کرملین: پرونده جنایی پریگوژین بسته شد. او به بلاروس می رود آیا وزیر دفاع روسیه استعفا داده است؟

کرملین: پرونده جنایی پریگوژین بسته شد.  او به بلاروس می رود آیا وزیر دفاع روسیه استعفا داده است؟

پسکوف به خبرنگاران گفت: پرونده جنایی علیه پریگوژین بسته خواهد شد و او به بلاروس خواهد رفت. اگر می‌پرسید چه تضمینی وجود دارد که پریگوژین بتواند روسیه را ترک کند و به بلاروس برود، باید بگویم که این سخن رئیس جمهور روسیه است.

این سخنگو افزود: اعضای گروه واگنر که در حوادث امروز شرکت داشتند به دلیل خدمات عالی در عملیات نظامی روسیه در اوکراین تحت پیگرد قانونی قرار نخواهند گرفت.

روز جمعه، سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) یک پرونده جنایی علیه پریگوژین به اتهام تحریک شورش مسلحانه باز کرد. این سازمان اطلاعاتی اعلام کرده است که خطر تشدید تنش در خاک روسیه وجود دارد.

اگرچه پوتین قبلاً گفته بود که افراد درگیر در شورش را مجازات خواهد کرد، پسکوف گفت که معامله با پریگوژین برای جلوگیری از درگیری و خونریزی انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری نووستی، پریگوژین و همه جنگنده هایش مقر نظامی خود را در جنوب شهر روستوف-آن-دون که قبلاً تصرف کرده بودند، تخلیه کردند.

سخنگوی کرملین همچنین گفت: احتمالاً از من خواهید پرسید که چرا به طور خاص رئیس جمهور لوکاشنکو میانجیگری می کند. واقعیت این است که الکساندر گریگوریویچ (لوکاشنکو) برای مدت طولانی، حدود 20 سال، شخصاً پریگوژین را می شناسد و پیشنهاد شخصی وی با رئیس جمهور پوتین موافقت شده است.

اخبار تایید نشده از استعفای شویگو

برخی منابع خبری می گویند یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه نظامی خصوصی واگنر، که پیشتر سرگئی شویکو، وزیر دفاع روسیه را به دلیل امتناع از ارائه سلاح به واگنر در باخموت به “خیانت” متهم کرده بود، اکنون بخشی از معامله با رئیس جمهور بلاروس است. توقف شورش در روسیه، خواستار استعفای شویگو شد.

در جریان مذاکرات با الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس برای پایان دادن به شورش در روسیه، فرمانده واگنر همچنین خواستار استعفای والری گراسیموف، رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه شد.

ریاست جمهوری بلاروس اعلام کرد، یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر، پیشنهاد الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، برای توقف پیشروی نیروهای خود به سمت مسکو را پذیرفت.

در همان زمان، واگنر رهبر گروه در پیامی صوتی اعلام کرد که نیروهای خود را برای جلوگیری از خونریزی به پایگاه های خود خواهد برد.

وی افزود: در حالی که 200 کیلومتر با مسکو فاصله داشتیم، تصمیم گرفتیم برای جلوگیری از خونریزی در روسیه، نیروهای واگنر را به اردوگاه های خود بازگردانیم.

منابع خبری روسی از خروج خودروهای زرهی گروه واگنر از خیابان های روستوف خبر دادند.

دیدگاهتان را بنویسید