پرداخت یارانه های پنهان به طور مستقیم از اقشار ضعیف جامعه حمایت می کند


ساعت: 10:33
تاریخ انتشار: 1401/02/21
کد خبر: 1837961

احمد راستین با اشاره به اینکه قدرت خرید مردم با ارز 4200 تنی افزایش نیافته است، گفت: پرداخت یارانه به صورت مستقیم به ضعیفان کمک می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احمد راستین، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با صبح زاگرس درباره اجرای طرح اصلاح نظام یارانه ای کالاهای اساسی گفت: ما این هستیم.

راستین با اشاره به اینکه مجلس و دولت و سایر دستگاه ها برای مقابله با مشکلات مزمن اقتصادی کشور به یک نقطه مشترک رسیده اند، افزود: یارانه های تخصصی که از طریق شبکه کارگزاری اعطا می شد هدف واسطه ها و یا به صورت قاچاق به خارج از کشور بود.

وی خاطرنشان کرد: در سال های گذشته یارانه ارزی نه تنها کالاهای اساسی و نیاز مردم را با قیمت مناسب تامین نمی کرد، بلکه باعث ایجاد شبکه ای در اجاره، واردات و صادرات و افزایش هزینه های اقتصادی خانواده ها شد. با استفاده از ارز سفارشی یا همان 4200 تومان با مولفه های متعددی مانند رکود اقتصادی، کاهش قدرت خرید، رانت و شبکه انحصاری و کوچک شدن معیشت مردم مواجه هستیم.

نماینده مردم چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تورم و اقتصاد را از رکود خارج کرد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه دولت زیرساخت های لازم را فراهم کرده است و باید با کمک دولت به سمت اصلاحات اقتصادی حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: مجلس در قانون بودجه 1401 و ریال مورد نیاز دولت را موظف به اصلاح ساختار اقتصادی کشور کرده است. فولاد نسبت به درخواست دولت و 250 هزار میلیارد تن اعتبار واقعی برای جبران هزینه های این اصلاح ساختاری در اختیار دولت قرار گرفته است.

راستینه ادامه داد: در این راستا کالاهای اساسی باید با قیمت شهریور 1400 در اختیار مردم قرار گیرد و دولت موظف شد با ایجاد زیرساخت های لازم به نام کالاهای الکترونیکی کالاهای اساسی را در اختیار مردم قرار دهد و ثبات و کنترل را به همراه داشته باشد. به قیمت بازار.”

وی با تاکید بر اینکه مجلس تاکید کرده بود دولت از پرداخت یارانه پرهیز کرده است، گفت: پرداخت یارانه باعث افزایش پایه نقدینگی در جامعه شده و ثبات قیمت کالاهای اساسی را به دنبال نخواهد داشت.

راستین با تاکید بر اینکه دولت باید مرتب با مردم صحبت کند، تاکید کرد: مردم باید بدانند چه اتفاقی می افتد و متحمل هزینه های کلان نمی شوند و مجلس نیز با جدیت بر این موضوع نظارت خواهد کرد و اجازه افزایش قیمت کالاهای اساسی، گندم و … را نخواهد داد. آرد و مصرف کننده نیاز دارد و مردم نگران نباشند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی سه دهک ثروتمند جامعه بیشترین حجم مصرف و بهره مندی از یارانه پنهان را در کشور دارند اما دهک های پایین جامعه کمترین میزان سود یارانه پنهان را دارند.

وی گفت: برای کمک به درآمد سرانه و افزایش قدرت خرید اقشار متوسط ​​و پایین جامعه نیازمند توزیع مستقیم یارانه های پنهان به این اقشار هستیم.

وی گفت: زمانی که با مردم صحبت کرد و گفت ارز 4200 تومانی باعث ایجاد حجم زیادی از کالاهای مورد نیاز مردم شده است که با هزینه های گزاف تولید می شود و باید در اختیار خود مردم قرار گیرد و نباید به آنها داده شود. به صورت قاچاقی از کشور خارج می شوند، قطعاً تصمیماتی را که منجر به لغو این اقدامات می شود، همراهی خواهند کرد.

یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین افزود: در یکی دو سال آینده شرایط سختی برای امنیت غذایی در منطقه و جهان ایجاد می شود. جمهوری اسلامی ایران بسیار هوشمند است و به امنیت غذایی کشور کمک می کند و ظرفیت سازی برای مدیریت این شرایط برای ایجاد امنیت غذایی پایدار برای حفظ قدرت خرید مردم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید