ویلا به جای آپارتمان; در قالب نهضت مسکن ملی


ساعت: 10:19
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۹
کد خبر: 1904789

دولت سیزدهم در تلاش است با کار کارشناسی و حساب شده، توسعه افقی شهری را در کنار توسعه مجتمع های مسکونی طبقاتی عملیاتی کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کارشناسان اقتصادی معتقدند ساخت و سازهای هدفمند و برنامه ریزی شده یکی از راهکارهای توسعه اقتصادی و اجتماعی است که علاوه بر تحول در تامین مسکن، هزاران شغل را نیز ایجاد می کند.

افزایش جمعیت و محدودیت زمین در دهه های اخیر باعث شده است که سازه ها در اکثر شهرهای جهان شکل عمودی یا لایه ای به خود بگیرند که امروزه به سبکی فراگیر تبدیل شده است.

اگرچه ساخت مجتمع های مسکونی و برج های بلندمرتبه گامی برای تجمیع و تسهیل خدمات تلقی می شود، اما گاه با بسیاری از معضلات، درگیری ها و مشکلات اجتماعی دیگر همراه است.

بر این اساس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران در تلاش است تا با کار کارشناسی و حساب شده توسعه افقی شهری را در کنار توسعه مجتمع های مسکونی طبقاتی که یکی از مهمترین تصمیمات اجرا و تسریع در آن تلقی می شود، تحقق بخشد. روند ساخت پروژه های نهضت ملی مسکن

نهضت ملی مسکن یکی از مهم ترین برنامه ها و اولویت های دولت سیزدهم است، در حالی که عزم جدی برای اجرای این طرح گرفته شده است و هدف نهایی دولت ساخت حدود چهار میلیون واحد مسکونی و واگذاری به آن است. متقاضیان در یک دوره چهار ساله

افزایش بی رویه قیمت مسکن در نتیجه اقدامات غیر کارشناسی دولت قبل، مسکن را به یکی از معضلات مهم خانوارهای ایرانی تبدیل کرده و خانه دار شدن آنها را به آرزویی تبدیل کرده است. این در حالی است که دولت سیزدهم مردمی که توسعه عدالت در همه بخش ها را سرلوحه سیاست های خود قرار داده است، برای جبران کاستی ها و کاستی های به جا مانده از گذشته تلاش می کند و درصدد جبران بخشی زیادی از این خلاءها است.

افزایش قیمت مسکن مردم را با مشکلات جدی و لاینحلی در این بخش مواجه کرد، بنابراین دولت اجرای برنامه کارشناسی برای حل این معضل را در دستور کار خود قرار داد و کلید نهضت ملی مسکن در کشور کلید خورد.

شش راهکار وزارت راه و شهرسازی برای تحقق نهضت ملی مسکن شامل تشویق ساخت و ساز بخش خصوصی که بین 320 تا 350 هزار واحد در سال است، تحریک تقاضا برای بافت های فرسوده، ساخت واحدهای مسکونی از اول تا سوم. دهک با حمایت حداکثری دولت (نقطه کانونی طرح نهضت ملی مسکن)، ساخت مسکن طبقه متوسط ​​با حمایت جزئی دولت، ساخت واحدهای مسکونی روستایی و اعطای مسکن استیجاری در نظر گرفته شده است.

در نتیجه این سیاست ها، قیمت مسکن برای اولین بار در سال های اخیر در فوریه 1400 کاهش یافت که در آوریل 1401 نیز تکرار شد.

در اولین گام ها برای تامین زمین برای شروع این پروژه بزرگ، دستگاه های دولتی موظف شدند زمین های مازاد خود به ویژه زمین های مسکونی را به وزارت راه و شهرسازی واگذار کنند.

از سوی دیگر آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور در بازدید از وزارت راه و شهرسازی بر این مهم تاکید کرد و به مسئولان دستور داد تا زمین های خود را برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن اختصاص دهند.

این طرح زمانی در کشور شروع شد که در دستور کار ساخت خانه های یک یا دو طبقه است، یعنی. افقی؛ طرحی که به گفته برخی کارشناسان از یک سو هزینه ساخت مسکن را کاهش می دهد و از سوی دیگر اجرای این طرح ها را افزایش می دهد.

در واقع با توجه به اینکه ساخت مسکن و تحقق پروژه هایی از این دست در گذشته به صورت بلندمرتبه سازی بوده است اما در طرح نهضت ملی مسکن هر ایرانی به جای آپارتمان سازی باید در گام اول خانه داشتن و در شهرهای دارای زمین، توسعه افقی در اولویت است

این ایده در طرح نهضت ملی مسکن در حالی مطرح شد که توسعه افقی شهری امکان ورود زمین به محدوده شهر را فراهم می کند و به این ترتیب با واگذاری زمین به متقاضیان، امکان ساخت مسکن توسط خود مردم و در نتیجه امکان پذیر است. از این تعداد بسیاری از این افراد خانه دار می شوند.

این در حالی است که رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در آخرین نشست مشترک خود با اعضای کمیسیون عمران شورای اسلامی گفت: در 900 شهری که کمبود زمین نداریم، واحدهای مسکونی را همراه با تسهیلات در اختیار مردم قرار می دهیم. شکل ویلاها

در این طرح زمین های 200 تا 250 متری به همراه امکانات در اختیار مردم قرار می گیرد و باید ظرف یک سال و نیم در این زمین ها کلبه بسازند.

به گفته قاسمی متقاضیان این نوع واگذاری بسیار زیاد بود و اکنون در شهرهایی که مشکل زمین وجود ندارد، اجرای آن به صورت جدی آغاز شده است.

کارشناسان معتقدند در شهرهایی که زمین کافی وجود دارد نیازی به ساخت ساختمان های بلند نیست. زیرا باعث ناهمگونی واحدهای مسکونی در شهرها می شوند.

به گفته آنها، طرح توسعه افقی شهرها یکی از مهمترین تصمیمات برای تحقق و تسریع در روند ساخت پروژه های نهضت ملی مسکن است، اما احتمال ورود دلالان یکی دیگر از مشکلاتی است که کارشناسان را نگران کرده است. اجرای صحیح این طرح

* طرح افقی توسعه شهرها با اصول شهرسازی قابل تحقق است

محمد شیخی، دانشیار گروه شهرسازی و برنامه ریزی اجتماعی دانشگاه علامه طباطبای پیش از این در مصاحبه ای اعلام کرده بود که با در نظر گرفتن اصول شهرسازی و تامین زیرساخت های لازم، مسکن برای نیازمندان تامین می شود.

به گفته وی، تخصیص مسکن با توجه به نیازهای رشد جمعیت، فعالیت و سکونت در شهر ضروری است. آنچه در اینجا مبنای فکری این امر را تشکیل می دهد، شهرسازی و مسکن است.

*توسعه افقی شهرها اقدامی منطقی است

آلبرت بگزیان کارشناس اقتصادی و از اعضای هیات علمی دانشگاه تهران نیز توسعه افقی شهرها را اقدامی منطقی می داند و می گوید: در اجرای چنین طرح هایی در مرحله اول باید مسکن به صورت افقی ساخته شود و اگر لازم است، آنها باید به ارتفاع بروند. اصلی که سال ها پیش شاهد اجرا در کشورهای غربی بودیم.

وی با بیان اینکه این طرح در شهرهایی که مشکل اراضی ندارند قابل اجرا است، گفت: توسعه افقی شهرها می تواند گام اول باشد اما به اندازه ای که بر اساس طرح جامع نیازی به بلندمرتبه سازی نباشد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه توسعه افقی شهرها مزیتی برای افرادی است که اعتقادی به آپارتمان نشینی ندارند، گفت: امید ما این است که اجرای طرح نهضت ملی مسکن بر اساس اصولی انجام شود. دستیابی به بهترین نتایج

*دولت باید به دنبال مالکیت مشترک در مسکن باشد

این استاد دانشگاه همچنین معتقد است که هر چه ساخت و ساز بیشتر شود، امکان واسطه گری بیشتر می شود و پیشنهاد کرد که مالکیت این واحدهای مسکونی خصوصی نشود، یعنی یا دولت روی زمین بسازد و سپس اجاره دهد. یا به صورت مشارکتی وارد شود در این صورت شاهد افت قیمت مسکن خواهیم بود.

* توسعه ساخت و ساز افقی مسکن باعث کاهش هزینه های خانوار می شود

ساسان شاه وایسی از اقتصاد نیز با بیان اینکه بحث های مختلفی در مورد تأثیر چرخه های توسعه افقی یا عمودی مسکن به ویژه بر اقتصاد مطرح است، اظهار داشت: اگر رویکرد و نگاه ها به سمت شهرنشینی غرب باشد و جریان زندگی سلولی باشد. ، در این صورت باید برای بازی های کودکانه، مهمانی ها و اوقات فراغت بیرون برویم.

وی افزود: بر این اساس چرخه های سبک زندگی جدید به بودجه خانوار و در عین حال به نیازهای اقتصادی مردم و هزینه های سبک زندگی اضافه می شود. شاه وایسی گفت: صرف نظر از تاثیرات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی که بر سبک زندگی ما می گذارد، به نظر می رسد هزینه های مستقیم و غیرمستقیم ساخت مسکن عمودی چندین برابر هزینه ساخت مسکن افقی خواهد بود.

* با دلال ها درگیر نشوید

دبیر انجمن صنفی بنگاه های ساختمانی همچنین با بیان اینکه باید در اجرای این طرح مراقب باشیم تا به پای دلالان نیفتد، گفت: توسعه افقی شهرها در صورت اجرای صحیح طرح خوبی خواهد بود.

محمدعلی پورشیرازی افزود: عدم انجام صحیح کار توسط پیمانکاران باعث می شود تا دلالان و کسانی که به دنبال گران فروشی در بخش هایی مانند زمین هستند دوباره به میدان بیایند و در نتیجه هدف نهایی مسکن مردم است و بیایید قیمت مسکن را کاهش دهیم. برو یه جایی کافی نیست

وی با بیان لزوم جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی، خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود اجرای این طرح بر اساس نیاز مناطق برنامه ریزی و اجرا شود، یعنی بر اساس نیازهایی که در هر منطقه وجود دارد، اقدام شود. شرایط ساخت و ساز که این امر به طور قابل توجهی باعث می شود.بنابراین نه تنها هزینه مسکن گران نمی شود، بلکه مردم از هر منطقه صاحب خانه خواهند شد.

توسعه افقی شهری به عنوان یکی از ابتکارات دولت سیزدهم در قالب طرح نهضت ملی مسکن می تواند یکی از بهترین طرح ها برای اسکان مردم باشد که البته منوط به اجرای صحیح و اصولی آن است.

این در حالی است که هنوز تعداد زیادی از ایرانیان به فرهنگ آپارتمان نشینی عادت نکرده اند و اجرای این طرح می تواند پاسخگوی نیاز این افراد باشد.

از طرفی با توجه به اینکه این طرح در شهرهایی با زمین کافی اجرا می شود، این امید وجود دارد که از مهاجرت مردم به نقاط دیگر جلوگیری شود و با سکونت در شهرها و روستاها فرصتی برای آنها فراهم شود. داشتن خانه ای به شکل کلبه ای که قبلا یک رویا بود.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید