پس از اصلاح یارانه مصرف لبنیات، مردم 15 تا 20 درصد کاهش یافته است.

پس از اصلاح یارانه مصرف لبنیات، مردم 15 تا 20 درصد کاهش یافته است.

روز جدید رئیس انجمن صنایع لبنی گفت: این انجمن طرحی را برای لبنیات به دولت ارائه کرد که در این صورت سرانه مصرف لبنیات در کشور افزایش می یابد.

میراسلام تیموری رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع لبنی در نشست خبری گفت: برای جبران این امر می توان فرهنگ سازی کرد تا مردم به جای مواد غذایی با ارزش غذایی پایین لبنیات مصرف کنند.

رئیس هیئت مدیره انجمن لبنیات ادامه داد: اگر 20 تا 25 درصد یارانه دولتی به کالاهای اساسی اختصاص یابد، مصرف این محصولات تا حد قابل قبولی افزایش می یابد، اما با توجه به اینکه یارانه دولتی می تواند کالاهای مختلف را خریداری کند. ، این یارانه به مصرف لبنیات نرسید. انجمن صنایع لبنی طرحی را برای فرآورده های لبنی به دولت ارائه کرد که در آن سرانه مصرف لبنیات نیز افزایش می یابد.

وی در پاسخ به سوالی درباره دلایل گرانی یکساله لبنیات با وجود اینکه قیمت شیرخام تنها یک بار در سال افزایش می یابد، تصریح کرد: شیر تنها یکی از اجزای قیمت لبنیات در کشور است اما سایر اجزای مانند از آنجایی که قیمت ارز و پتروشیمی ها دائماً در حال تغییر است و همچنین نمی توان قیمت ثابتی برای محصولات لبنی در نظر گرفت.

تیموری به دشت گفت: مصرف گاز در صنایع لبنی در آذرماه هفت برابر شده و قیمت شکر به شدت افزایش یافته است. در این شرایط نمی توان از صنایع لبنی انتظار داشت که محصولات خود را افزایش ندهد.

سرانه مصرف لبنیات در کشور به زیر 70 کیلوگرم در سال رسید

حسین مشاور انجمن صنایع لبنی و کارشناس مصرف سرانه شیر گفت: سرانه تولید شیر در کشور 110 کیلوگرم است اما سرانه مصرف این محصول در کشور زیر 70 کیلوگرم است. در حالی که در کشورهای صنعتی سرانه مصرف این محصول 260 کیلوگرم است، حتی کشورهایی را داریم که مردم در آن سالانه معادل 500 کیلوگرم شیر مصرف می کنند. مصرف شیر در دهک های 8 تا 10 جامعه 110 تا 120 کیلوگرم در سال است که باید در راستای افزایش مصرف شیر در کشور و فرهنگ سازی جایگزینی مصرف شیر با فرآورده های خاص انجام شود. .

مواد اولیه دامی با قیمت جدید بازار بارگیری شد

احمد مقدسی، رئیس انجمن دامداران ایران نیز در این نشست گفت: از زمانی که 4200 تن برای واردات دام اختصاص داده شد، دامداران با این موضوع مخالف بودند و اکنون از اصلاح یارانه کالاهای اساسی حمایت می کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر توزیع مواد اولیه دام پس از تعدیل قیمت، گفت: در حال حاضر سرمایه گذاری مورد نیاز دامداران بر اساس نصف ارز بازار است، اما دامداران برای خرید این محصولات با کمبود نقدینگی مواجه هستند. “

مقدسی گفت: مطالبات درآمدی کشاورزان با ارز 4200 تنی که هنوز به طور کامل پرداخت نشده است. دامداران پس از آزادسازی نرخ ارز واردات مواد اولیه نیازمند سرمایه در گردش چند برابری هستند. بانک ها 50 درصد نقدینگی مورد نیاز کشاورزان را با ارز جدید تامین کرده اند، اما این موضوع باعث افزایش هزینه های تولید شده است زیرا باید سود بانکی را پرداخت کنند.

مقدسی در پاسخ به سوالی درباره بهره وری کشور از تولید شیر خام، گفت: برخلاف برخی انتقادات، رکورد تولید شیر خام در کشور بالاست، بنابراین پس از آمریکا، کانادا در رتبه دوم رکورد جهانی قرار دارد. میانگین رکورد تولید شیر خام در کشور ما 34 کیلوگرم است، اما گاوهایی داریم که روزانه 41 کیلوگرم شیر تولید می کنند. تولید در کشور ما بالاست و کشاورزان به موضوع پرورش دام خود توجه دارند.

دیدگاهتان را بنویسید