وقف نبود آسیب های اجتماعی و امنیتی زیادی را متحمل می شدیم

به گزارش خبرگزاری موج قزوین، حجت الاسلام مصطفی مجیدی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در جمع خبرنگاران رسانه های جمعی استان  قزوین مهمترین برنامه های این اداره را بمناسبت هفته وقف تشریح کرد.

حجت الاسلام مجیدی در این نشست گفت: امسال با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هفته وقف به ۱۶ ربیع الاول و مثقارن با ولادت پیامبر اکرم (ص) منتقل شد تا برنامه ها از نشاط معنوی بیشتری برخوردار شود.

وی با اشاره به اهمیت کار خیر بیان کرد: خداوند عزوجل درخصوص خیرین و کسانی که با خدا معامله می کنند فرموده آنچه نزد خداست ماندنی است و خداوند با دو دسته مجاهدان و ایثارگران و شهدا و واقفان و مجاهدان مال معامله می کند.

مجیدی بیان کرد: دست کشیدن از مال سخت است و از رسانه ها انتظار داریم عرصه جهاد مال را هم جدی بگیرند و این موضوع را ترویج کنند زیرا گاهی به دلیل تبیین نشدن خوب وقف شاهد بی توجهی به این عرصه هستیم در حالی که در این دوران سختی معیشت که خیلی از مردم جهان با آن مواجهند اما همچنان انسانهای با گذشتی پیدا می شوند که گره گشای مشکلات دیگران شده اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین تصریح کرد: اگر خیرین و واقفان نبودند با مشکلات بیشتری مواجه می شدیم و وقف نبود آسیب های اجتماعی و امنیتی زیادی را متحمل می شدیم.

وی گفت: رسانه باید روشنگر باشد اما افشاگری بی پایه معنا ندارد که مردم از آن بهره نبرند ما در اداره اوقاف خط کشی نداشته ایم ودر کنار حفظ ایده ها و آرمانهای خود آن را به دیگران تحمیل نمی کنیم.

‌مجیدی در ادامه افزود: کارآمدی وقف با مدیریت‌ها متفاوت است و انتقاد به مدیریت‌ها نباید جایگاه وقف را تحت تاثیر قرار دهد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در ادامه این نشست خبری با اشاره به خدمات ارائه شده در موکب های اربعین تصریح کرد: در اربعین حسینی از ۵ موکب حمایت مستقیم شد و دو موکب را هم خودمان برپا کردیم که ۳ موکب در عراق و ۴ موکب درایران برپا شد و ۱۳ میلیارد تومان برای خدمت رسانی هزینه کردیم.

وی اضافه کرد: با راه اندازی کارخانه پرتابل یخ از زائران پذیرایی شد و در ماه محرم از ۲۰۶ هیئت مذهبی نیز حمایت شد و دو میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان بن نقدی میان هیئت ها توزیع و .در تاسوعا و عاشورا نیز ۳۰۰ هزار پرس غذا در ۱۱۵ بقعه توزیع شد.

مجیدی بیان کرد: در محرم ۲۳۱ روحانی به مناطق مختلف استان اعزام شدند تا ترویج و تبلیغ امور مذهبی صورت گیرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین تصریح کرد: در سبک زندگی اسلامی در یک سال گذشته در ۲۲ بقعه دوره های تخصصی برگزارشد و برای آموزش خادمان دو دوره در مشهد و ۸ دوره در استان برای ۲۵۰ نفر از خادمان برگزارشد.

وی افزود: امسال در جشنواره سلاله در هر بقعه فعالیت های اجتماعی شکل گرفت و در رقابت شمیم خدمت در مرحله استانی تیم ها بررسی شدند و ۱۰ نفر به مرحله داوری رسیدند و سه نفر به رقابت کشوری راه یافتند و این رویداد در آینده بصورت جامع تری برگزار خواهد شد.

اوقاف قزوین

این مدیر فرهنگی تصریح کرد: یک طرح از سال قبل بنام امام زمان کلید خورد با عنوان« قرار دوازدهم» که روز ۱۲ هر ماه بسته معیشتی تهیه و توزیع می شودو در یک سال اخیر در ۷۰ بقعه تعداد ۳۵۰۰ بسته توزیع شد که ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان جهیزیه و لوازم خانگی و بسته معیشتی میان نیازمندان توزیع کردیم.

وی گفت: امسال ۱۴۰۰ بسته کیف و لوازم تحریر با یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار خریداری و توزیع شد و سال قبل هم یک کار نو انجام شد و با برپایی موکب جاج قاسم سلیمانی در کرمان بیش از۴۵۰ میلیون تومان و در اجرای نیت کمک به فقرا و نیازمندان در یک سال قبل ۱۴میلیارد تومان کمک شد.

این مسئول تصریح کرد: در اوقاف شهرستانها شورای وقف و در بقعه ها مراکز افق داریم که نیازمندان را شناسایی می کنند تا بسته های معیشتی میان آنها توزیع شود.

مجیدی بیان کرد: گاهی روزی ۵۰ نفر مراجعه می کنند که به آنها پاسخ می دهیم و سعی می کنیم این افراد بی پاسخ نمانند و نیازهایشان تامین شود و حداقل ۴۰۰ هزار تومان کمک موردی و نیز هزینه درمان هم پرداخت می شود.

وی در ادامه گفت: ۸۰ بسته جهیزیه و لوازم خانگی شامل اجاق گاز، یخچال، فرش ماشینی، وسایل آشپزخانه، سرویس غذاخوری، جاروبرقی به ارزش ۴ میلیارد تومان هزینه شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین تصریح کرد: در یک سال گذشته برای آزاد سازی زندانیان اقدام شد و ۲۷  نفر با کمک خیرین مشمول آزادی قرار گرفتند که ده نفر آنها در ماههای اخیر آزاد شدند و فردا نیز ۱۶ نفر از این افراد از بند رها خواهند شد.

وی گفت: بدهی این افراد ۸ میلیارد تومان بود که ۹۰۰ میلیون تومان از موقوفات تامین و بقیه از محل گذشت شاکیان و کمک ستاد دیه و تامین بخشی توسط مددجویان انجام شد.

مجیدی در ادامه یادآورشد: در اجرای طرح مرکز «شمیم خدمت» چهار کارگاه خیاطی در قزوین، بیدستان، تاکستان و آوج راه اندازی شده و در کنار اشتغال برای افراد نیازمند آموزش هم داریم که تاکنون ۶۰ نفر از بانوان را آموزش داریم و مهارت آموزی صورت گرفت.

وی در ادامه این نشست خبری از پایان مرمت امامزاده حسین(ع) نیز خبرداد و گفت: مرمت امامزاده حسین (ع) قزوین پس از 28 ماه فعالیت مستمر با شش میلیارد تومان اعتبار به پایان رسیده و در روزهای آینده و به مناسبت هفته وقف رونمایی می شود.

مجیدی اظهارداشت: این مرمت، تعمیر و بازسازی شامل شبستان، سرداب، دیواره ها، محوطه بقعه، دیواره ها، پشت بام امامزاده بوده که با همکاری میراث فرهنگی و اوقاف به پایان رسیده و در روزهای آینده رونمایی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید