وزیر علوم: قطعا کنکور در رشته های پرطرفدار باقی می ماند

وزیر علوم: قطعا کنکور در رشته های پرطرفدار باقی می ماند

روز جدید محمدعلی زلفی گل وزیر علوم با تاکید بر اینکه کنکور رشته های پرطرفدار دانشگاه ها لغو نمی شود و متقاضیان باید برای ورود به این حوزه ها تلاش خود را ادامه دهند، گفت: در حال حاضر امکان تحصیل در 85 درصد رشته های دانشگاهی بر اساس تحصیلی وجود دارد. سوابق. ما با توجه به سوابق تحصیلی نمی توانیم دوره های پرطرفدار ارائه دهیم.

محمدعلی زلفی گل در تشریح مهمترین برنامه های آموزش عالی در حوزه کنکور به سهمیه ورود به دانشگاه ها و تحقق شعار سال اشاره کرد و گفت: و این فقط مجری قانون است. اما با توجه به محتوا و نحوه ارزیابی پرونده های تحصیلی متقاضیان دانشگاه، لازم به ذکر است که این موضوع به وزارت آموزش و پرورش نیز مربوط خواهد شد که نحوه گذراندن دروس تخصصی و عمومی را مشخص می کند و ما مجاز نیستیم. وارد شدن

وی در ادامه به برنامه وزارت علوم در خصوص کنکور اشاره کرد و تاکید کرد: به صراحت تاکید می کنم که کنکور برای رشته های پرطرفدار دانشگاه ها قابل حذف نیست و کسانی که کاندیدای این رشته ها هستند و هدفشان کسب رتبه در رشته های پرطرفدار است باید حذف شود. جدی باشند باید سعی کنند در کنکور شرکت کنند زیرا کنکور در این رشته ها قابل حذف نیست و نتایج تحصیلی نمی تواند آن را ارزیابی کند.

وزیر علوم تاکید کرد: اگر ظرفیت یک رشته در یک دانشگاه را مثلا 100 نفر ذکر کنیم اما تعداد افراد ارزیابی شده بر اساس سوابق تحصیلی بیش از 10 هزار نفر با میانگین موفقیت 20 داوطلب باشد، چگونه است. آیا این افراد می توانند در این حوزه پذیرش شوند؟تقسیم کنید تا راهی جز برگزاری کنکور برای شرکت در دوره های پرطرفدار کنکور نباشد.

ذوالفیگل با تاکید بر اینکه امکان حضور در بیش از 85 درصد رشته های دانشگاهی بر اساس سوابق تحصیلی وجود دارد، گفت: طبق مصوبات مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی، سوابق تحصیلی می تواند تا حدودی در عدم ورود به دانشگاه تاثیرگذار باشد. امتحان الزامی است.«اما قطعا برای دوره های پرطرفدار کنکور می ماند.

وزیر علوم همچنین در پاسخ به این سوال که آیا امکان افزایش ظرفیت پذیرش در رشته های پرطرفدار مانند پزشکی وجود دارد یا خیر، تاکید کرد: اینکه آیا ظرفیت پذیرش در رشته های پزشکی تامین می شود یا خیر، نیازها تامین می شود یا خیر در حیطه کاری است. وزارت بهداشت و وزارت علوم برای افزایش ظرفیت پذیرش در سایر حوزه ها تعیین کننده نیستند.

وی در خصوص تغییرات احتمالی در زمینه سهمیه پذیرش دانشگاه ها نیز گفت: این مورد نیز در قانون مشخص شده و مشخص شده است که چه سهمیه هایی برای داوطلبان در نظر گرفته شده است و بر این اساس اقدام خواهیم کرد، البته انتقاداتی نیز درباره وجود سهمیه های خاص وجود دارد. در واقع یک مورد جدی مانند انتقال از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر وجود نداشته است که قبلاً این سهمیه ها لغو شده است و ما عموماً مشمول قانون سایر سهمیه ها هستیم.

وزیر علوم با اشاره به آغاز دوره آموزشی حضوری دانشجویان در ماه جاری تاکید کرد: آنها پایان نامه تایید شده ندارند یا دانشجویان به صورت مجازی تحصیل کرده اند.

وی ادامه داد: در پی تصمیم ستاد تاج و تخت کشور مبنی بر بازگشایی دانشگاه ها، آموزش های حضوری پس از عید دوباره در دانشگاه ها به شدت مورد جفا قرار گرفت و بسیاری از دانشگاه ها از ابتدای سال توانستند این نوع آموزش ها را آغاز کنند. “

ذوالفیگل یادآور شد: البته برخی از دانشگاه های کشور به دلیل وجود خوابگاه های خصوصی بدون وقفه شروع به تحصیل کردند که در عرض دو سال هدف تغییر کرد، اما تا پایان فروردین یا اوایل هفته آینده دانشگاه ها برای تمامی مقاطع تحصیلی به صورت شخصی آموزش خواهند داد. .

وی یادآور شد: خوشبختانه امروز بازگشت به آموزش مستقیم در دانشگاه ها مورد استقبال دانشجویان قرار گرفته و این موضوع را به عنوان یک درخواست اساسی دنبال می کنند.

وزیر علوم در خصوص برنامه این وزارتخانه برای اجرای شعار سال گفت: با رهبری امسال تولید، دانش بنیان و اشتغال زایی تعریف شد.

وی خاطرنشان کرد: از تمامی نهادها در وزارت علوم خواسته ایم بر اساس ماموریت ها و راهبردهای خود برای اجرای شعار سال برنامه عملیاتی خود را اعلام کنند و این برنامه ها قابل رصد و ارزیابی است.

در حال حاضر 49 پارک علم و فناوری و 124 مرکز رشد در بخش‌های وزارت علوم وجود دارد که وظیفه ارائه تسهیلات ویژه به صاحبان ایده برای ارزیابی ایده‌های آنها و تشکیل هسته‌های فناوری و غیره را دارند. . آیا ما می توانیم، “او گفت.” ما می توانیم زمینه های نوآوری را توسعه دهیم.

وی در پایان تاکید کرد: بالغ بر 10 هزار هسته فناوری در کشور داریم که توانایی تبدیل شدن به ایده و مسیر فناوری را دارند و تلاش می کنیم راه را برای تبدیل شدن به شرکت های دانش بنیان و استفاده از امکانات دانش بنیان هموار کنیم. برای آنها. .

دیدگاهتان را بنویسید