واکنش آمریکا به برخورد قایق های سپاه با ناو آمریکایی: ماه هاست که شاهد عملیات دریایی غیرحرفه ای و خطرناک در ایران هستیم.

واکنش آمریکا به برخورد قایق های سپاه با ناو آمریکایی: ماه هاست که شاهد عملیات دریایی غیرحرفه ای و خطرناک در ایران هستیم.

روز جدید ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در واکنش به گزارش اخیر درباره نزدیک شدن قایق های موتوری ایرانی به کشتی های آمریکایی در خلیج فارس گفت: بهتر است به وزارت دفاع بروید. آنها اطلاعات بیشتری در مورد شما خواهند داشت. وی با بیان اینکه ایران نه تنها در چند روز گذشته بلکه در هفته ها و ماه ها شاهد اقدامات دریایی خطرناکی بوده که غیرحرفه ای بوده و جان ملوانان را به خطر می اندازد، گفت: این اقدامی است که از سوی ایران محکوم کرده ایم. “من از شما می خواهم این کار را متوقف کنید.

سخنگوی وزارت امور خارجه در یک کنفرانس خبری به سوالاتی درباره تحولات اخیر روابط تهران و واشنگتن و فعالیت های هسته ای ایران پاسخ داد.

به گزارش تارنمای وزارت امور خارجه، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشستی خبری در واکنش به گزارش اخیر درباره نزدیک شدن قایق های موتوری ایرانی در خلیج فارس به کشتی های آمریکایی گفت: بهتر است وزارت خارجه آمریکا را ببینید. دفاع آنها اطلاعات بیشتری در مورد شما خواهند داشت.

وی با بیان اینکه ایران نه تنها در چند روز گذشته بلکه در هفته ها و ماه ها شاهد اقدامات دریایی خطرناکی بوده که غیرحرفه ای بوده و جان ملوانان را به خطر می اندازد، گفت: این اقدامی است که از سوی ایران محکوم کرده ایم. “من از شما می خواهم این کار را متوقف کنید.

پرایس در ادامه با بیان اینکه برخی از متحدان آمریکا در منطقه تلاش می‌کنند جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را متقاعد کنند تا رویکرد خود را در قبال ایران تغییر دهد، ادامه داد: نمی‌دانم که آیا این دیدار تنها روی ایران متمرکز خواهد بود یا خیر. هنوز چند هفته تا این سفر باقی مانده است و این سفر از کاخ سفید است، بنابراین خود کاخ سفید باید در مورد آن صحبت کند.

وی با ابراز تاسف از نقش ایران در منطقه افزود: اما می توانم بگویم که ایران طبیعتا در بخش هایی از این سفر موضوع بحث خواهد بود. فکر می‌کنم وقتی رئیس‌جمهور برای دیدار با مقامات اسرائیلی به اورشلیم می‌رود، وقتی برای دیدار با اعضای شورای همکاری خلیج فارس + 3 به جده می‌رود و با مقامات سعودی دیدارهای دوجانبه دارد، البته تهدیدها فقط از برنامه موشکی هسته‌ای او نیست. و حمایت آن از گروه های تروریستی در منطقه و همچنین اثرات مخرب و تهدیدات فراوان ایران مورد بحث قرار خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره آمادگی ایران برای استقرار یک آبشار از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 در تاسیسات فورد و اینکه آیا اطلاعات جدیدی در مورد مذاکرات وین وجود دارد یا خیر، توضیح داد. ما این گزارش ها را دیده ایم. ما همچنان نگران ادامه استفاده از سانتریفیوژهای مدرن از ایران هستیم که بسیار فراتر از آنچه در شورای امنیت سازمان ملل ذکر شده است. ما به دنبال بازگشت کامل به آژانس هستیم، به خصوص که معتقدیم فعالیت های هسته ای ایران، از جمله تولید قطعات سانتریفیوژ، باید توسط آژانس به شدت محدود و نظارت شود.

پرایس گفت: «البته برجام حاوی سخت‌ترین قوانین نظارتی و راستی‌آزمایی بود که تاکنون به صورت مسالمت‌آمیز مذاکره شده است. واقعیت این است که برنامه هسته ای ایران تاکنون به طرق مختلف از محدودیت های اعمال شده برجام فراتر رفته است. این شامل آبشارهای گریز از مرکز پیشرفته فعال است که طبق توافقنامه مجاز نیستند. زمان فرار از در اختیار داشتن مواد شکافت پذیر ظاهراً از یک سال به چند هفته یا کمتر افزایش یافته است. ما عمیقاً نگران وضعیت فعلی برنامه هسته ای ایران هستیم. به همین دلیل است که می خواهیم شاهد محدودیت ها و مقررات سختگیرانه برای بازرسی و نظارت بر ایران باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا ایالات متحده همچنان به فکر بازگشت به برجام برای منافع خود است، گفت: همه این نگرانی ها زمانی وجود دارد که برجام به طور کامل اجرا نشود. اگر ما برجام را به طور کامل اجرا کنیم، اگر ایران به طور کامل برجام را اجرا کند، بسیاری از این نگرانی ها برطرف می شود زیرا اجازه وقوع آن ها داده نمی شود. در صورتی که ایران از این محدودیت ها تجاوز کند، ابزارهایی برای نظارت و نظارت مؤثر و هشدار به جامعه بین المللی در اختیار آژانس قرار خواهد گرفت. الان اینطور نیست و این باعث نگرانی شدید ماست.

وی در پایان با اذعان به پایبندی کامل ایران به برجام قبل از خروج دولت قبلی آمریکا از توافق هسته ای، گفت: یعنی از محدودیت های سنگین برجام فاصله می گیرد.

پاسخ پرایس به رویارویی اخیر ایران و آمریکا در خلیج فارس پس از آن است که روز گذشته روزنامه واشنگتن پست اعلام کرد که یک مقام نظامی آمریکا که نخواسته نامش فاش شود، گفته است که USS Sirocco It یک کشتی تفریحی Cyclone و USNS Choctaw County است. یک قایق ترابری سریع السیر در مسیر معمول خود در آب های بین المللی خلیج فارس بود که سه قایق موتوری ایرانی که برای این حمله قرار داشتند به سرعت به سیروکو نزدیک شدند. آنها تنها پس از اخطار کشتی منحرف شدند. قایق های ایرانی نیز به 50 یاردی شهرستان چوکتو نزدیک شدند که باعث شد سیروکو از چراغ هشدار استفاده کند.

علاوه بر این، اظهارات پرایس درباره گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران در تاسیسات فورد پس از آن بیان شد که رویترز اخیراً در گزارشی مدعی شد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه ایران برای استفاده از موشک‌های پیشرفته IR آماده می‌شود. -6 سانتریفیوژ در تاسیسات فورد.

به نقل از رویترز، در گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است: «بازرسان آژانس روز یکشنبه تأیید کردند که ایران آماده تزریق گاز هگزا فلوراید (UF6)، ماده سانتریفیوژ شده در دومین آبشار سانتریفیوژهای IR-6 است. “این یک تاسیسات فورد است”

رویترز گزارش داد: «ایران روز دوشنبه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داد که غیرفعال کردن آبشار، یک فرآیند پیش غنی‌سازی که شامل تزریق گاز UF6 به تأسیسات است، از روز یکشنبه آغاز شد».

دیدگاهتان را بنویسید