سیره حضرت معصومه (علیه السلام) بهترین نمونه جامعه امروزی است

ساعت: 12:12
تاریخ انتشار: 1400/08/25
کد خبر: 1784714

در گفتگو با کارشناسان دینی در خصوص رحلت حضرت معصومه (س)؛

کارشناسان دینی با اشاره به اینکه حضرت معصومه (س) یکی از بهترین الگوها برای زنان امروزی است، گفت: جامعه امروز ما به شدت نیازمند اصلاح سبک زندگی است، بنابراین سبک زندگی حضرت معصومه (س) بهترین الگو برای امروز است. جامعه. “

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،، پس از هجرت اجباری امام رضا(ع) به طوس و سفر ایشان به ایران، خواهر بزرگوارشان تنها دختر امام موسی کاظم(ع)، حضرت معصومه(س) مدینه را به مقصد ایران ترک کردند. امام بلافاصله پس از حضور در ایران تصمیم به عیادت برادر خود گرفت که در بین راه در حوالی شهر ساوه مورد حمله دشمنان اهل بیت (ع) قرار گرفت و اندکی پس از جراحات جان باخت. البته در بسیاری از روایات آمده است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در هنگام مبارزه با زهر مسموم شد و علت اصلی رحلت آن حضرت نیز همین بوده است. به همین دلیل برخی از مورخان و بزرگان مرگ او را شهادت می دانند.
مقام علمی امام معصومه
حضرت معصومه (علیه السلام) یکی از ارزشمندترین و بلند مرتبه ترین زنان جهان تشیع و از جایگاه علمی بالایی برخوردار است. نقل شده است که روزی جمعی از شیعیان برای زیارت حضرت موسی بن جعفر (ع) به مدینه رفتند و از او سؤالاتی پرسیدند. امام کاظم (ع) در سفر، سؤالات خود را به حضرت معصومه (ع) که در آن زمان کودکی خردسال بود منتقل کردند.
فردای آن روز دوباره به منزل امام رفتند، ولی ایشان هنوز از سفر برنگشته بودند. ناچار مجدداً سؤالات خود را مطرح کردند تا در سفر بعدی خدمت امام برسند، بی آنکه بدانند حضرت معصومه (علیه السلام) پاسخ سؤالات را نوشته است. وقتی پاسخ ها را دیدند بسیار خوشحال شدند و پس از تشکر فراوان از مدینه خارج شدند. در بین راه به امام موسی بن جعفر (ع) برخورد کردند و داستان خود را بیان کردند. وقتی امام پاسخ سؤالات را خواند، سه بار فرمود: پدرش قربانی اوست.

7fd3b583 77f7 4f6f 9313 8ac784e6ffa6 خبر خاکستری
فضیلت عبادت
برای عبادت حضرت معصومه (علیه السلام) ثواب بزرگی وعده داده شده است و این همان ورود به بهشت ​​است. در این باره از امام جواد (ع) نقل شده است که فرمود: هر که عمه ام را در قم زیارت کند، بهشت ​​از آن اوست.
حضرت فاطمه معصومه (علیها السلام) از نظر شخصیتی و کمالات روحی در زمره فرزندان موسی بن جعفر (ع) است، زیرا برادرش حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در بالاترین مرتبه قرار دارد. تا این که طبق اسناد رجالی، فرزندان امام کاظم (ع) حداقل هجده سال داشتند و فاطمه از همه این بانوان گرانقدر سرآمدتر بود.
حاج شیخ عباس کومی در مورد دختران موسی بن جعفر(ع) از فاطمه معصومه(س) می نویسد: بر اساس آنچه به ما رسیده بهترین آنها سعید جلیله المعظمه، فاطمه بنت امام موسی(ع) است. ) معروف به حضرت ایس معصومه.
شیخ محمدتکی طستری در لغت نامه رجال، حضرت معصومه(ع) را بانوی اسوه معرفی کرده و فضیلت ایشان را در میان دختران و پسران حضرت موسی بن جعفر(ع) به استثنای امام رضا(ع) بی نظیر می داند.

همه جهان تشیع از برکات علمی و معنوی حضرت معصومه (علیه السلام) بهره مند هستند.
لذا حجت الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه معصومه (س) با اشاره به مقام والای علمی و معنوی آن بانوی کرامت فرمودند: حضرت معصومه (س) از آن حضرت برخوردار شد. چنان عظمت و مقامی که پدرشان حضرت موسی بن جعفر (ع) طی یک پرسش و پاسخ علمی سه بار عبارت «فداها ابوها» را به کار بردند.
وی افزود: این عبارت پرمفهوم امام قدیم(ع) ما را به یاد سخنان پیامبر اکرم(ص) در وصف دخترشان حضرت فاطمه(س) می اندازد و اساساً یکی از نشانه هایی است که ما آن را حضرت معصومه(س) می نامیم. . ) فاطمه (س) دوم «همان طور که می گوییم، سؤال این است.
این استاد حوزه و دانشگاه همچنین گفت: به برکت وجود چنین بانوی بزرگواری در شهر قم، امام صادق (ع) آن حدیث معروف را نقل کردند که وقتی شورش ها در سراسر کشور گسترش یافت، به قم پناهنده شوید تا بلایا بلاها پیش آید. این شهر دفع می شوند.

