراکز واکسیناسیون واکسن نورا و این واکسن را برای استفاده همشهریان به این مراکز ارسال کنید. زیرا مهم نیست که وزارت بهداشت یک محموله را خریداری کرده باشد. در تولید واکسن نورا جنبه تجاری آن را در نظر نگرفتیم، برای ما مهم است که به رسالت خود که کمک به احیای سلامت و ریشه کنی بیماری کرونا در جامعه و کاهش آلام مردم است، عمل کنیم. نوترکیبی


0a7ee414 9a69 45fe afa8 6d47a68ca02a خبر خاکستری

وی در پاسخ به این سوال دانا که آیا واکسن های تولیدی نورا که هم اکنون در انبارهای این شرکت نگهداری می شود و همچنین محموله های تحویلی به وزارت بهداشت، تاریخ مصرف گذشته و مفسده دارند یا خیر؟ فرمود: بلی، و مایه نگرانی است.

امانی افزود: به دلیل تولید 5 میلیون دوز واکسن، محموله ای حاوی 3 میلیون دوز واکسن نوترکیب نورا در فروردین و اوایل سال جاری به وزارت بهداشت تحویل شد. اکنون با گذشت یک سال از تولید واکسن، تاریخ انقضای آن به پایان رسیده و واکسن های تولید شده دیگر قابل استفاده نیستند و زمان تولید محموله های تحویلی به یکی دو ماه به عقب برمی گردد و وزارت بهداشت باید اقدامات لازم را انجام دهد. در این رابطه .

وی در پاسخ به سوال آگاهانه دیگری که آیا تاریخ انقضای همه واکسن ها دارای زمان استانداردی است یا سازنده هر واکسن بسته به توانایی و قضاوت خود زمان منحصر به فردی را برای واکسن آنها در نظر می گیرد، گفت: زمان مصرف و تاریخ انقضای واکسن. واکسن زمان دقیقی تعیین نشده است و هر تولیدکننده زمان دقیقی را برای تولید خود تخمین می زند. به گونه ای که از هر لحاظ تضمین کند که برای مصرف کننده مشکلی ایجاد نکند و طبیعتا هر چه زمان مصرف و فاصله زمانی بین تولید محصول تا لحظه اوج مصرف بیشتر باشد، امنیت خرید و مصرف بیشتر می شود. آن را

زمان بین تولید و انقضای واکسن نورا در یک سال تنظیم و توصیه می شود

مجری طرح واکسن نورا با اشاره به ماندگاری واکسن نورا نسبت به سایر واکسن ها خاطرنشان کرد: همانطور که اشاره کردم فاصله تولید تا انقضا واکسن نورا برای مدت یکسال تصحیح و توصیه شده است و بر این اساس یکی از طولانی ترین زمان های واکسن واکسن نورا می باشد که با مشاهده سایر واکسن ها می توان آن را تایید کرد. ما آخرین شرکت واکسن سازی بودیم که اولین محموله را به وزارت بهداشت تحویل دادیم و به همین دلیل در نظر گرفتیم که زمان بین دوزها قابل تمدید باشد، پس از اطمینان از کیفیت محصولمان، مدت ماندگاری یک سال را برای نورا در نظر گرفتیم.


ادامه مطلب؛


«واکسن نورا» وارد سبد واکسیناسیون کشور شد/ «نورا» تاریکی تحریم های دارویی را خنثی کرد.

نورا; بهترین واکسن تقویت کننده در بین همه واکسن ها

وی در ادامه یادآور شد: متأسفانه امروز این لحظه ما را نگران کرد زیرا بعداً متوجه شدیم که وزارتخانه پس از تأیید تاریخ انقضای واکسن‌های ما، برنامه‌های خود را به گونه‌ای تنظیم کرده است که اکثر واکسن‌هایی که به تاریخ انقضا نزدیک شده‌اند. به مراکز واکسیناسیون ارسال می شود و به همین دلیل است که واکسن نورا در اوج برنامه واکسیناسیون دیده نمی شود و ممکن است مردم فکر کنند که نورا به مردم توصیه نمی شود به دلیل عدم تایید و توصیه وزارت بهداشت و درمان و… سازمان غذا و دارو

رئیس مرکز تحقیقات علوم میکروبی دانشگاه بقیه الله (عج) با اشاره به اینکه مردم حق انتخاب آزادانه محصول مورد نظر خود را از بین محصولات در هر منطقه و در هر منطقه و بازار دارند؛ او ادامه داد: شاید کسی آن را دوست داشته باشد. واکسن نوترکیب نورا از آنجایی که سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده است که مردم از واکسن های پروتئین نوترکیب برای دوزهای تقویت کننده استفاده کنند.


496ac42e 1bb7 4f05 9b01 10093782d2f8 خبر خاکستری

مدیر پروژه واکسن نورا افزود: بنابراین مصرف واکسن های نزدیک به تاریخ انقضا و واکسن هایی که تاریخ انقضا طولانی دارند کار بدی است و این نکته یکی از مهمترین مزیت های سازنده واکسن محسوب می شود. واکسن در انبارها را نگه داشت تا مردم از واکسنی مثل نورا اطلاعی نداشته باشند و اگر یکی از هموطنانش بخواهد از این نوع واکسن برای دوز تقویتی و حتی برای دوزهای اولیه استفاده کند، این واکسن در دسترس نخواهد بود.


دیدن؛


گزارش تصویری از بازدید خبرنگاران از واحد تحقیق و توسعه واکسن نورا


دیدگاهتان را بنویسید