پس پشت وام هایی که چای دباش از بانک ها گرفت

پس پشت وام هایی که چای دباش از بانک ها گرفت

چندی پیش بر اساس گزارش سازمان بازرسی اعلام شد شرکت چای دباش در راستای صدور ارز وارداتی تخلفات اساسی انجام داده است. سوال اینجاست که آیا تخلفاتی در حوزه اقتصاد کلان وجود دارد یا خیر؟ بنابراین ما به دو گزارش نیاز داریم. گزارش بانک مرکزی و گزارش وزارت اقتصاد در مورد بانک های دولتی و نیمه دولتی. تا زمانی که این گزارش های نظارتی منتشر نشود، نمی توانیم به درستی علت این تاسیسات بزرگ شرکت چای دباش را بررسی کنیم. اگر واقعا شرکت چای دباش سایتی گرفته باشد و مطالبات معوق و منقضی داشته باشد، شک و ایراد تشدید می شود. اما اگر به تعهدات اعلام شده عمل کرده باشد، شک و تردید کمی کاهش می یابد.

افشای فساد 3.7 میلیارد دلاری دباش چای با واکنش های گسترده ای همراه بود. روزنامه همامیهن با انتشار گزارشی مدعی شده است که شرکت چای دباش در 2 سال گذشته موفق به دریافت 2900 میلیارد تومان وام از بانک های کشور شده است.

به گزارش فرارو، شرکت چای دباش که بیشترین میزان فساد مالی را در کشور به ثبت رساند، بیشترین میزان تسهیلات خود را از بانک اقتصاد نوین دریافت کرد که معادل یک میلیارد و 830 میلیون و 810 میلیون تومان است.

در بخشی دیگر از گزارش هم میهن، بانک صادرات با پرداخت 871 میلیارد و 148 میلیون تومان به عنوان بزرگترین تسهیلات دهنده به دباش شناخته می شود. بانک شهر 308 میلیارد و 585 میلیون تومان، خاورمیانه 186 میلیارد و 998 میلیون تومان، بانک کارآفرین 166 میلیارد و 499 میلیون تومان، ایرانزمین 130 میلیارد تومان، بانک ملی 100 میلیارد و 33 میلیون تومان و بانک تجارت در رتبه های بعدی قرار دارند. موقعیت ها با پرداخت 89 میلیارد و 508 میلیون تومان.

مدیر عامل سندیکای چای در پی افشای فساد مالی دباش چای گفت: در تاریخ 11 دی 1401 گزارشی حاوی مدارک و اطلاعات داشتیم و با حضور نماینده لاهیجان جناب آقای فرخی به وزیر وقت ارائه کردم. ساداتی نژاد. در این جلسه به صورت شفاهی و کتبی به وزیر درباره مغایرت ارقام و مدارک توضیح دادیم. حجت الاسلام عدی رئیس قوه قضائیه در خصوص رسیدگی به این پرونده و نحوه برخورد با متخلفان گفت: فردی که ریال خود را به بازار می برد تا به اصطلاح واردات خود را ارز دریافت کند از زیرمجموعه های الف. از شرکت دباش رسید ارزی; از اینجا چک مشخص شد که شرکت دباش این مقدار ارز را از کجا آورده است. یعنی سازمان راستی آزمایی از این پرونده به پرونده فعلی رسید. البته این به اصطلاح واردکننده هم اکنون در بازداشت و محاکمه است.

اژه ای با تاکید بر عملکرد معکوس شرکت چای دباش، گفت: تمامی بررسی ها حاکی از تخلف از سوی گروه دباش بوده و مشخص شد که این تخلف از سال 1397 آغاز شده و تا پایان سال 1401 ادامه داشته است. بر اساس گزارش های موجود، در سال 1397 بیش از دو میلیون دلار یا معادل دلار، در سال 1398 در مجموع 21 میلیون دلار ارز بین شرکت مذکور توزیع شده است. اما در سال 1400 60 درصد ارز وارداتی به این گروه داده شد و در سال 1401 بیش از 70 درصد ارز از این گروه گرفته شد. در مجموع طی سال های 1377 تا 1401 بیش از 69 درصد ارز مربوط به واردات چای به شرکت فوق الذکر اختصاص یافته است که قطعا اشتباه است.

با وجود اینکه در حوزه تخلفات ارزی، پرونده شرکت چای دباش از نظر دستگاه قضایی تخلف آشکار تلقی می شود، اما همچنان در خصوص تسهیلات ارائه شده به شرکت چای دباش و اینکه آیا اجرای این شرکت مصداق تخلف بود یکی از سوالات این است که آیا ارائه تسهیلات کلان به شرکت های تولیدی جرم محسوب می شود؟ سوال دیگر اینکه نحوه برخورد با تخلفات مربوط به اعطای وام و تسهیلات مشخص می شود؟ وحید شقاقی، اقتصاددان و استاد دانشگاه خوارزمی در گفتگو با فرارو به این سوالات پاسخ داد:

هر سه بانک بزرگ کشور به شرکت چای دباش وام داده اند

بانک مرکزی و وزارت اقتصاد باید پرونده وام دباش چای را ابهام کنند وحید شقاقی به فرارو گفت: از صحت ادعاهای مطرح شده در خصوص وام ها اطلاع کاملی ندارم. اما اگر فرض کنیم همه اطلاعات منتشر شده صحیح باشد، دو حالت وجود دارد، اگر این بانک ها دولتی باشند یک رویکرد و اگر این بانک ها خصوصی باشند رویکرد دیگری خواهیم داشت. اگر بانک ها دولتی هستند، طبیعتاً چون از طرف دولت تعیین شده اند، باید دلایل و دلایلی برای این تصمیم وجود داشته باشد، زیرا وقتی بانک دولتی می خواهد تسهیلات بدهد، باید در چارچوب اختیارات دولت تسهیلات بدهد. مصوبه و اگر فعالیتی باشد باید مشمول چارچوب باشد، دولت تعیین کند، اما اگر بانک خصوصی است، شرایط بر اساس منافع سهامداران است. در واقع تسهیلات بر اساس منافع سهامداران ارائه می شود و به همین دلیل باید پاسخگویی بر اساس منافع سهامداران باشد. وقتی صحبت از بانک خصوصی می‌شود، نمونه‌ای از یک بنگاه خصوصی یا شرکتی است که باید منافع و هزینه‌های بنگاه و سودآوری را بسنجد و شروع به ارائه تسهیلات کند.

وی افزود: گزارش منتشر شده حاکی از آن است که در تسهیلات ارائه شده به شرکت چای دباش، بانک های خصوصی، دولتی و شبه دولتی وجود دارد. یعنی هر سه نوع بانک ما به شرکت چای دباش خدمات ارائه کرده اند. بیشتر تسهیلات توسط بانک های خصوصی ارائه شده است، اما بانک های شبه دولتی نیز تسهیلات زیادی ارائه کرده اند. به این ترتیب، از آنجایی که مدیریت بانک‌های شبه دولتی همچنان در دست دولت است، می‌توان ادعا کرد که اگر بانک‌های دولتی تسهیلات کلانی ارائه کرده‌اند، طبیعتاً باید به منافع سهامداران نیز توجه شود. البته در اینجا بانک مرکزی می تواند به سراغ تسهیلات کلان بانک های خصوصی رفته و بررسی کند که آیا در تسهیلات کلان ارائه شده منافع سهامداران لحاظ شده است یا خیر. وقتی یک بانک خصوصی ایجاد می شود باید به سهامدارانش پاسخگو باشد و بانک مرکزی بانک مرکزی است. سیستم نظارتی بانک مرکزی می تواند به نمایندگی از سهامداران وارد شود و بررسی کند که اولاً منافع سهامداران حفظ شده است یا خیر و ثانیاً آیا این سود براساس امکان سنجی و سودآوری در نظر گرفته شده است. شرکت ها یا اینکه آیا تخلفی وجود دارد.

بانک مرکزی و وزارت اقتصاد وارد فرآیند راستی‌آزمایی می‌شوند

این استاد دانشگاه ادامه داد: از منظر بانک های دولتی و نیمه دولتی، وزارت اقتصاد باید گزارشی را اعلام کند و به غیر از بانک مرکزی، وزارت اقتصاد به عنوان نماینده دولت می تواند اعلام کند که آیا شرایطی که در اختیار شرکت چای دباش قرار می گیرد، پاسخگوی اهداف دولت و تولید ملی و منافع کشور است؟ آیا منافع اصلی کشور رعایت شده است یا خیر و با چه اهدافی این تسهیلات در اختیار شرکت چای دباش قرار گرفته و آیا شرکت چای دباش به تعهدات خود به موقع عمل کرده است؟ هنگام انجام تعهدات بزرگ، پرداخت به موقع تسهیلات مهم است. همچنین باید مشخص شود که آیا مجوزهای دولتی برای کمک به این شرکت وجود دارد یا خیر. نتیجه این حمایت ها چه بود و در ازای این حمایت ها چه چیزی برای منافع کشور محقق می شد؟ این لحظاتی است که دولت و وزارت اقتصاد باید به آن پاسخ دهند. همچنین باید بررسی شود که آیا تخلفاتی در سایه این تسهیلات وجود دارد».

وی افزود: اخیرا بر اساس گزارش سازمان بازرسی اعلام شده است که شرکت چای دباش در زمینه ارز وارداتی تخلفات اساسی انجام داده است. سوال اینجاست که آیا تخلفاتی در حوزه اقتصاد کلان وجود دارد یا خیر؟ بنابراین ما به دو گزارش نیاز داریم. گزارش بانک مرکزی و گزارش وزارت اقتصاد در مورد بانک های دولتی و نیمه دولتی. تا زمانی که این گزارش های نظارتی منتشر نشود، نمی توانیم به درستی علت این تاسیسات بزرگ شرکت چای دباش را بررسی کنیم. اگر واقعا شرکت چای دباش سایتی گرفته باشد و مطالبات معوق و منقضی داشته باشد، شک و ایراد تشدید می شود. اما اگر به تعهدات اعلام شده عمل کرده باشد، شک و تردید کمی کاهش می یابد. به طور کلی بانک های دولتی و شبه دولتی باید دلیل تسهیلات ارائه شده را با ارقام فوق اعلام کنند. حتی در گزارش حاضر اشاره شده است که دسترسی به اطلاعات تمامی بانک ها و موسسات اعتباری مالی امکان پذیر نیست و تنها لیست تسهیلات 13 بانک و موسسه منتشر شده است. عدد به دست آمده از همین عدد نیز نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان است.
اهمیت تحقیق در مورد «تبعیض» بین شرکت های وام گیرنده

این کارشناس اقتصادی گفت: با توجه به اینکه در حوزه ارز از سوی شرکت چای دباش ظلم شده است، باید دید آیا در این حوزه نیز شاهد تخلفاتی هستیم یا خیر. این پرونده در حال حاضر نیاز به نظارت در سطح بالایی دارد تا مشخص شود که آیا روند پشت پرده قانونی بوده یا خیر. در صورتی که شرکت چای دباش به تعهدات خود به درستی عمل کرده باشد، نحوه ورود بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به موضوع متفاوت خواهد بود و این سوال مطرح می شود که چرا به این شرکت تسهیلات داده شده و آیا شرکت های مشابه دیگری که فعال هستند. ، این حمایت های تسهیل شده افزایش می یابد. اینجاست که بحث «تبعیض» مطرح می شود. تبعیض نیز می تواند مصداق خیر و شر باشد; بنابراین باید این گزارش را تنها اطلاعات اولیه بدانیم و کالبد شکافی و پاسخ به ابهام را به وزارت اقتصاد و بانک مرکزی بسپاریم. بنابراین سه سوال اصلی که باید توسط موسساتی که نام بردم پاسخ داده شود: آیا شرکت چای دباش مطالبات معوقی دارد؟ آیا شرکت چای دباش به تعهدات خود در قبال این تاسیسات بزرگ عمل کرده است؟ آیا در پرداخت این تسهیلات بزرگ نسبت به سایر شرکت های چای سازی تبعیض وجود دارد؟

وی افزود: باید مشخص شود که شرکت چای دباش سابقه تسهیلات خوبی دارد یا معوق است. من هم منتظرم تا گزارش های رسمی در پاسخ به ابهامات را ببینم و بعد به جمع بندی دقیقی از ماجرا بپردازم. بنابراین نمی‌توانیم قضاوت خاصی داشته باشیم.»