پاسخ نهایی آمریکا به آخرین درخواست ایران در «مذاکرات وین» چه خواهد بود؟!

پاسخ نهایی آمریکا به آخرین درخواست ایران

روز جدید درخواست تهران برای حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان های تروریستی خارجی و امتناع آمریکا از انجام آن، مذاکرات یک ساله برای احیای توافق هسته ای ایران را بدون دستاوردهای جدید متوقف کرده است. از زمان پایان مذاکرات در وین در ماه گذشته، این کشور اروپایی بیهوده به دنبال راهی برای باز کردن گره تهران-واشنگتن بوده است. یک مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: در این مرحله هیچ چیز قابل قبولی به طرفین ارائه نشده است.

واشنگتن پست درباره علت قطع مذاکرات در وین می نویسد: از ماه گذشته که مذاکرات در وین به حالت تعلیق درآمد، این کشور اروپایی بیهوده به دنبال راهی برای بازکردن این پیوند بین تهران و واشنگتن بوده است. یک مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: در این مرحله هیچ چیز قابل قبولی به طرفین ارائه نشده است.

در پاسخ نهایی آمریکا به آخرین درخواست ایران از این مقام مسئول آمده است که پاسخ به این سوال که آیا آمریکا در نهایت به هر نحوی تسلیم خواهد شد بستگی به رئیس جمهور بایدن دارد و رئیس جمهور هنوز تصمیمی نگرفته است. از نظر سیاسی می دانیم که برداشتن این گام بسیار دشوار است.

هرگونه اقدام دولت آمریکا برای حذف سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی به دلیل گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر اینکه ممکن است پمپئو و دیگر مقامات سابق آمریکایی را که تهران آنها را متهم به حملات پهپادی در سال ۲۰۲۰ برای ترور فرمانده نیروی قدس سردار قاسم سلیمانی می‌کند، هدف قرار دهد. سپاه پاسداران می‌داند که اوضاع پیچیده خواهد بود.

تریتا پارسی، کارشناس ایرانی و معاون اجرایی موسسه کوئینسی در این باره نوشت: «شکست در احیای توافق هسته‌ای احتمالاً منجر به تشدید غیرقابل پیش‌بینی و غیرقابل کنترل تنش‌ها و همچنین افزایش چشمگیر قیمت نفت و گاز خواهد شد». پنج شنبه. .

آمریکا چاره ای جز اجابت درخواست ایران ندارد و به نظر می رسد اکنون به دنبال راهی برای انجام این کار با کمترین هزینه سیاسی در داخل است.

دیدگاهتان را بنویسید