ورود حضرت معصومه (علیه السلام) به ایران موجب تقویت شیعیان شد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ اسمش فاطمه است ولی معصومه نام دارد. گفته می شود این لقب را برادر بزرگوارش حضرت علی بن موسی الرضا (ع) بانوی دانش و کرامتی که خداوند در اول ذی القعده سال 173 هجری در مدینه به حضرت موسی داد. . ابن جعفر (علیه السلام) و نجمه خاتون و کریمه اهل بیت (س) بانوی عالم محدث شد که در مکتب وحی و الهی پدر گرامی و برادر بزرگوار خود تعلیم یافت. دریای علم و دانش در مقام عصمت و قبض عریضه. در روایات معصومین(ع) دو زن از خاندان پیامبر گرامی اسلام(ص) (حضرت فاطمه الزهرا(س) و فاطمه معصومه(س)) دارای شفاعت وسیعی هستند که عبارت است از: بسیار گسترده و همه کاره

امام صادق (ع) در بیان مقام و منزلت حضرت فاطمه معصومه (س) می فرماید:. بدان که حرم من و فرزندانم بعد از من پدر خوانده است. به خاطر داشته باشید که کوم کوفه کوچک ماست. بدانید که بهشت ​​هشت دروازه دارد که سه تای آن به کوم است. بانویی از فرزندان من به نام فاطمه دختر موسی در آنجا از دنیا می رود و با شفاعت او همه شیعیان ما وارد بهشت ​​می شوند.

* حضرت معصومه (س) حکیم زمان خود بود

این بانوی با کرامت، مظهر فضایل و از زنان بلندپایه جهان تشیع است که دارای فضایل و مناصب والایی بوده است، نقل شده است که روزی جمعی از شیعیان به قصد ملاقات با حضرت موسی بن جز وارد مدینه شدند. دور (ع) و پاسخ به چند سؤال، و در سفر امام کاظم (ع) سؤالات خود را از حضرت معصومه (س) پرسیدند که در کودکی آن حضرت را به امام (ع) دادند. فردای آن روز دوباره به منزل امام رفتند ولی هنوز از سفر برنگشته بود. پس ناگزیر مجدداً سؤالات خود را مطرح کردند تا در سفر بعدی خدمت امام برسند، غافل از اینکه خود حضرت معصومه (علیه السلام) پاسخ سؤالاتشان را نوشته است. وقتی جواب ها را دیدند بسیار خوشحال شدند و پس از تشکر فراوان از مدینه خارج شدند. در بین راه به امام موسی بن جعفر (ع) برخورد کردند و داستان خود را بیان کردند. وقتی امام پاسخ سؤالات را خواند، سه بار فرمود: «پدرش قربانی اوست».

463aba2f d6cf 4913 97f9 65377a64ece7 خبر خاکستری

* فضایل حضرت فاطمه معصومه (س)

این بانوی با کرامت، نزد خداوند از مقام و منزلت والایی برخوردار است و دومین امامزاده ای است که امام معصوم (ع) بعد از حضرت ابوالفضل العباس (ع) برای او زیارت نامه گزارده است. معصومین (ع) هستند که از مقام و منزلت خاصی برخوردارند. مرحوم طبری در کتاب دلیل الامام می نویسد که امام رضا (علیه السلام) و حضرت معصومه (علیه السلام) خواهر و برادر بودند و داستان این دو بزرگوار با داستان دیگر فرزندان امام کاظم (علیه السلام) متفاوت است. در میان فرزندان امام، حضرت رضا (علیه السلام) به عنوان وصی و جانشینی امام در رتبه اول و بانوی کرامت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در رتبه دوم قرار دارند.

یکی دیگر از مشکلات شخصیتی کریمه اهل بیت(ع) که باید به آن پرداخته شود، ماجرای این بانو است، یعنی او راوی حدیث بوده است. علاوه بر این، او از جایگاه علمی بالایی برخوردار بود.

* مقام عصمت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها

مقام عصمت که بالاترین مقام طهارت و معنویت است دارای درجاتی است و در درجه اول بر دو قسم است: معصوم از خطا و معصوم از گناه. درباره وضعیت عصمت حضرت معصومه (ع) روایات فراوانی وجود دارد. «کسی که معصومه را در کوم زیارت کند، مانند کسی است که مرا زیارت کرده است». این حدیث اشاره ای به عصمت حضرت معصومه (علیه السلام) است. این امام در واقع دومین رکن و مظهر وجود حضرت زهرا سلام الله علیها بود که در تهذیب نفس از امتیاز ویژه و بسیار بالایی برخوردار بود. وضعیت علم و عرفان او در مرحله ای بود که در بالا از عبادت معروفش می خوانیم: «السلام علیک یا فاطمه بنت موسی بن جعفر و حجات و آمنه» از موسی بن جعفر، «السلام علیک یا من الطبیعه». حمیده البراده الرشید التکیه الرضی المرزیه «امام هشتم شیعیان به خاطر مقام والای معنوی این بانوی شایسته، بالاتر از عبادت معروف ما، به ما آموخت که به معبدش بگوییم: شفاعت کن. من چون روزه بسیار شریفی در پیشگاه خداوند داری.) امام صادق علیه السلام سالها قبل از ولادت حضرت معصومه علیه السلام، کوم را حرم خاندان نبوی خواند و فرمود: به زودی زنی از فرزندانم کوچ می کند. به کوم که نامش فاطمه دختر موسی بن جعفر است و با شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت ​​می شوند.

* محبت و محبت برادر و خواهر

برخی منابع دلیل سفر حضرت معصومه به ایران را ارسال دعوت نامه حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام برای خواهر گرانقدرش عنوان کرده اند، اما برخی دیگر وجود عشق و علاقه شدید به خواهر را ذکر کرده اند، اما آنچه از این موضوع استنباط می شود. در سیر تاریخی آمده است که حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها علاوه بر محبت و علاقه خواهر برادرش به یاری و حمایت از امام زمان (عج) و یک سال پس از مامون به دلیل مسائل مختلف سیاسی اجتماعی به یاری و حمایت از ایشان سفر کردند. چالش ها و ترس از قیام علویان برای روشن ساختن حکومت خود، امام علی بن موسی الرضا (ع) را مجبور به قبول ولایتعهدی کردند و او را از مدینه به مرو فراخواندند و عازم ایران شدند.

حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها با کاروانی که سایر فرزندان و نوادگان امام موسی کاظم (ع) در آن حضور داشتند به نیت مرو از مدینه خارج شد. از تاریخ دقیق آغاز هجرت و حوادثی که در راه کاروان در حوالی ساوه رخ داده است، هیچ اطلاعی نقل نشده است، برخی منابع تنها به حوادث ساوه اشاره می کنند، آنها به دنبال کاروانی از مدینه بودند. به قافله نزدیک ساوه حمله می کنند و باعث کشته و زخمی شدن کاروان ها می شوند، ناراحت می شود و امام از غلام خود التماس می کند که او را به نزدیک ترین شهر یا هدیه ای از دوستان اهل بیت ببرد که غلام در پاسخ می گوید شهر. قم نزدیکترین شهر است و امام می فرماید: کوم شهری شیعه است، پس به کوم رفتند، ولی سرانجام هفده روز بعد بر اثر شدت بیماری در سرزمین بابل از دنیا رفتند و در آنجا دفن شدند.

211080 663 خبر خاکستری

* ورود حضرت معصومه (علیه السلام) به ایران موجب تقویت شیعیان شد

حجت الاسلام محمد رحمانیان در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز؛ بیان کزد: حضرت معصومه (علیها السلام) به همراه تعدادی دیگر از ائمه اعم از برادران و خواهران برای زیارت آقا علی بن موسی الرضا (ع) وارد ایران شدند که به دست عده ای از رزمندگان و نیز توسط خود امام به شهادت رسیدند. که بر اثر این حادثه بیمار شده بود، وارد شهر قم شد و در همانجا درگذشت.

این کارشناس علوم دینی افزود: اقامت حضرت معصومه (س) در قم بسیار محدود و حدود 17 روز بود، اما اتفاقی که برای شهر قم افتاد این بود که پس از رحلت حضرت معصومه (س) در قم، حول محور. حرم حضرت معصومه (علیها السلام) نیز به دلیل روایت های متعدد چندین امام معصوم در مورد اهمیت عبادت حضرت معصومه (س) شکل گرفت که گفته می شود «دخترم را در شهر کوم زیارت کرد». بهشت بر او واجب می‌شود، اگر در شهر کوم عبادت کند، بهشت ​​بر او واجب می‌شود، و هر کس عمه ما را در شهر کوم زیارت کند، بهشت ​​بر او واجب می‌شود، شیعیان را به شهر وادار کرد. کوم برای عبادت و عده ای در آنجا ساکن می شوند.

وی وجود حرم مطهر حضرت معصومه(ع) را باعث تشکیل کانون تشیع در شهر قم دانست و بیان کرد: عوامل دیگری از جمله حضور آقا علی بن موسی الرضا(ع) در ایران وجود داشت که باعث شد. ائمه ارتش در ایران بیایند و مکتب تشیع را ترویج کنند. البته پیش از این شیعیان و دوستداران اهل بیت(ع) در این شهر نقش بسزایی داشتند و ورود حضرت معصومه(س) موجب تقویت شیعیان و دوستداران اهل بیت(ع) شد. نجف و كربلا مركز تحصيل علوم اسلامي و تربيت طلاب بودند و بعدها در دوره صفويه شهر اصفهان و بعداً شهر قم يكي از مراكز علوم اسلامي شد.

* من معصومه سلام الله علیه نقش مهمی در شیعه شدن مردم کوم داشت

حجت الاسلام احمد عابدی با اشاره به خیر و برکتی که معصومه سلام الله علیها به شهر قم آورده است، گفت: بیعت کردند و زمین های خود را متبرک کردند.

استاد حوزه علمیه کوم با بیان اینکه ابراهیم بن هاشم پس از ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به شهر قم، فرهنگ و حدیث شیعه را به اهل بیت(ع) و فقه را از کوفه به قم منتقل کرد، افزود: حضرت معصومه درود بر او، نقش اصلی را ایفا کرد. و مردم پس از او نیز مانند علی بن ابراهیم کومی احکام دین را به مردم آموختند.

وی خاطرنشان کرد: احکام فقهی که در قم مطرح می شود و اینکه قم در حال تبدیل شدن به مرکز فقه شیعه است به دلیل ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به این شهر مقدس است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید