وزارت بهداشت: 15 درصد مردم هنوز واکسینه نشده اند

وزارت بهداشت: 15 درصد مردم هنوز واکسینه نشده اند.

روز جدید رئیس اداره پیشگیری از واکسن وزارت بهداشت با تشریح آمار واکسن های تاجکی که تاکنون به وزارت بهداشت تحویل داده شده است، گفت: درصدی از جمعیت هدف که هنوز واکسینه نشده اند.

محسن زهری، رئیس واحد پیشگیری از بیماری های واکسن وزارت بهداشت در نشست خبری با خبرنگاران گفت: فرض کنید ۲۵۰ سال پیش که آبله، طاعون یا وبا آمد، کاری از دستشان بر نمی آمد. اما این بیماری ها نسل بشر را نابود نکردند، بلکه افراد زیادی به این بیماری مبتلا شدند که بیماری بومی شد. در مورد کرونا، اگر همین کار را نکنیم، ممکن است همین اتفاق بیفتد، اما با دسترسی به واکسن، ابزاری برای جلوگیری از شرایط سخت داریم.

وی گفت: باید تعداد مجروحان را کاهش دهیم. واکسیناسیون در افراد مسن با مرگ و میر بالاتر و سیستم ایمنی ضعیف تر موثر است. البته از ابتدا گفته نشده بود که هرکسی واکسینه شود مرگ و میر صفر خواهد داشت. اگر واکسیناسیون انجام نمی شد، شرایط سخت تر می شد و به طور کلی نشان می دهد که واکسن برای سلامت عمومی موثر است. بحث چرخش ویروس با افزایش واکسیناسیون تغییر کرده و اگر واکسن زده نمی شد، سیر بیماری بیشتر می شد.

وی گفت: واکسن سهم و حق مردم است و اگر تزریق نکنند سهم خود را از دست خواهند داد. ما باید اثربخشی تزریق واکسن را به مردم نشان دهیم. ما هنوز باید 15 درصد از مردم را تشویق به واکسیناسیون کنیم و باید همه افراد جامعه را تحت پوشش قرار دهیم. ممکن است برخی بگویند واکسن تنها راه مبارزه با این بیماری نیست، درست است که اگر قرنطینه را در خانه کامل کنند، آن را دریافت نمی کنند، اما آیا این امکان وجود دارد؟ نمی شود جامعه را تعطیل کرد و واکسن نزد.

وی افزود: تقریبا 85 درصد مردم واکسینه شده اند و 15 درصد واکسینه نشده اند اما در حال پیشرفت هستیم و اگر موج جدیدی بیاید بقیه هم به زودی می آیند. به وزن مزایا و معایب آن فکر کنید. اینکه می گویند کسانی که 95 درصد طرفدار واکسن هستند کنار گذاشته می شوند و مخالفان 5 درصد و بحث می شود، شناسایی مخالفان واکسن است که بیننده و شنونده را گمراه می کند.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره میزان واکسن ارائه شده تاکنون به وزارت بهداشت، گفت: وزارت بهداشت در نظر دارد جمعیت هدف یعنی 100 درصد گروه هدف را که در حال حاضر بالای 12 سال سن دارند واکسینه کند. بر این اساس میزان واکسن مورد نیاز تا پایان سال تامین می شود و تاکنون 131 میلیون دوز سینوفارم، 4 میلیون دوز اسپوتنیک، 1 میلیون و 125 هزار دوز واکسن کواکسین بهارات، 12 میلیون دوز آسترازنکا، 11.5 میلیون دوز دریافت کرده ایم. دوز برکت یک میلیون و 700 هزار دز و همچنین واکسن اسپیکوژن را در دو محموله نزدیک به 6 میلیون واحد دریافت کردیم و واکسن فخروک و کوپارس هنوز تحویل داده نشده است.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره سرنوشت سایر واکسن‌های داخلی که وارد آزمایش‌های بالینی می‌شوند، گفت: تولید داخلی یک نقطه قوت است، اما اگر همه چیز باید به آن گره بخورد، زمان می‌برد. برای از دست دادن خیلی طولانی است. تعداد کل واکسن های بومی که تاکنون به ما تحویل داده شده حدود 17 میلیون دوز است که جوابگوی نیاز ما نبوده و مجبور به واردات شدیم. برای ادامه از واکسن داخلی استفاده شد، اما ما بی تاب بودیم. واکسن هایی که هنوز به آزمایشات بالینی نرسیده اند سرمایه تولیدکنندگان هستند و اگر در بلندمدت به خط تولید نگاه کنند سودآور خواهند بود.

وی درباره تزریق دوز تقویتی نیز گفت: برای کارکنان نظام سلامت، کارکنان مراکز نگهداری معلولان جسمی و ذهنی، جانبازان بالای 50 درصد و… باید پس از 6 ماه از نوبت دوم واکسن تقویتی دریافت کنند. از تزریق، زیرا و همچنین آنهایی که واکسنهای غیر فعال هستند مانند سینوفارم. برکت و بهارات پس از 4 ماه سومین آمپول را دریافت کردند. بر اساس این نیاز در مجموع حدود 167 میلیون دوز تهیه شد که با نیاز فعلی ما مطابقت دارد. برای سال 1401 احتمالاً باید یک دوز یادآوری به همه مردم تزریق کنیم که با ظرفیت تولید داخلی ما انتظار داریم نیازی به واردات نباشد.

زهرایی در پاسخ به سوالی مبنی بر آمبولی یا سکته مغزی پس از دریافت واکسن گفت: در مورد آمبولی ریه یا سکته مغزی پس از دریافت واکسن باید دید با چه شرایطی مواجه هستیم. حوادث تروماتیک در 20 درصد از عروق کرونر گزارش شده است. با مقایسه این افراد با بروز حوادث آمبولی در افرادی که واکسن آدنوویروس را دریافت کرده اند، می بینیم که در گروه سنی بالای 50 سال این عوارض یک در 100 هزار نفر و در گروه سنی جوان تر یک نفر در 50 هزار نفر است. عارضه صفر نیست اما برای مقایسه باید ببینیم اگر واکسن نزنیم چه عوارضی داریم که با تزریق واکسن می توان از آن جلوگیری کرد.

وی گفت: واکسن ممکن است تا ۷۲ ساعت اول به دلیل تحریک سیستم ایمنی عوارض جزئی داشته باشد، اما اگر ۴ یا ۵ روز بعد فردی دچار سردرد یا ورم و درد در ساق پا شد، باید به پزشک مراجعه کند. مراکز” زیرا ممکن است در دوره نهفته بیماری بوده و تاج داشته باشد. خوشبختانه مطالعات بین المللی نشان می دهد که اکثر افرادی که پس از واکسیناسیون دچار آمبولی می شوند قابل درمان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید