واکنش به پایان شورش واگنر/زلنسکی: پوتین ترسیده و در جایی پنهان شده است

واکنش به پایان شورش واگنر/زلنسکی: پوتین ترسیده و در جایی پنهان شده است

واگنر در روسیه، اخبار بین المللی، اخبار بین المللی
پایان قیام واگنر علیه روسیه واکنش های جهانی را برمی انگیزد.

روز شنبه، دفتر مطبوعاتی رئیس جمهور بلاروس اعلام کرد که یوگنی پریگوژین، بنیانگذار گروه واگنر، پیشنهاد لوکاشنکو برای توقف حرکت جنگجویان این گروه در روسیه و برداشتن گام های اضافی برای کاهش تنش ها را پذیرفته است.

دفتر مطبوعاتی دفتر رئیس جمهور بلاروس اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه صبح شنبه در جریان وضعیت جنوب روسیه به همتای بلاروس خود قرار داد و رهبران دو کشور بر سر همکاری مشترک به توافق رسیدند.

خبرنگاران RT همچنین گزارش دادند که پس از اعلام توافق بین رئیس جمهور بلاروس و رئیس گروه واگنر برای آرام کردن اوضاع متشنج پس از شورش مسلحانه، آرامش به شهرهای جنوب روسیه بازگشته است.

رومن کوساروف، خبرنگار RT، گفت که وضعیت در نزدیکی مقر منطقه نظامی جنوبی در شهر روستوف-آن-دون به طرز قابل توجهی آرام به نظر می رسد و خاطرنشان کرد که اگرچه جاده ها بسته بودند، اما نیروهای واگنر در حال بسته بندی چمدان ها و تجهیزات خود برای آماده شدن برای عزیمت بودند.

به گفته ایلیا واسیونین، خبرنگار نظامی RT، “جنگجویان گروه نیروهای ویژه “واگنر” که در روستوف هستند، وقتی از توافقات بین پریگوژین و لوکاشنکو مطلع شدند، نفس راحتی کشیدند.

واسیونین خاطرنشان کرد که جنگنده‌های واگنر با توجه به نداشتن تلفن همراه، از صحبت‌های ساکنان منطقه متوجه طرح کاهش تنش شدند. وی تاکید کرد: آنها از قبل شروع به گرم کردن موتور تانک های خود کرده اند و در حال آماده شدن برای خروج از شهر هستند.

ویدئوهایی نیز در شبکه های اجتماعی منتشر شد که نشان دهنده شادی ساکنان از پایان بحران، خداحافظی آنها با عناصر واگنر، در آغوش گرفتن آنها و تشکر از آنها برای عدم خونریزی است.

در همان زمان، خبرنگار RT از لغو محدودیت ها برای حرکت وسایل نقلیه در منطقه Novo-Usmansky در منطقه Voronezh خبر داد.

اوایل روز شنبه، یوگنی پریگوژین، رئیس شرکت نظامی خصوصی واگنر، اعلام کرد که نیروهایش حرکت به سمت مسکو را متوقف کرده اند و تاکید کرد که به اردوگاه های خود باز خواهند گشت.

اظهارات پریگوژین دقایقی پس از آن بیان شد که دفتر مطبوعاتی الکساندر لوکاشنکو گزارش داد که بنیانگذار گروه واگنر پیشنهاد لوکاشنکو برای توقف حرکت شبه نظامیان این گروه در روسیه و برداشتن گام های بیشتر برای کاهش تنش ها را پذیرفته است.

در کانال تلگرامی دپارتمان رسانه یوگنی پریگوژین اعلام شد: “با درک مسئولیت کامل خون روس ها که از هر طرف ریخته خواهد شد، ستون های خود را می چرخانیم و طبق برنامه به پایگاه خود باز می گردیم.”

علاوه بر این، خبرگزاری تاس روز شنبه به نقل از آژانس جاده ای فدرال گزارش داد که تمامی محدودیت هایی که قبلا در بزرگراه های روسیه اعمال شده بود، برداشته شده است.

از سوی دیگر، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: قیام مسلحانه که توسط یوگنی پریگوژین رهبر گروه مزدور «واگنر» به راه انداخته است، تأثیری بر «عملیات نظامی ویژه» مسکو که 16 ماه است در اوکراین در حال انجام است، نداشته است.

پسکوف همچنین گفت که از تغییر نگرش ولادیمیر پوتین نسبت به وزیر دفاعش، سرگئی شویگو، آگاه نیست.

وزارت دفاع روسیه بلافاصله پس از اعلام آتش بس با نیروهای واگنر که روز شنبه اعلام شورش کرده بودند، عکسی از سربازان روس را تحت عنوان «انسجام و اتحاد» منتشر کرد.

این تصویر اولین چیزی بود که این وزارتخانه پس از آتش‌بس منتشر کرد تا دلیلی بر این امر باشد که وحدت و انسجام نیروهای روسی قوی‌تر از هر نزاع و اختلاف نظری است که دشمنان روسیه رویای نفوذ در صفوف آن را در سر می‌پرورانند.

میخائیلو پودولیاک، مشاور ارشد ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در این باره نوشت: «انتخاب غیرمعمول پریگوژین… شما در آستانه برکناری پوتین (رئیس جمهور روسیه) بودید، قدرت مرکزی را به دست گرفتید، به حومه مسکو رسیدید. و ناگهان… .تو کنار کشیدی.”

این واکنش کابینه زلنسکی در پی شورش مسلحانه ای که جهان و روسیه را به مدت 24 ساعت به اشغال خود در آورد و سرانجام یوگنی پریگوژین، رئیس گروه نظامی خصوصی “واگنر” به واسطه لوکاشنکو از ستاد فرماندهی نظامی منطقه جنوبی استعفا داد. . در شهر روستوف-آن-دون نشست

سرویس مطبوعاتی کرملین خاطرنشان کرد: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه صبح شنبه با همتای بلاروس خود الکساندر لوکاشنکو درباره وضعیت جنوب روسیه با واگنر صحبت کرد و رهبران دو کشور توافق کردند که این موضوع را به طور مشترک حل کنند.

زلنسکی: پوتین ترسیده است. باید جایی پنهان باشد و دیده نشود

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور کشورش پس از حوادث اخیر در روسیه “بسیار ترسیده” است.

زلنسکی گفت: «به روسی می گویم: مرد کرملین به وضوح بسیار ترسیده است و احتمالاً جایی پنهان شده و خود را نشان نمی دهد.

زلنسکی همچنین گفت که اقدامات شخصی پوتین مسئول وضعیت پیش روی او است.

و ادامه داد: پوتین می داند از چه می ترسد، زیرا خودش این تهدید را ایجاد کرده است. همه بدی ها، همه آسیب ها، همه نفرت ها توسط پوتین منتشر می شود.”

زلنسکی گفت: «رویدادهای اخیر در روسیه نشان می‌دهد که رهبران روسیه کنترلی بر هیچ چیز ندارند. وی افزود: این اتفاق در خاک روسیه که مملو از سلاح است در حال وقوع است.

رئیس جمهور اوکراین ادامه داد: آنها در یک روز چندین میلیون شهر را از دست دادند و به همه راهزنان، مزدوران، الیگارش ها و سایرین نشان دادند که چقدر راحت می توان شهرهای روسیه و احتمالاً زرادخانه ها را با سلاح تصرف کرد.

دیدگاهتان را بنویسید