پایش آرد و نان با نصب کارتخوان هوشمند در نانوایی ها


ساعت: 13:22
تاریخ انتشار: 1401/03/11
کد خبر: 1843133

نصب کارتخوان هوشمند در نانوایی ها نظارت بر فعالیت این واحدها از جمله ساعات تعیین شده برای فعالیت را تشدید می کند و این طرح از فروش آرد آفنت و رایگان و قاچاق آن جلوگیری می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دولت سیزدهم طرح اصلاح هدفمندی یارانه ها را اجرا کرده و می خواهد بدون تغییر نرخ نان با سازوکار جدید و با نصب کارتخوان های هوشمند در نانوایی ها موضوع را کنترل کند که هم اکنون به صورت آزمایشی در حال اجراست.

طرح نان هوشمند با نصب دستگاه های کارتخوان هوشمند در نانوایی های دولتی قزوین از اوایل خرداد ماه سال جاری پس از زنجان به عنوان دومین استان پایلوت کشور آغاز شد.

این طرح به منظور اصلاح هدفمندی یارانه ها و جلوگیری از قاچاق و فروش آرد خارج از شبکه خود اجرا می شود که سالانه منجر به عبور بیشتر آرد مصرفی کشور و تهدید امنیت غذایی جامعه می شود. است.

این طرح تعداد فروش نان و ساعات فعالیت نانوایی ها را مشخص می کند و برای فروش نان، قیمت آرد به نرخ دولتی به حساب نانوایی ها واریز می شود.

نحوه کار با دستگاه کارت خوان مخصوص خرید نان اگرچه بسیار ساده و شبیه به دستگاه های کارت خوان بانکی است، اما لازم است نانوایان برای برخی از افراد مسن و کسانی که فرصت همکاری با آنها را ندارند، کارت را دانلود و وصیت کنند. دریافت هزینه

ذهبیله زمانی، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی در گفت وگویی با بیان اینکه طرح سهمیه بندی آرد در زنجان نهایی نشده و به صورت پایلوت اجرایی می شود، گفت: زیرا هنوز قیمت جدید گندم و آرد این واحدها اعلام نشده است.»

وی انجمن غله و خدمات بازرگانی را متولی عرضه غلات و آرد استان عنوان کرد و افزود: تامین زیرساخت های این پروژه بر عهده استانداران بوده و دستگاه های ذیربط بر آن نظارت دارند. قیمت انواع نان در سامانه هوشمند کارتخوان ها تعبیه شده است. این سیستم شامل قابلیت نظارت بر میزان مصرف، سهمیه بندی و نیاز روزانه خانوارها می باشد.

زمانی گفت: در این طرح ابزارهایی برای استفاده بهینه از آرد و نان وجود دارد. این طرح با ترویج فرهنگ مصرف صحیح ضایعات نان را به حداقل می رساند.» طرح قیمت آرد در تمامی واحدهای صنفی و صنعتی یکسان خواهد بود و این نوع آرد از نانوایان سنتی به سمت نانوایان ماهر نمی رود.

وی تاکید کرد: زیرساخت های اجرای این پروژه در حال آماده سازی است و نقاط قوت و ضعف آن شناسایی شده است. چون نان حساسیت خاص خود را دارد، باید با دقت وارد این عرصه شویم.» حدود 1600 نانوایی در زنجان وجود دارد که از این تعداد حدود 1400 نانوایی مجهز به این دستگاه ها هستند. به عبارت دیگر می توان گفت 90 درصد نانوایی ها مجهز هستند و پس از مرحله تجهیز به مراحل بعدی می رویم. در پاسخ به این سوال که آیا یارانه نان را کفایت خانوار می دانید؟ وی گفت: تا پایان امسال تغییر قیمت نان را در نظر نداریم و نان با همان قیمت قبلی عرضه می شود.

96c9a5b7 4593 4644 b366 701f1b53e8f2 خبر خاکستری

قیمت نان پیتا در زنجان 350 تن، نان بربری 1100 تن و نان سنگک 1500 تن خواهد بود و اجرای این طرح منجر به افزایش قیمت نخواهد شد، اما ممکن است قیمت نان بسته به تورم بعد از آن سال تغییر کند. مابه‌التفاوت قیمت نان‌های مختلف را دولت به نانوایان پرداخت می‌کند، اما تاکید می‌کنم که هنوز از میزان این یارانه از سوی دولت مطلع نشده‌ایم.» معایب و نقاط قوت این طرح. اطلاع رسانی های لازم در این زمینه انجام شده و اکثر نانوایی ها و مردم زنجان از اجرای این طرح استقبال کرده اند و کمتر شایعاتی مانند فروش نان کارتی و غیره شنیده می شود. با ماشین آلات نانوایی و در حال حاضر حدود 600 نانوایی در قزوین مجهز به این نانوایی ها وجود دارد و گفت: 1700 نانوایی در قزوین در حال فعالیت هستند که 130 نانوایی بزرگ و نیمه بزرگ بودند که پس از نصب این نانوایی ها در نانوایی های سنتی راه اندازی شد. کارتخوان ها بهرامی خاطرنشان کرد: نانوایان با این طرح مخالفت نکرده اند و روزانه بر تعداد واحدهای مجهز به این دستگاه افزوده می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید