پایان اپیدمی به معنای پایان بیماری نیست


زمان: 08:17
تاریخ انتشار: 14/04/04
کد خبر: 1878867

شریفی معاون فنی مرکز بهداشت یزد با تاکید بر اینکه پایان اپیدمی به معنای پایان بیماری نیست، گفت: بیماری تاج پس از پایان اپیدمی وارد فاز آندمیک می شود و در این مرحله بیماری به عنوان یک بیماری شناخته می شود. بیماری بومی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مسعود شریفی در گفت و گو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به وضعیت کشور در زمان ولیعهد گفت: خوشبختانه پس از شیوع آمیکرون، هم از شدت بیماری و هم میزان بروز بیماری کاهش چشمگیری پیدا کرد. . “

وی افزود: در سال 1401 کاهش عوارض، درمان سرپایی، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر بسیار امیدوارکننده بود، اما مهم ترین مشکل در بیماری های ویروسی مانند کرونا، جهش های ژنتیکی آن است و نباید از این موضوع غافل شد.

معاون فنی مرکز بهداشت یزد با اشاره به جهش ژنتیکی در ویروس کرونا و پیدایش سویه آمیکرون گفت: اگر سویه آمیکرون را یک سویه نجیب و نسبتا خوب بدانیم با وجود فراوانی بالا، مرگ و میر کمتر از سویه است. در آینده با سویه هایی مواجه می شوید که بیماری زاتر هستند و منجر به ظهور مجدد اپیدمی می شوند.

وی با تاکید بر اینکه پایان اپیدمی به معنای پایان بیماری نیست، افزود: بیماری عروق کرونر قلب پس از پایان اپیدمی وارد فاز آندمیک می شود و در این مرحله بیماری به عنوان یک بیماری بومی شناخته می شود که به این معنی است که ما هر سال مبتلا می شود، ما از آن خواهیم مرد، اما شدت آن بسیار کمتر و مانند آنفولانزا در کشور خواهد بود.

معاون فنی مرکز بهداشت یزد با اشاره به کاهش محدودیت ها از سوی گیاه کرونا گفت: این کاهش محدودیت ها از سوی گیاه کرونا با توجه به کاهش مبتلایان و فوتی ها در کشور قابل پیش بینی بود اما این کاهش محدودیت ها باعث می شود. به معنای مقررات داخلی نیست و الزام استفاده از ماسک در فضای باز حذف شده است.

شریفی افزود: بر اساس مصوبات اخیر ستاد ملی تاج و تخت، تمامی ایرانیان بالای 12 سال برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود در برابر سویه های احتمالی آتی باید در سال 1401 دوز دیگری از واکسن کرون دریافت کنند.

وی با اشاره به همکاری اهالی استان یزد با کادر درمانی در زمینه تزریق واکسن کرونا، گفت: در استان حدود 2 میلیون و 147 هزار دوز واکسن تزریق شده و در گروه سنی اعلام شده حدود 85 درصد است. .

معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد بر لزوم تزریق نوبت سوم واکسن طوقه در گروه سنی بالای 18 سال تاکید کرد و تصریح کرد: برای گروه سنی بالای 18 سال طبق پیام گیاه طوقه، نوبت سوم تزریق می شود. مورد نیاز است و از این نظر پوشش واکسیناسیون حدود 40 درصد برآورد شده است. همچنین پوشش اولین دوز واکسن تاج در گروه 12-5 سال کمتر از 20 درصد است که جای نگرانی دارد و در صورت رها شدن سویه جدید تاج این افراد در معرض خطر بالای عفونت قرار دارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید