خروج مردم گرگان از بحران کم آبی/ آب شرب گرگان همچنان به چاه وابسته است


ساعت: 13:42
تاریخ انتشار: 1402/02/12
کد خبر: 1836129

حسینی از اجرای طرح های آبرسانی و تکمیل آنها تا اول تیرماه برای جبران کسری آب گرگان خبر داد که تا 300 لیتر در ثانیه کسری آب گرگان را تامین می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از گلستان ما ; در پی خبرهای خوش استاندار گلستان مبنی بر جبران 250 لیتر بر ثانیه کسری آب گرگان در اسفند ماه، نگرانی های این شهر در خصوص فصل تابستان کاهش یافته است، اما کم آبی در نقاط مختلف گرگان تا قبل از فصل تابستان دو برابر شده و گلایه های کارکنان را برانگیخته است. باز هم به قول خود عمل نکردند
گرگان یکی از دو مرکز استان است که آب شرب آن از چاه تامین می شود و در سال هایی که با بحران خشکسالی مواجه هستیم، موضوع تامین آب پاشنه آشیل رفاه و آسایش مردم شده است. مردم این شهر
همچنین عدم تدابیری چون طرح مناسب سازی اراضی و یا احداث سد دمیرداماد، 100 کیلومتر شبکه آبرسانی گرگان و کمبود اعتبارات لازم باعث انباشته شدن مشکلات آبرسانی گرگان شده است، به طوری که تابستان سال گذشته برخی از مناطق گرگان آب بیشتری را تجربه کردند آنها 14 ساعت وقت داشتند.


تزریق اعتبار برای جبران کم آبی در گرگان

در سفر رئیس جمهور به استان گلستان به موضوع بحران آب گرگان پرداخته شد و اعتبار خوبی برای رسیدگی به این مسائل در اختیار استان قرار گرفت. برای رفع کسری آب این شهرستان البته تامین آب گرگان نباید به این اقدامات محدود شود و کارکنان باید سازوکار لازم برای تامین آب شرب سدهای استان، شیرین سازی دریا و آب شور را داشته باشند.

زیرا قطعا تامین آب حتی در شهری مانند آق قلا از آب شور باعث کاهش وابستگی این شهر به منابع آبی گرگان می شود و این مشکل می تواند به تامین آب گرگان نیز کمک کند.

برای بررسی وضعیت بحران کم آبی گرگان و تصمیمات مسئولان با سید محسن حسینی مدیرعامل آب منطقه ای استان گلستان گفت و گو کردیم.


d4275b40 c491 4fd3 b503 2109e5791c55 خبر خاکستری

حسینی در خصوص تامین آب شرب گرگان گفت: بر اساس معاهده تاسیس، شرکت آبفای کشور موظف به تامین، توزیع و تصفیه فاضلاب مردم است و در برخی استان های محدود شرکت آب تجربه کمتری دارد و ظرفیت آب مناطق نیز کمتر است. که استان گلستان یکی از این استان هاست و آب های منطقه ای استان 6 طرح آبرسانی را در این استان دنبال می کند.

مدیرعامل آب منطقه ای گلستان ادامه داد: بر اساس طرح های تعریف شده تامین آب شرب گرگان باید 76 حلقه چاه حفر می شد که 8 حلقه چاه باقی می ماند و دلیل اجرایی نشدن این طرح مشکلات تامین اعتبار است.

حسینی گفت: به مدت 5 سال به طور متوسط ​​20 میلیارد تن اعتبار برای اجرای این طرح ها در نظر گرفته شد که تنها 12 میلیارد تن آن اعطا شد و با این اعتبار نتوانستیم کار زیادی انجام دهیم.

وی افزود: از شهریور 1378 که مسئولیت آب در استان ها را بر عهده گرفتم، طرح آبرسانی جدیدی را دنبال می کنیم. ما در سال 1400 می خواستیم این اعتبار را افزایش دهیم و در سفر رئیس جمهور به رقم مهمی رسیدیم و اعتبار از 20 میلیارد تن به 200 میلیارد تن رسید.

این مقام مسئول گفت: علاوه بر این وام 200 میلیارد تنی از سوی نهاد ریاست جمهوری در 28 اسفند به استان گلستان اعطا شد که این میزان اعتبار برای اجرای پروژه های آبرسانی و تجهیز و حفاری مشکلی ایجاد نخواهد کرد. هشت حلقه چاه “


تامین 550 لیتر در ثانیه کسری آب گرگان در نظر گرفته شده است

حسینی یادآور شد: برای آبرسانی گرگان دو حلقه چاه حفر و دو حلقه چاه دیگر را تجهیز کردیم و کار اجرایی ایستگاه پمپاژ به پایان رسید و همه این کارها بر این است که در تابستان مشکلی نداشته باشیم و به این ترتیب اقدامات کم آبی گرگان 80 تا 90 لیتر در ثانیه


6496a4db e4d9 426d a4f4 d4cca7a130fc خبر خاکستری

وی افزود: بر اساس اعلام آب و فاضلاب منطقه گلستان 450 لیتر در ثانیه در دوره پیک مصرف در تامین آب گرگان با مشکل مواجه هستیم و با وام هایی که داریم می توانیم ظرفیت آب گرگان را حدود 100 لیتر در هر ثانیه افزایش دهیم. دومین. همچنین در نظر داریم 150 لیتر آب در ثانیه از بخش کشاورزی خریداری کنیم.

این مسئول گفت: این اقدامات 350 لیتر در ثانیه کسری آب گرگان را جبران می کند و تنها 100 لیتر در ثانیه کسری آب خواهیم داشت و با اقدامات آب و فاضلاب در حوزه آبرسانی امیدواریم بتوانیم کاهش دهیم. این مقدار اما قطعا برنامه ریزی کنید آب در گرگان از بیش از 10 ساعت به دو تا سه ساعت افزایش می یابد.

حسینی تاکید کرد: در چند روز اخیر تا پایان هفته با شرکت های حفاری جلسه ای برگزار کرده ایم، تمامی شرکت های حفاری برای حفر 8 حلقه چاه تامین کننده آب گرگان مستقر می شوند و در تلاش هستیم تا تمامی این چاه ها را تا پایان هفته در مدار قرار دهیم. 1 جولای.

وی افزود: علاوه بر این مسائل، کار بزرگ دیگری که انجام می دهیم بحث ایجاد مخزن 20 هزار لیتری مکعبی است که تا پایان اردیبهشت ماه وارد زنجیره می شود و زمانی که پیک مصرف آب کاهش یابد، آب ذخیره می شود. در این مخزن و این مشکل.«این ممکن است به بحران کم آبی گرگان هم کمک کند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان گفت: ظرفیت چاه‌هایی که حفر می‌کنیم بیش از خط برق است، بنابراین 12 کیلومتر خط انتقال را راه‌اندازی کردیم که 6 کیلومتر آن در سال‌های گذشته ساخته شده بود اما به دلیل کمبود اعتبار در هفته جاری تعطیل شد. پروژه برای افزایش ظرفیت پمپاژ آب از سر گرفته می شود.

حسینی گفت: با توجه به افزایش جمعیت گفته می شود کم آبی گرگان به 550 لیتر در ثانیه رسیده است و امیدواریم در صورت موفقیت آب و فاضلاب در برنامه های خود، 100 لیتر در ثانیه بتواند کسری آب گرگان را جبران کند و بر روی دست دیگر با کشاورزان تحویل بخشی از قرارداد کمبود آب شرب باید منعقد شود و همچنین تحویل 300 لیتر بر ثانیه کسری آب در گرگان با اجرای طرح های آبرسانی برای رفع مشکل کسری آب شرب گرگان.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید