وزیر دفاع آلمان استعفا داد

ساعت: 13:45
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۲۶
کد خبر: 1922900

رسانه های آلمانی از تصمیم وزیر دفاع آلمان برای استعفا به دلیل آخرین رسوایی ها خبر دادند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از چند رسانه آلمانی ، کریستین لامبرشت وزیر دفاع فدرال آلمان مصمم است در پی آخرین رسوایی ها از سمت خود استعفا دهد.

این خبر را روزنامه های آلمانی Zeitung، Bild و NTV منتشر کردند. خبرگزاری آلمان همچنین نشانه هایی از منابع متعدد دریافت کرد مبنی بر اینکه لامبرشت می تواند هفته آینده درباره این سمت تصمیم بگیرد.

بیلد به نقل از چند نفر از آشنایان با این فرآیندها می نویسد: ابتکار عمل به هدف به نام اوست. اما هنوز تاریخ دقیق استعفای وی مشخص نشده است. روزنامه Süddeutsche Zeitung به نقل از منابع نزدیک به وزارت دفاع گفت که لامبرشت می خواهد هفته آینده استعفا دهد.

سخنگوی وزارت دفاع فدرال آلمان عصر جمعه در پاسخ به سوال خبرگزاری فرانسه گفت: اینها شایعاتی هستند که ما در مورد آن اظهار نظر نمی کنیم.

با این حال، خبرگزاری آلمان نشانه هایی از چندین منبع دریافت کرده است که نشان می دهد لامبرشت می تواند هفته آینده درباره این سمت تصمیم بگیرد. اگر او استعفا دهد، یک پست مرکزی در دولت ائتلافی به رهبری اولاف شولز، به ویژه در زمینه جنگ در اوکراین، باید دوباره پر شود.

سخنگویان دولت فدرال آلمان و حزب سوسیال دموکرات از اظهار نظر در مورد این گزارش ها خودداری کردند.

به گزارش مجله «بیلد»، دلیل این استعفا نظر لامبرشت درباره لزوم شروع مجدد در وزارت دفاع است. بر اساس این گزارش، جانشین وی در حال حاضر در محافل دولتی و حزب سوسیال دموکرات مورد بحث است و ایوا هوگل، کمیسر پارلمانی نیروهای مسلح حزب سوسیال دموکرات، فرصت خوبی برای تصاحب این پست است.

اپوزیسیون آلمان بارها خواستار استعفای لامبرشت شده است. منتقدان او را به شروع آهسته آموزش برای ارتش آلمان یا فقدان تجربه و همچنین حضور ناپسندش در انظار عمومی متهم کردند. عکسی از پسرش در حال سفر با هلیکوپتر ارتش آلمان نیز انتقادهای بیشتری را علیه او به همراه داشت.

در اواسط ماه دسامبر، اولاف شولز، صدراعظم آلمان از وزیر دفاع خود در برابر انتقادات دفاع کرد. در آن زمان شولتز به زوددویچه گفت: ارتش آلمان وزیر دفاع درجه یک دارد. فقط می توانم از برخی انتقادات متعجب شوم. بحث تقویت ارتش در دراز مدت و تجهیز آن به تسلیحات و مهمات اکنون مورد بحث است.

فلوریان هان، سخنگوی سیاست دفاعی جناح متحد مسیحی، از استعفای احتمالی لامبرشت به عنوان چشم‌انداز مثبتی برای ارتش آلمان استقبال کرد. این سیاستمدار حزب سوسیال مسیحی به روزنامه های گروه رسانه ای فونکه گفت: برای چنین اقدامی احترام زیادی قائل هستم. این یک نتیجه آشتی جویانه و یک چشم انداز مثبت برای ارتش ما خواهد بود.

بر اساس یک نظرسنجی، اکثریت آلمانی ها از استعفای لامبرشت حمایت می کنند. نتایج این مطالعه که به سفارش ZDF انجام شده و روز جمعه منتشر شده است، این نتیجه را نشان می دهد. بر این اساس 60 درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی موافق استعفای وزیر هستند. 25 درصد مخالف هستند. حتی در درون حزب سوسیال دموکرات نیز 50 درصد موافق استعفای این وزیر همکار و 38 درصد موافق باقی ماندن وی در این سمت بودند.

لمبرشت با آغاز به کار دولت ائتلافی جدید آلمان در دسامبر 2021 وزارت دفاع را بر عهده گرفت. او همچنین ریاست وزارت امور خانواده را بر عهده داشت. با این حال، او دیگر نامزد پارلمان در انتخابات فدرال 2021 نبود و به همین دلیل عملاً به عنوان عنصری شناخته شد که عرصه سیاسی را ترک کرده بود.

بر اساس گزارش رسانه های آلمانی، لامبرشت از ابتدای سال تاکنون چندین بار در مورد کناره گیری از سمت خود با شولتز صحبت کرده است.

به گزارش NTV آلمان، این تصمیم در این مرحله تعجب آور است. زمان این تصمیم نیز مهم است، زیرا کشورهای طرفدار اوکراین هفته آینده در رامشتاین ملاقات خواهند کرد تا در مورد کمک نظامی بیشتر به اوکراین تصمیم گیری کنند. حداکثر تا آن زمان، دولت فدرال آلمان نیز باید با تقاضای فزاینده کشورهای شریک مانند لهستان برای تامین تانک های اصلی نبرد لئوپارد موافقت کند. تصمیمات اصلی در انتظار است و در حال حاضر فقط وزیر مسئول اجرای آن است.

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید