ورود ارز ترجیحی به اقتصاد ایران چیزی جز حیف و آرزوی بیت المال نبود


ساعت: 11:19
تاریخ انتشار: 1401/02/17
کد خبر: 1836860

علیرضا شجاعی گفت: هدف دولت از ورود ارز ترجیحی به اقتصاد هم تثبیت قیمت ها و هم حمایت از کالاهای اساسی برای اقشار آسیب پذیر بود، اما نحوه اجرای این طرح و عدم شفافیت در توزیع این سهام شرایطی را ایجاد کرد که در یکی دو سال این طرح نه تنها به اهداف خود نرسید، بلکه جامعه را پشیمان کرد و عده ای از آن سوء استفاده کردند و یک شبه به ثروت رسیدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علیرضا شجاعی کارشناس اقتصاد و توسعه در گفت و گو با جهانبین نیوز; وی با اشاره به ورود ارز 4200 تومانی به اقتصاد ایران و اتفاقاتی که در آن مدت رخ داد، گفت: اصل قیمت گذاری ارز در ایران متفاوت است، در اقتصادهای پیشرفته که همه چیز سر جای خود است، می توان گفت که قیمت بازار است. تعیین می کند، اما تجربه تاریخی توسعه یافته ترین اقتصادها نشان می دهد که تعدادی از ورودی ها در قیمت گذاری ارزها وجود دارد.
این کارشناس اقتصادی افزود: مانند قبل از انقلاب، پس از انقلاب نیز قیمت گذاری رایج بود و بحثی در مورد قیمت گذاری دلار وجود ندارد، اما مشکل اینجاست که این بار روش های سهمیه بندی و توزیع ارز، چه ارزی است. در دسترس شماست.” آنها؟ آیا رگولاتورها کار خود را به درستی انجام دادند؟ و … که همه اینها بحث برانگیز است.
وی یادآور شد: هدف دولت از معرفی ارز ترجیحی در اقتصاد هم تثبیت قیمت ها و هم حمایت از کالاهای اساسی برای اقشار آسیب پذیر است، اما اجرای این طرح و عدم شفافیت در توزیع این سهام شرایطی را ایجاد می کند که پس از یک دو سال این طرح نه تنها به اهداف خود نرسید، بلکه جامعه را پشیمان کرد و عده ای از آن سوء استفاده کردند و یک شبه به ثروت رسیدند.
شجاعی با بیان اینکه آثار این سوء استفاده ها در نقاط مختلف کشور مانند مواد اولیه کشاورزی یا دامی که نمی توان با قیمت مناسب در اختیار تولیدکنندگان قرار داد، خود را نشان داده است، تاکید کرد: این مشکل منجر به افزایش قیمت محصولات دامی و کشاورزی شده است.
این کارشناس اقتصادی و توسعه، شروع طوفان تورمی پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را یک نظریه دانست و گفت: حذف ارز باید آزمایش شود تا عواقب آن مشخص شود، درست است که بخشی از تورم بازار را مشکلات روانی می نامند، اما اینکه این تورم تا چه حد ریشه روانی دارد باید بررسی شود، در حالی که این توجیه از سوی مسئولان ارائه شده است.
وی افزود: بازار مکانیزمی دارد که تحت تاثیر آثار روانی قرار نمی گیرد و در صورت بروز تورم به تعامل عوامل تشکیل دهنده بازار برمی گردد و اینکه چقدر محصول تولید می کنیم، قیمت آن در بازار آزاد چقدر است. یا دولت وجود دارد، انحصار یا رقابت، اینها مهمترین عوامل موثر بر تورم هستند.
شجاعی گفت: من با یارانه موافقم زیرا در کشور ما سازوکار توزیع ثروت ناعادلانه است. اما پول حاصل از فروش نفت به صورت ناعادلانه توزیع می شود، بنابراین در چنین شرایطی دولت ها به عنوان پدر اقتصادی موظف به کمک به اقشار آسیب پذیر، دهک های پایین اقتصادی و در چرخه اقتصادی هستند.
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: در این راستا دولت در قالب تامین اجتماعی باید به اقشار کم درآمد کمک کند تا بتوانند برای درمان بیماری ها غذا و دارو تهیه کنند و هزینه تحصیل فرزندان خود را تامین کنند.
وی گفت: متاسفانه تعداد فقرای مطلق ما در حال افزایش است و طبق برخی یارانه ها باید پنج دهم یارانه پرداخت شود. ارز ترجیحی آنقدر در اذهان مردم آزاردهنده است که لغو آن وجود ندارد، در حال حاضر همه کارگران، معلمان، کارمندان و اکثریت مردم ایران معتقدند که انسان ها آسیب می بینند.
شجاعی گفت: سازوکارهای نظارتی و اقتصادی در نظام اقتصادی ایران نشان داده است که کارایی لازم برای کنترل ارز ۴۲۰۰ تومانی را ندارد و چرا باید به گونه ای ورود کنیم که نتوانیم عواقب آن را کنترل کنیم؟ بنابراین یارانه لغو نمی شود، بلکه یکی از ابزارها و روش های یارانه ناکارآمد را که ارز ترجیحی است حذف می کنیم و در عوض نحوه پرداخت یارانه را تغییر می دهیم.
شجاعی افزود: منطقی ترین گزینه این است که دولت با افزایش درآمد اقشار آسیب پذیر، قدرت خرید این اقشار را افزایش دهد. کشورهایی مانند ترکیه، شیلی، برزیل، آرژانتین و غیره. چنین تورمی داشتند، اما حل شد و می‌توانیم از تجربیات آنها برای حل مشکل استفاده کنیم.
این کارشناس اقتصادی و توسعه با اشاره به اینکه در سال 97 بدون کار کارشناسی، هیأت دولت برای ارز قیمت گذاری کرد و این امر منجر به فساد، شرکت های سوری، قراردادهای کاغذی و… شد، تاکید کرد: به نظر می رسد آثار تورم نه به دلیل لغو ارز ترجیحی، وجود آن به اقتصاد آسیب می زند.
وی ادامه داد: طرح بحث روانی لغو ارز 4200 تنی اشتباه است زیرا بازار ما مشکلات روانی را پشت سر گذاشته است و سازوکار بازار در کشور کاملا مبتنی بر بازار آزاد است. قیمت خودرو، قیمت زمین، قیمت طلا و قیمت سایر کالاها چیزی نیست، کنترلی نیست، بنابراین در این شرایط هر چقدر به دولت یارانه بدهد، نتیجه نمی دهد و باید روش را تغییر دهیم. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید