وضعیت هواشناسی امروز 4 خرداد 1401 / فردا ورود گرد و خاک از غرب کشور

وضعیت هواشناسی امروز 4 خرداد 1401 / فردا ورود گرد و خاک از غرب کشور

روز جدید : رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت خطرات بحران ناشی از وزش باد و کاهش گرد و غبار در دامنه های شمال غرب و جنوب البرز امروز (14 خرداد) و تکثیر توده های گرد و غبار در عراق و جابجایی آن به استان های غربی فردا (خرداد) اعلام کرد. 25).

صادق ضیائیان با بیان وضعیت هوای کشور گفت: روز چهارشنبه (13 خرداد) در شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، اردبیل، سواحل شمالی و شمال خراسان ابرناکی بارش کوتاه مدت، رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید پیش بینی می شود. سایر مناطق نیمه غربی کشور غبارآلود و کاهش کیفیت هوا و دید افقی است. بتدریج از ظهر در مناطق شمال غرب و دامنه های جنوبی البرز وزش باد شدید باعث کاهش گرد و غبار و بهبود کیفیت هوا می شود و وزش باد شدید همراه با افزایش گرد و خاک در شمال شرق و شرق کشور پیش بینی می شود.

وی ادامه داد: روز پنجشنبه (14 خرداد) در سواحل دریای خزر، خراسان شمالی، خراسان شمالی، خراسان رضوی، دامنه های البرز واقع در شرق تهران و سمنان بارش باران و وزش باد، در خراسان شمالی و ارتفاعات رگبار و رعد و برق پیش بینی می شود. سمنان و گلستان وزش باد شدید موقتی پیش بینی می شود. در ارتفاعات زاگرس در استان های مرکزی و کوم افزایش ابر، وزش باد و بارش های کوتاه مدت وجود دارد. در این روز تشدید وزش باد در کشور عراق باعث تشکیل گرد و خاک و انتقال آن به استان های مرزی در غرب و جنوب غرب کشور می شود.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران، خطرات هواشناسی در مناطق شمال شرق و شرق کشور به ویژه در منطقه زابل که وزش باد شدید و طوفان گرد و غبار وجود دارد، رخ می دهد. وزش باد شدید برای این روز در دامنه های جنوبی البرز و همچنین بوشهر و جنوب فارس پیش بینی می شود. روز جمعه (15 خرداد) در شمال خراسان رضوی بارش کوتاه مدت و وزش باد خواهد بود. وزش باد شدید و گرد و خاک در شرق کشور به ویژه در منطقه زابل ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: روزهای شنبه و یکشنبه (7 و 8 خردادماه) با امواج متناوب کم فرکانس از نوار شمالی کشور در ارتفاعات البرز مرکزی و ارتفاعات واقع در شمال غرب کشور، بارش متناوب باران و وزش باد، و در سایر مناطق هوای آرام و پایدار پیش بینی می شود.

به گفته ضیائیان، خلیج فارس و تنگه هرمز تا روز شنبه و امروز طوفانی است.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران خطرات هواشناسی وضعیت هوای تهران طی دو روز آینده گفت: آسمان تهران فردا (14 خرداد) کمی ابری همراه با وزش باد و گاهی وزش باد و گرد و خاک با حداقل دمای هوا پیش بینی می شود. 17 و حداکثر دما 30 درجه سانتیگراد در روز جمعه (15 خرداد) صاف تا کمی ابری و در برخی نقاط وزش باد با کمینه دمای 16 و حداکثر 29 درجه سانتیگراد پیش بینی می شود.

ضییان در پایان گفت: امروز و فردا (4 و 5 خردادماه) شهرکرد با دمای یک و دو درجه سانتیگراد سردترین و بندرعباس با دمای 41 درجه سانتیگراد گرمترین مرکز استانی کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید