وزارت بهداشت از خرابی تجهیزات بیمارستانی خبر داد؟


ساعت: 14:18
تاریخ انتشار: 06/05/1401
کد خبر: 1892338

مدتی است که در انتقاد از کمبود تجهیزات یا مشکلات بیمارستان ها، اظهارات و نظرات عجولانه مسئولان را می بینیم که اغلب باعث ایجاد جنجال یا رهگذران در این حوزه می شود که گویی این فاجعه پایانی ندارد و این بار ما هستیم. شاهد سناریوی جدیدی در گزارش اجرایی بلندپروازانه این وزارتخانه هستیم، سلامت تجهیزات پزشکی است، در حالی که بسیاری از کادر درمانی و بیماران از خرابی تجهیزات بیمارستانی مانند عدم سی تی اسکن در بیمارستان ها گلایه دارند.


من گزارش میدم خبرنگار شبکه خبری راه دانا; کمبود و خرابی تجهیزات زیرساختی بهداشتی مانند توموگرافی کامپیوتری در برخی بیمارستان ها باعث نارضایتی و مشکلات عدیده ای برای بیماران شده است. متاسفانه باید گفت که کمبود تجهیزاتی مانند توموگرافی کامپیوتری برای خدمات اولیه تشخیص بیماری در برخی مناطق باعث شده است که بیماران کیلومترها را طی کنند تا به اولین مرکز بهداشتی مجهز به تجهیزاتی برسند که باعث افزایش درد و رنج می شود. بیمار بود.

لازم به ذکر است که توموگرافی کامپیوتری یکی از مهم ترین نیازهای اولیه و اساسی در حوزه مراقبت های بهداشتی و درمانی برای تشخیص بیماری های خطرناک است.. این دستگاه در واقع برای تشخیص بیماری ها یا آسیب ها استفاده می شود و می تواند برای برنامه ریزی پزشکی، جراحی یا پرتودرمانی استفاده شود.

کمبود تجهیزات در برخی موارد و حتی لوازم پزشکی معمولی که برای کنترل بیماری استفاده می شود می تواند خطرناک باشد و بنابراین نباید این مشکل را پنهان کرد..

توجه به نیازهای بهداشتی مناطق فقیرنشین یکی از اهداف طرح نظام سلامت بود که در سال های اخیر بارها وزرای بهداشت بر بهبود و توسعه زیرساخت های درمانی مناطق تاکید کرده اند اما به نظر می رسد کیلومترها فاصله داریم. از این اهداف و همچنین سیاست ها و تاکیدات وزیر بهداشت..


انتقاد پلیس از وزارت بهداشت به دلیل کمبود تجهیزات در بیمارستان ها/چرا وزارت بهداشت کاری در خصوص تصادفات انجام نداد؟!

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از کمبودهای وزارت بهداشت در زمینه تصادفات و کمبود تجهیزات و ابزار برای تشخیص ضربه مغزی و خونریزی داخلی در قربانیان این تصادفات که تعداد کشته شدگان را افزایش می دهد، انتقاد کرد..

به گفته سردار سید کمال هادیان فر، 43 درصد از جانباختگان تصادفات در بیمارستان ها و 6 درصد در حین انتقال جان خود را از دست می دهند زیرا متاسفانه بسیاری از بیمارستان ها ابزار و تجهیزات مربوط به تشخیص ضربه مغزی یا خونریزی داخلی را ندارند. فرد را به بیمارستان می برند و از او می پرسند که آیا سردرد یا سرگیجه دارد و ناگهان پس از یک ساعت همان فرد در بیمارستان یا حتی در خانه به دلیل خونریزی داخلی یا ضربه مغزی فوت می کند. باید به این موارد توجه ویژه شود و این امکانات و امکانات در اختیار بیمارستان ها قرار گیرد.

وی با انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت در رابطه با تصادفات جاده ای گفت: چرا وزارت بهداشت با تصادفات کاری ندارد چرا قدمی بر نمی دارد. با سلام و صلوات کار خوب پیش نمی رود. من هم می توانم بلند شوم و تشکر کنم و پنج سال دیگر یک لوح یادبود بگیرم و بروم، اما فردا چطور می خواهیم جواب مردم را بدهیم. چه پاسخی به تعداد کشته ها و قربانیان خواهیم داشت؟ اینها موارد مهمی است که باید به آنها توجه کرد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان فرجه معتقد است با ساده ترین اقدامات و حداقل امکانات می توان آمار کشته و مجروحان تصادفات جاده ای را کاهش داد..


بیانیه وزارت بهداشت در پاسخ به بیانیه پلیس مبنی بر عدم انجام سی تی اسکن در بیمارستان ها/ بیانیه و بیانیه پلیس دقیق نیست

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به انتقاد پلیس مبنی بر کمبود تجهیزات در بیمارستان ها و فوت مصدومان تصادفات ناشی از کمبود تجهیزات سی تی در بیمارستان های بیماران ترومایی گفت: لازم به ذکر است. ، که بسیاری از علائم خونریزی بالینی هستند. پرسیدن از یک بیمار تصادفی که آیا سردرد دارد یا خیر به این دلیل نیست که آنها تجهیزات را نمی دانند یا ندارند، بلکه به این دلیل است که هر تشخیص با معاینه و شرح حال شروع می شود. این یکی از اصول اولیه پزشکی است.

وی افزود: در مرحله بعد در صورت خونریزی داخل شکمی، سونوگرافی در اورژانس ما موجود است و حتی اگر رادیولوژیست نباشد، پزشک اورژانس سونوگرافی انجام می دهد. در عین حال، تجهیزاتی برای توموگرافی کامپیوتری وجود دارد. در آخرین دوره ای که معاون درمان بودم، در یکی دو سال گذشته بالغ بر 30 دستگاه سی تی اسکن به مراکز درمانی تحویل و بالغ بر 150 دستگاه سی تی اسکن در کشور توزیع شد. در واقع، اگر به آمار اسکنرهای بیمارستانی نگاه کنید، بیمارستان‌های ما با بیش از 100 تخت معمولاً یک اسکنر دارند..

کریمی ادامه داد: حتی لایه بندی به این صورت است که اگر بیمارستانی کمتر از 100 تخت داشته باشد و فاصله جغرافیایی آن با مرکزی که سی تی دارد زیاد باشد، دستگاه سی تی به آن بیمارستان اختصاص داده می شود. حتی می توانید تعداد دستگاه های سی تی اسکن ما را با کشورهای اروپایی مقایسه کنید. بنابراین اطلاعات ما باید دقیق باشد. اینکه از بیمار ترومایی می پرسند سردرد دارد یا نه دلیلی بر نداشتن تجهیزات بیمارستانی نیست بلکه یکی از اصول اولیه معاینات مغزی و اعصاب است که این سوالات از بیمار پرسیده شود..

وی گفت: ممکن است فردی در جاده تصادف کند و مثلاً به بیمارستان محلی 32 تختخوابی مراجعه کند و طبق استانداردها سی تی اسکن به او داده نشود اما این بیمارستان ها شبکه ای هستند. و به محض تثبیت وضعیت بیمار، بلافاصله او را به مرکز مجهز منتقل می کنند. در عین حال امداد هوایی داریم و اگر با ماشین به جایی دسترسی سخت باشد با هلیکوپتر مجروحان را جابجا می کنیم و حتی هواپیما برای انتقال مصدوم داریم..

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: هرکسی که چنین اظهاراتی می کند اطلاعات ناقصی از نظام سلامت دارد و ما می توانیم اطلاعات کامل را در اختیار او بگذاریم تا بدانند در ایران استانداردهای خوبی از نظر درمان داریم. وضعیت پزشکی کشور را با کشورهای اطراف مقایسه می کنیم، می بینیم که از کشورهای اطراف برای مقاصد پزشکی به ایران می آیند. زمینه بسیار خوبی برای گردشگری سلامت داریم. مردم کشورهای اطراف به دلیل امکاناتی که در ایران وجود دارد برای درمان به ایران می آیند. ایران از نظر پزشکی جزو کشورهای پیشرو به خصوص در مهارت های جراحی و تشخیصی است که قطعا جزو کشورهای برتر هستیم..

به گفته کریمی، ایران یکی از کشورهای پیشرو در حوزه پزشکی است و از نظر تجهیزات، اگر سرانه محاسبه شود، از نظر تجهیزاتی مانند سی تی، ام آر آی و … دست کمی از کشورهای درجه یک نداریم. ..


نظر نماینده مجلس درباره کمبود و تصادف تجهیزات پزشکی/دستگاه های پزشکی ما در اکثر قسمت ها از نظر کیفی وضعیت خوبی ندارند

محمدعلی محسنی بندپی، یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز اخیرا در گفت‌وگویی گفته است: در حال حاضر تجهیزات و دستگاه‌هایی که از قبل در بیمارستان‌ها بودند به دلیل کمبود قطعات یدکی و یا کمبود قطعات یدکی برای تعویض و کار نمی‌کنند. تعمیر آنها و از طرفی با وجود پیشرفت ها و گام های خوب در این زمینه، تجهیزات پزشکی داخلی هنوز به سطح استانداردهای جهانی نرسیده است. بنابراین به طور کلی تجهیزات پزشکی ما در اکثر بخش های تشخیصی و درمانی هم از نظر کمی ناکافی است و هم از کیفیت پایینی برخوردار است..

نظر کارشناسی معاون وزارت بهداشت خیلی جامع و کامل بود! دیگر حرفی برای گفتن نیست و ای کاش به جای واکنش های عجولانه و اعلام موجود بودن تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها می رفتند و مشکل را اصلاح و حل می کردند. متأسفانه وقتی از پرسنل بیمارستان سوال می شود که چرا دستگاه ندارید، پاسخ می دهند که بیمارستان مجهز به سی تی اسکنر است اما آسیب دیده است و برای تعمیر آن نیاز به بودجه است..

بر اساس بررسی‌های انجام شده، بیمارستان‌ها مجهز به تجهیزات پزشکی هستند، اما در برخی استان‌ها تجهیزات آسیب دیده و کادر درمانی نیز از این وضعیت ناراضی هستند و بارها از کمبود یا آسیب‌دیدگی تجهیزات خبر داده‌اند که باعث مواجه شدن آنها شده است. کمبود اعتبار. حتی گفتند توزیع تجهیزات غواصی در بیمارستان ها عادلانه نیست.

به نظر می رسد معاون درمان فقط از کارایی و تعداد دستگاه ها در بیمارستان ها خبر دارد و از خرابی بسیاری از دستگاه ها خبر ندارد، بنابراین بهتر است به جای تعریف و تمجید از گردشگری سلامت و یا اعلام تعداد دستگاه ها به این موضوع توجه کنید. نقاط ضعفی که بیماری ناشی از کمبود یا تأخیر است عمر خود را هدر ندهید زیرا خرابی یا کمبود تجهیزات حتی در بیمارستان هم جای تاسف دارد، در حالی که حتی مسئولان برخی استان ها اغلب از کمبود یا خرابی تجهیزات گلایه دارند. به خصوص توموگرافی کامپیوتری در بیمارستان ها..

دیدگاهتان را بنویسید