37668c7c 0299 452b bf52 a3fca04e6fbc خبر خاکستری
سیره حضرت معصومه (علیه السلام) بهترین نمونه جامعه امروزی است
در همین حال حجت الاسلام والمسلمین حسین بنیادی در گفتگو با خبرنگار فردا پدرخوانده وی با ابراز تأسف از رحلت و به تعبیری شهادت حضرت معصومه(س) به لزوم مطالعه سیره حضرت معصومه(س) اشاره کرد و گفت: زندگی با برکت حضرت معصومه(س) از زوایای مختلفی تشکیل شده است. شرایط عبادت و بندگی خداوند متعال، اطاعت از ائمه معصومین (علیهم السلام) و لحظات حساس و مهم.
وی با اشاره به القاب و صفات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها افزود: اهمیت توجه به القاب و صفات افراد در این است که تا زمانی که مطابق با آنها رفتار نکنند و این ویژگی ها را نداشته باشند، نمی شوند. آشنا به این صفات و عناوین این برای همه معصومین مهم است.»
حجت الاسلام بنیادی خاطرنشان کرد: حضرت معصومه سلام الله علیها دارای ویژگی های خاصی است که لقب آن ها را معصوم علیه السلام با همین ویژگی های خاص بیان می کند. معصومه، طاهره، حمیده، رشیده که در داستان ها و عبادات این حضرت آمده است.
وی تاکید کرد: این درس بزرگی برای افراد است که صفات عالی را در خود ایجاد و شکوفا کنند و در کسب صفات نیکو کوشا باشند که مجموع آن به «خودسازی» معروف است.
حجت الاسلام بنیادی با اشاره به عبادت علم به معنای تسلیم عملی در برابر زندگانی حضرت معصومه(س)، بیان می کند: جوامع را تقویت کنید و الگو و سیره این انوار الهی را در رفتار خود به کار بگیرید.
وی افزود: جامعه امروز ما به شدت نیازمند اصلاح سبک زندگی است و آن هم در حالی است که مذهب شیعه بهترین الگوهای فردی و اجتماعی را معرفی می کند.
سیره حضرت معصومه (علیه السلام) بهترین نمونه جامعه امروزی است
عضو جامعه مدرسین افزود: بسیار مهم است که مقام والای حضرت معصومه سلام الله علیها به حدی باشد که به کرامت و انس با خداوند متعال نائل شود که مقام شفاعت داده شود. به امام: «الجنه فإن لك عند الله شعنا من الشان» یا پدر بزرگوارشان امام موسی بن جعفر علیه السلام درباره آنها می فرماید: سلام بر آنان باد.
وی گفت: همه اینها نشان می دهد که التزام به سبک زندگی حضرت معصومه سلام الله علیها در همه دوران ها علاوه بر ایجاد سبک و منطق زندگی، انسان را به بالاترین درجات معنویت، پیروزی و رستگاری می رساند.

حضرت معصومه (س) یکی از بهترین الگوهای امروزی برای زنان است
از سوی دیگر آیت الله محسن فقیهی در گفتگو با خبرنگار فردا پدرخوانده وی با اشاره به اینکه حضرت فاطمه معصومه (س) دارای مقام و منزلت والایی است، گفت: حضرت معصومه (س) دارای ویژگی های ارزشمندی در ابعاد اخلاقی، سیاسی و فرهنگی است و امروزه یکی از بهترین الگوها برای تقلید برای زنان است.
وی گفت: این شخصیت بزرگ از تعالی علمی و معنوی پدر و مادر و برادر خود بهره فراوان برد و در زمان خود به بانوی جهان شهرت یافت.
این استاد حوزه علمیه در ادامه به فضیلت عبادت این بانوی بزرگ اشاره کرد و گفت: در مورد عبادت حضرت فاطمه معصومه (س) و اهمیت عبادت آن حضرت روایات فراوانی از اهل بیت(ع) نقل شده است. که بعد از عبادت چهارده معصوم برای عبادت هیچ یک از انبیا و اولیای الهی به میزان عبادت این بانو تشویق نشدند.
وی تاکید کرد: در مسیر دفاع از ولایت، شخصیت های مهمی در تاریخ مانند حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) حضور دارند و در این راه می توان به فاطمه معصومه (س) نیز اشاره کرد.
این استاد دانشگاه افزود: حضرت فاطمه معصومه (س) از بانوان بزرگ جهان اسلام است که در طول عمر شریف خود همواره جان خود را در راه خیانت و پاسداری از ولایت فدا کرده است، این بانوی کریمه ای به دعوت امام بزرگوار و در راه با ایجاد کاروانی تبلیغاتی به گسترش معارف امام و ولایت پرداختنددی.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید