پای آمریکایی ها در پرونده کم آبی گلستان باز شد / جنایات آمریکا در گرگان


ساعت: 10:12
تاریخ ارسال: 04/11/1401
کد خبر: 1880086

مورخ انقلاب اسلامی گفت: آمریکایی ها با حفر چاه های ارتزینی آب کشاورزی را خشک کردند و با اجرای اصلاحات ارضی، ایران صادرکننده میوه و غلات واردکننده این محصولات شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از گلستان ما ؛ با ورق زدن تاریخ، دستان خون آلود آمریکا را در سرتاسر جهان می بینیم، هرچند آمریکایی ها با دستکش های مخملی و در قالب مسائل حقوق بشری سعی کرده اند این جنایات را پنهان نگه دارند.

ایران نیز تقریباً از دهه 1920 و با اجرای اصل 4 گانه ترومن قربانی طمع و استعمار آمریکا شد و مردم گرگان و دشت نیز از این جنایات در امان نماندند. برای آشنایی بیشتر با این موضوعات به سراغ غلامرضا هارکوهی مورخ برجسته استان گلستان رفتیم تا در این باره با وی گفت وگو کنیم.


51ef9476 ebc5 48da a4e7 b5d23d4d8224 خبر خاکستری


خاستگاه جنایات آمریکا در ایران

هارکوهی تصریح کرد: پس از جنگ جهانی دوم اکثر کشورهای جهان از خطرات جنگ رنج بردند و دچار ویرانی و مشکلات اقتصادی زیادی شدند اما آمریکا تقریباً تنها کشوری بود که از جنگ بهره برد و کمترین ضرر اقتصادی را متحمل شد.

وی افزود: به همین دلیل آمریکایی ها پس از جنگ جهانی دوم برای نفوذ به کشورهای مختلف از جمله ایران برنامه ریزی کردند و از دهه 1920 با اعمال اصول چهارگانه ترومن و تحت عنوان رونق اقتصادی در بخش کشاورزی وارد ایران شدند. و کمک های اقتصادی در ایران مواضع آنها را تقویت کرد.

این مورخ پیشکسوت تصریح کرد: آمریکایی ها با شعار کمک های اقتصادی و کشاورزی به اصول چهارگانه ترومن عمل کردند و در این قالب وارد مشکلات بخش کشاورزی ایران از جمله گرگان و دشت شدند که در آن زمان یکی از مشکلات بخش کشاورزی بود. مراکز مهم اقتصادی ایران برای تأمین امنیت غذایی در نظر گرفته شد، آمریکایی‌ها چاه‌های آرتزینی ساختند که 365 روز و 12 ماه از سال آب فوران می‌کرد، در حالی که کشاورزان تنها چهار ماه از این آب استفاده مفید می‌کردند و مابقی هدر می‌رفت. این اقدام منجر به فقیر شدن ذخایر آب زیرزمینی شد و در سال های بعد خسارت اقتصادی زیادی به تولیدات کشاورزی ایران و استان وارد کرد.

وی گفت: در آن زمان اگرچه آمریکایی ها در آموزش کشاورزی و واردات ماشین آلات کشاورزی به ایران نقش داشتند، اما حفر چاه آرتزین برخلاف سیاست جغرافیایی گرگان و دشتی بود که رودخانه ها و چشمه های فراوانی داشت.


نقش آمریکایی ها در عرصه سیاست ایران

هارکوهی تصریح کرد: مهمترین حمایت آمریکا در این زمینه در جریان کودتای 28 مرداد 32 بود و اصل این کودتا توسط آمریکا با کمک انگلیس انجام شد. این یک پیروزی بود، اما حمایت آمریکا از شاه، مردم ایران را طی 25 سال در سخت ترین شرایط سیاسی و اقتصادی قرار داد و این بزرگترین خیانت آمریکایی ها به مردم ایران بود.

وی ادامه داد: در سال 1935 سازمان اطلاعات و امنیت شاه موسوم به “ساواک” توسط آمریکایی ها ایجاد شد که یکی از مخوف ترین سازمان های امنیتی جهان به شمار می رفت و آموزش این نیروها توسط آمریکایی ها انجام می شد. آنها نحوه شکنجه و سرکوب مخالفان و منتقدان رژیم پهلوی و گرفتن اعترافات از متهمان را نشان دادند.


790c74c3 aed2 4e87 b992 f00976ddda47 خبر خاکستری

حرکوهی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از سیاست های آمریکایی ها تحمیل انقلاب سفید و اصلاحات ارضی در ایران و منطقه بود که در سال 1941 شاه به آمریکا سفر کرد و رئیس جمهور آمریکا او را مجبور به اجرای طرح اصلاحات ارضی کرد که هدف اصلی آن بود. استان های شمالی با این سیاست اقتصاد کشاورزی گلستان و جنگل ها و مراتع از بین رفت زیرا در اصلاحات ارضی و ملی شدن جنگل ها مردم اطراف شاه منابع طبیعی گرگان و دشت ها را غارت کردند. و بسیاری از این جنگل ها و مناطق در اختیار اطرافیان شاه قرار گرفت که مستندات آن به تفصیل در کتاب استان گلستان در انقلاب اسلامی اثر بنده جلد اول آمده است.

به گفته وی، با اجرای اصلاحات ارضی، اقتصاد ایران به کشورهای جهان وابسته شده و کشاورزی روستاهای آمریکا را از بین می برد و خارجی ها بازار ایران را در اختیار می گیرند و حتی گندم و برنج از آن وارد می شود. در خارج از کشور در حالی که قبل از اصلاحات ارضی صادرکننده محصولات کشاورزی بودیم. حتی برنج آمریکایی در گرگان توزیع می شد. خلاصه اینکه شاه به دستور آمریکایی ها اقتصاد کشاورزی را نابود کرد. اینها از خاطره انگیزترین جنایات آمریکایی هاست.


انتقال پرونده ها به مستشاران آمریکایی در گرگان و دشت

این مورخ اذعان داشت: یکی دیگر از لحظات جنایت آمریکا، ورود مستشاران آمریکایی به گرگان و دشت بود. تعداد مستشاران آمریکایی در کشور زیاد بود و شاید به 100 هزار نفر می رسید. اینها کارمند آمریکایی بودند و حقوق و مزایا به خرج ملت ایران بود و طبق قانون کاپیتولاسیون هر جنایتی می خواستند انجام می دادند و هیچکس جرأت اعتراض نداشت و حتی به زنان مردم تجاوز می کرد و حداقل به کسی اجازه نمی داد.

هارکوهی گفت: مستشاران آمریکایی را در گرگان دیده ام که از دولت ایران ماشین گرفته بودند و گاهی به گونه ای رانندگی می کردند که امنیت جاده و مردم را به خطر می انداختند و یک بار شاهد بودیم که یک کودک آمریکایی از روستاهای اطراف گرگان… اما به دلیل حمایت غیرقابل انکار شطرنج از آمریکا، هیچکس جرات صحبت با آنها را نداشت. آمریکایی ها به جای اینکه در کنار مردم ایران باشند، در کنار رژیم پهلوی قرار گرفتند.


اقدامات آمریکایی ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی

وی تصریح کرد: آمریکایی ها پس از پیروزی انقلاب، دشمنان انقلاب اسلامی را به ویژه در مناطق مرزی تحریک به قیام مسلحانه و تجزیه طلبانه کردند و جنگ مسلحانه را راه انداختند و می خواستند این منطقه را به جمهوری کمونیستی تبدیل کنند. و روس ها و آمریکایی ها از این روند حمایت کردند، آنها همچنین از تجزیه طلبان در سایر نقاط ایران مانند کردستان، بلوچستان و خوزستان حمایت کردند.

هارکوهی ادامه داد: آمریکایی ها نیز در کشتار ایرانیان نقش داشتند و از منافقین حمایت کردند، این کشتارها در نقاط مختلف ایران منجر به کشته شدن بیش از 20 هزار ایرانی شد، همچنین شاهد 30 عملیات تروریستی در گرگان و دشت بودیم که همه این عملیات ها انجام شد. توسط آمریکایی ها حمایت می شدند و اکنون این تروریست ها بدون تردید مورد حمایت آمریکایی ها و انگلیسی ها هستند و این جنایات تاریخ حقوق آمریکا را سیاه تر کرده است.


20d79f21 8906 44b6 9f3f 5afa49ce7d75 خبر خاکستری


حمایت آمریکا از صدام در جنگ ایران

هارکوهی بابیان اینکه با توجه به تاریخ سیاسی آمریکا نمی توان نقش آنها را در آغاز جنگ ظاهری عراق علیه ایران که در واقع یک جنگ جهانی بود نادیده گرفت، گفت: با این جنگ مردم ایران و گلستان را در سختی قرار دادند و در این جنگ مرتکب شدند. بسیاری از جنایات و کمک های مالی، نظامی و سیاسی به صدام و بسیج رژیم های اقماری خود برای حمایت از صدام و حمایت از رژیم های عرب در منطقه برای پرداخت هزینه های جنگ عراق.

وی افزود: یکی از جنایات آمریکا در این جنگ استفاده از بمب های شیمیایی علیه سربازان و مردم ایران بود که با کمک آمریکایی ها و اروپایی ها و حمایت و تشویق آنها از صدام انجام شد. آنها به عراق بمب های شیمیایی دادند و این برخلاف تمام قوانین حقوق بشر است. اما این اقدام صدام مورد حمایت غربی ها در سازمان ملل قرار گرفت. از این رو صدام با چراغ سبز آمریکایی ها بمباران شیمیایی را آغاز کرد، به همین دلیل ما تعداد زیادی جانباز و شهید شیمیایی در کشور داریم و جانبازان ما اکنون نفس های سنگینی می کشند، بنابراین در چشم ملت ایران و نسل های آینده. ، این جنایات را نباید تحمل کرد، فراموش کرد

این پژوهشگر تاریخ معاصر خاطرنشان کرد: مردم بدانند که آمریکا مار خوش شکل و توخالی است که ظاهری زیبا نشان می دهد اما در درون آن سم مهلک و خطرناکی وجود دارد که باعث نابودی انسان می شود، اینها نمونه هایی از جنایات است. از امریکا. در ایران و گرگان و دشت بود. اما دستاوردهای آمریکا بیش از آن سیاه است که نمی‌توان آن را در این دسته قرار داد. باید درباره او کتاب نوشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید