واکنش تهران به ادعاهای بایدن درباره برجام و امنیت خاورمیانه


ساعت: 06:30
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۴/۲۱
کد خبر: 1882429

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: نکات مندرج در نوشته آقای بایدن روایتی یک جانبه و غیرواقعی از سیاست های دولت آمریکا در منطقه غرب آسیا است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به برخی از مطالب مندرج در مقاله اخیر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در واشنگتن پست که در آستانه سفر وی به منطقه منتشر شد، اظهار داشت: تاکید جو بایدن بر دنبال کردن سیاست فشار اقتصادی و دیپلماتیک علیه ایران در تضاد با تمایل مستمر آمریکا برای احیای توافقنامه 2015 است و از سیاست شکست حداکثری فشار حداکثری دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران پیروی می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: دولت قبلی آمریکا با خروج یکجانبه از برجام، عملاً آسیب جدی به راهبرد دیپلماسی چندجانبه برای حل اختلافات وارد کرد و دولت کنونی آمریکا نیز علیرغم شعارها و ادعاهای خود مبنی بر بازگشت به توافق و جبران آن، آسیب جدی وارد کرد. آمریکا به خاطر اشتباهات دولت قبل متاسفانه در عمل با ادامه تحریم ها و فشارهای اقتصادی همین رویکرد را دنبال می کند.

کنعانی به عنوان پرکارترین فعال منطقه، توسل به چنین سیاست شکست خورده ای علیه جمهوری اسلامی ایران را مغایر با ادعای بایدن در همان مقاله مبنی بر تلاش برای ایجاد خاورمیانه ای باثبات و امن دانست و تاکید کرد: فقط خاورمیانه امن تر و باثبات تر. از طریق اقدامات آمریکا برای پایان دادن به سیاست تفرقه بین کشورهای منطقه، توقف جریان تسلیحات به منطقه، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها، کنار گذاشتن سیاست حمایت بی قید و شرط از رژیم صهیونیستی. و همچنین پایان دادن به سیاست های ایران هراسی و تا زمانی که این سیاست های نادرست و بحران زا اصلاح نشود، آمریکا مسئول اصلی بی ثباتی در منطقه غرب آسیا خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان به رجزخوانی های کنایه آمیز رئیس جمهور آمریکا مبنی بر نابودی داعش و مهار تروریسم در منطقه اشاره کرد و افزود: اظهارات رئیس جمهور سابق و وزیر امور خارجه سابق آمریکا در خصوص منشأ داعش با اظهارات آقای بایدن مغایرت دارد. دولت آمریکا در ترور ناجوانمردانه شهید قاسم سلیمانی، قهرمان مبارزه با داعش و تروریسم تکفیری، بزرگترین کمک آمریکا به داعش و تروریست های تکفیری بود.

کنعانی همچنین سیاست عملی دولت آمریکا در قبال مسئله فلسطین را مغایر با ادعای بایدن مبنی بر تلاش آمریکا برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه غرب آسیا دانست و افزود: رژیم صهیونیستی بزرگترین منبع بی ثباتی و گسترش تروریسم سازمان یافته است. در منطقه غرب آسیا و از حمایت کامل برخوردار است.ایالات متحده این رژیم روشن ترین دلیل برای بی اعتباری ادعای صلح طلبی دولت آمریکا است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تاکید کرد: نکات مندرج در نوشته آقای بایدن روایتی یک جانبه و غیرواقعی از سیاست های دولت آمریکا در منطقه غرب آسیا است و اگر دولتمردان آمریکایی واقعا خواهان ثبات و امنیت هستند. در منطقه غرب آسیا و در نتیجه جهانی امن برای خود و دیگران. بهتر است واقعیت های جدید جهان را درک کنیم و از تلاش برای تحمیل ارزش های آمریکایی و یکجانبه گرایی پرهیز کنیم و به کشورهای منطقه اجازه دهیم بر اساس ارزش ها، منافع و واقعیت های خود و در چارچوب همکاری های منطقه ای برای تامین امنیت خود عمل کنند. و منافع جمعی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید