وضعیت امروز ایران به هیچ وجه قابل مقایسه با دوران پهلوی سیاه نیست

ساعت: 21:59
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۱۱
کد خبر: 1805267

مطهری گفت: وضعیت امروز ایران در دنیا با ایران قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست، امروز ابرقدرت های دنیا متکی به ایران هستند و جمهوری اسلامی برای آنها مشکل ساز است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عزت الله مطهری از جانبازان دیکتاتوری پهلوی در گفتگو با یزدرسا گفت: شرایط شاه بسیار سخت بود و حتی پس از گذشت ماه ها به کسانی که در زندان بودند اجازه ملاقات با آنها داده نمی شد.

وی افزود: در زندان های رژیم پهلوی بازجویی ها بسیار شدید بود و با شکنجه های شدید مانند کشیدن ناخن و سوزاندن جسد و مواردی از این دست همراه بود.

مطهری گفت: «البته ساواک حتی کسانی را هم شکنجه می دهد که آنقدر اطلاعات نداشتند که مجبور به دروغگویی شوند. برخی از افراد برای فرار از شکنجه، اعترافات دروغین می کنند و اتفاقاتی را می گویند که از آن بی اطلاع هستند.

وی تصریح می کند: شرایط قبل از انقلاب واقعاً سخت بود، بنابراین بیرون از زندان دیکتاتوری و استبداد حاکم بود و شرایط داخل زندان بسیار سخت و دشوار بود.

مبارز دیکتاتوری پهلوی گفت: امروز عده ای از جوانان واقعیت ها را نمی دانند و از ظلم و ستم دوران شاه بی خبرند در حالی که اگر تاریخ را مطالعه کنند به این وضعیت پی می برند. به همین دلیل حق آن است که جوانان عزیز حداقل تاریخ پس از کودتای 28 مرداد را مطالعه کنند.

مطهری گفت: رژیم پهلوی بعد از سال 1332 و تبعید امام خمینی (ره) مجازات های فزاینده ای را در دستور کار خود قرار داد به طوری که مجازات برخی از اقدامات چند ماه پیش به چندین سال تبدیل شد.

وی با تاکید بر مقایسه وضعیت قبل از انقلاب با دوران کنونی خاطرنشان کرد: دوره کنونی به هیچ وجه قابل مقایسه با زمان شاه نیست و زمانی که نظام جمهوری اسلامی شکل گرفت، آزادی بیان در جامعه ظاهر شد؛ در حالی که این دوران به هیچ وجه قابل مقایسه نیست. در حالی که در دوران دیکتاتوری پهلوی فضای خفقان به حدی بود که حتی در گفتگوهای خصوصی و خانوادگی مردم می ترسیدند که مثلاً درباره شاه یا خانواده شاه صحبت کنند.

این مبارز پیش از انقلاب می گوید: در آن زمان اصلاً کسی ایران را به رسمیت نمی شناخت و فقط از نفت ایران نام می برد و شاه اصلاً استقلالی نداشت. بلکه خادم بیگانگانی بود که خودشان او را سر کار آورده بودند و چون آرزو می کردند او را برکنار می کردند.

مطهری افزود: وضعیت امروز ایران در دنیا با ایران قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست، امروز ابرقدرت های دنیا متکی به ایران هستند و جمهوری اسلامی برای آنها مشکل ساز است.

وی ادامه داد: مردم تا زمانی که برخورد صادقانه با مسئولان را ببینند حمایت می کنند اما اگر صداقت با مردم نباشد از آنها هم حمایت نمی کنند.

مطهری با بیان اینکه امروز شاهد آزادی بیان و آزادی مذهب در جامعه هستیم، گفت: در زمان شاه بیش از 100 هزار زندانی سیاسی داشتیم اما امروز حتی 100 زندانی سیاسی در سراسر کشور نداریم و بسیاری از آن ها. که مثلاً در زندان هستند مثل قاچاق مواد مخدر و این جور چیزها.

وی گفت: مسئولان جمهوری اسلامی باید زندگی ساده و مردمی داشته باشند و از اشرافیت دوری کنند. مسئولان باید با مردم صادق باشند و به عهد خود عمل کنند و سعی کنند از مردم جدا نشوند در چنین شرایطی مردم از آنها حمایت خواهند کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید