وزیر صنعت دولت اصلی اذعان دارد: تورم ناشی از افزایش قیمت دلار است

وزیر صنعت دولت اصلی اذعان دارد: تورم ناشی از افزایش قیمت دلار است

روز جدیدوزیر صمت با بیان اینکه تورم در کشور ساختاری است، گفت: با اقدامات کوچک و تصادفی قابل تعدیل است و باید در اصلاح ساختار گام برداریم.

سیدرضا فاطمی امین در جلسه علنی امروز (سه شنبه 24 خردادماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالات محمد واحدی نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، جاجرم، گرمه و رازوجرگلان درباره عملکرد ضعیف این وزارتخانه. وی گفت: قیمت مواد اولیه و ناتوانی در حمایت از این مسائل چندبعدی است و ما باید با آنچه در بحث صنعت، معدن و تجارت با آن روبرو هستیم برخورد کنیم و در این زمینه با 14 مشکل اساسی روبرو هستیم.

وی عدم ثبات قوانین و مقررات و متغیرهای اقتصادی، بهره وری پایین، تورم بالا، انطباق قیمت های داخلی با نرخ ارز و سهم بالای قاچاق را از عمده مشکلات انباشته شده در این سال ها دانست و افزود: صمت دارای 5 ناظر است که بر این اساس ناظر است. یعنی ما با مشکلات گسترده، انباشته و ریشه ای مواجه هستیم که متاسفانه هرگز حل نشده است.

فاطمی امین یادآور شد: در رابطه با بازار نیز در 40 تا 50 سال گذشته همواره تورم داشته ایم و در چند سال اخیر بیش از 30 درصد تورم افزایش یافته است و تورم ما تورم ساختاری است و با جزئی و تصادفی می توان آن را تعدیل کرد. اقدامات .این است که برای اصلاح ساختار گام برداشته شود.

وزیر صمت افزود: یکی از موارد اصلاح ساختاری بحث دلار است چرا که وقتی قیمت دلار افزایش پیدا می کند تورم هم بالا می رود و از سه جهت روی قیمت ارز کشور تاثیر می گذاریم. یکی به دلیل مواد اولیه و کالاهای وارداتی است، زیرا افزایش قیمت دلار باعث افزایش قیمت مواد اولیه و تولید داخلی می شود و این امر بدیهی است، اما موضوعی که پنهان و کمتر به آن توجه می شود این است که در قوانین و سازوکارها قیمت های داخلی را به دلار مرتبط کردیم.

وی یادآور شد: 60 درصد قیمت بطری آب، قیمت پتروشیمی است و متأسفانه جنگ اوکراین باعث افزایش قیمت گاز و البته پتروشیمی و در نهایت افزایش قیمت بطری آب می شود، بنابراین تا زمانی که این روندها و روابط را حل نکنیم. ما با ارز ارتباط برقرار می کنیم تورم حل نمی شود، البته بخشی از تورم انتزاعی است که وقتی قیمت ارز بالا می رود مردم به دنبال حفظ ارزش پول خود هستند و به آن سمت می روند.

وزیر صمت ادامه داد: اگر می‌خواهیم این وضعیت را درمان کنیم، اگرچه باید فروشگاه‌ها را بررسی کنیم، اما این خود مشکلی را حل نمی‌کند، بنابراین باید اقدامات ریشه‌ای انجام دهیم. 14 بازار مهم در کشور داریم که اگر آنها را اصلاح نکنیم با مشکلات موجود مواجه خواهیم شد. با اقدامی می توان تورم را کاهش داد اما به دلیل مشکلات ساختاری دوباره با افزایش تورم مواجه خواهیم شد.

فاطمی امین افزود: 4 بازار از 13 بازار مربوط به وزارت صمت است. بازار کالاهای اساسی، واسطه ای، خدمات و ماشین آلات یکی از چهار بازاری است که مربوط به وزارتخانه ماست. این امر مانع شد زیرا گرانی حلقه های اول باعث افزایش قیمت حلقه های بعدی می شود، بنابراین اولین قدم برای تنظیم بازار و کاهش تورم، مدیریت قیمت ها در صنایع به صورت زنجیره ای است نه اینکه به گونه ای عمل شود که افزایش قیمت ها در رینگ های بعدی پخش می شود.

وی افزود: اولویت حرکت به سمت بازار فولاد، پتروشیمی و محصولات است که افزایش آن منجر به افزایش بیشتر قیمت ها می شود. در این راستا گردش مالی در بازار فولاد 550 همات است و بازار بسیار بزرگ است و بازار هم همینطور است. کاهش و نرخ ارز بالا رفت، اما همچنان شاهد ثبات هستیم، یعنی اصلاح سازوکارها، یعنی قوانین و مقررات را وضع کردیم و ساختار بازار کالا را اصلاح کردیم و الان بازار فولاد مثل موم در دست ماست و گردش مالی آن 550 همات است.

وی ادامه داد: موضوع لوازم خانگی یکی دیگر از موضوعات مرتبط ماست که تا شهریور سال گذشته رتبه رو به رشد لوازم خانگی داشت اما از شهریور و مهر به طور تقریبی رفع شد و افزایش قیمت بسیار کمی داشت و جالب اینکه تورم کمتر از نیمی از تورم کشور است و این به معنای گام برداشتن در این زمینه است، هرچند در این زمینه نواقصی وجود دارد که باید به سمت قانون گذاری برویم.

وزیر صمت افزود: در حوزه صنعت باید از سه جهت فروش، سرمایه در گردش و بحث مواد اولیه حمایت های لازم را داشته باشیم. هیچ واحد تولیدی به دلیل کمبود ورق و فلزات مشکلی ندارد، البته در پتروشیمی ها مشکل داریم که باید اصلاح شود، از نظر سرمایه در گردش دو قدم برداشته ایم و بسیار موفق بوده ایم. یکی از تسهیلاتی که واحدهای تولیدی دریافت می کنند به جای اینکه مستقیماً در اختیار آنها قرار گیرد، بر اساس حساب کل سامانه معاملاتی به حساب فروشنده واریز می شود و این اقدام از انحراف منابع جلوگیری می کند. این کار از سال گذشته شروع شد و محقق شد، 70 درصد تسهیلات از این طریق قابل پرداخت بود، البته ما نمی توانیم نظام بانکی را اصلاح کنیم، زیرا این یک چالش برای همه ماست.

فاطمی امین یادآور شد: در زمینه سرمایه گذاری کارهای زیادی انجام داده ایم و همچنین در حوزه معدن 9 اقدام بسیار مهم انجام داده ایم و واگذاری معادن به نفع مردم و برای اولین بار اتفاق افتاده است. مردم در انفال شرکت می کنند. ما بیش از 300 آیین نامه، بخشنامه و دستورالعمل داریم که باعث کندی و سوء استفاده از اقتصاد شده است و همه آنها را بررسی کرده ایم.

این عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه به وعده ها و برنامه های خود عمل می کنیم، تصریح کرد: قول دادیم هر سه ماه یکبار به مجلس گزارش بدهیم و انجام دادیم.

وی گفت: خودرو مشکل امروز و دیروز ما نیست بلکه مربوط به 40 سال گذشته است. و عرضه خودرو 35 درصد افزایش یافته است. تولید خودروهای کفپوش و معیوب در 16 خرداد سال گذشته 135 هزار بوده اما اکنون به 48 هزار دستگاه رسیده است و تولید روزانه ایران خودرو به بیش از 2600 دستگاه در روز رسیده است و رئیس جمهور در 12 اسفند دستور ویژه ای برای خودرو صادر کرده است. که ما آن را رو در رو انجام دادیم.

وزیر صمت با بیان اینکه صنعت خودرو وضعیت خوبی ندارد اما روند خوبی دارد، گفت: این صنعت در حال حرکت است و از نمایندگان می خواهیم که ما را با شرایط فعلی ارزیابی نکنند، باید به ترافیک توجه کنید. سرعت و جهت، روزمرگی نداریم، البته می توان عوام فریبی و ویترینی کرد، اما این کار را نمی کنیم و تا ساختارها حل نشود، مشکلات حل نمی شود. ما نقشه راه داریم، همه مشکلات داریم و باید بتوانیم با حمایت و همدلی مجلس و دولت مشکلات را حل کنیم.

فاطمی امین یادآور شد: معدن بخش بسیار مهمی است که از بسیاری جهات مغفول مانده و یکی از مشکلات دریافت حقوق دولتی بود و امسال دو برابر سال گذشته 19 هزار میلیارد بهره برداری از معادن داشتیم اما امسال 40 مورد هزار میلیارد تومان البته یکی از مهمترین اقدامات، دموکراتیزه کردن معادن بود و تحقیق نیز حائز اهمیت است.

دیدگاهتان را بنویسید