پشت صحنه اخراج رابرت مالی ارتباط با ایرانیان مقیم آمریکا و درز اطلاعات طبقه بندی شده

پشت صحنه اخراج رابرت مالی ارتباط با ایرانیان مقیم آمریکا و درز اطلاعات طبقه بندی شده

خروج ناگهانی رابرت مالی، ایجاد موقعیت ویژه برای او پس از برکناری در کنار معاونان موقت مالی در پروژه ایرانیان در آمریکا، همگی نشان می دهد که خروج از مالی آسان نیست. چون البته رئیس جمهور از او خواسته بود که اقدام کند و وزیر خارجه آمریکا هم برایش تکلیف نوشته بود، اما او به یکباره مسئولیت خود را کنار گذاشت. اگرچه برخی سعی کردند او را متهم کنند که به اندازه کافی روی پروژه ایران در ایالات متحده کار نکرده است تا به برجام بازگردد، اما در مواجهه با دیگران او تنها مقامی در تیم وزارت خارجه آمریکا به حساب می آمد که تلاش می کرد مقدمات یک توافق را فراهم کند. بازگشت به توافق وین

اخبار ویژه مالی

تهران تایمز به نقل از یک دیپلمات آگاه دلیل برکناری رابرت مالی را بیان کرد که در رسانه های مختلف به خوبی بازتاب داشت. اگرچه این منبع آگاه اطلاعات زیادی از دلیل برکناری رابرت مالی فاش نکرد، اما به گفته وی، این اطلاعات در شرایطی قابل بررسی است که تیم وزارت خارجه آمریکا اطلاعات زیادی در مورد برکناری رابرت مالی منتشر نکرده باشد. مالی. تهران تایمز از طریق یک منبع محرمانه مطلع شده است که تاریخ دقیق تعلیق مالی 21 آوریل است. در آن تاریخ، وزارت امنیت دیپلماتیک به مالی اعلام کرد که مشکلی در نگهداری اسناد طبقه بندی شده وجود دارد و اعتبارنامه وی فسخ شده است.

در آن زمان، فرصت های تجاری مالی قطع می شود. البته برخی از دسترسی‌های محدود و بی‌اهمیت برای دور نگه داشتن خبر از رسانه‌ها محفوظ خواهد بود. مانند رابطه او با خانواده های زندانیان آمریکایی در ایران. پس از چند هفته، رابرت مالی در مرخصی اجباری بدون حقوق قرار گرفت و نزدیک بود که اخراج شود.

از تعلیق «مالی» تا مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا

این رسانه ادامه می دهد: در این مدت ایران و آمریکا در عمان مذاکرات محرمانه ای داشتند. آمریکا برت مک گورک، از اعضای شورای امنیت ملی و از نزدیکان جیک سالیوان را به عمان می فرستد. لازم به ذکر است که آمریکایی ها با کتمان سابقه مالی به نوعی تلاش می کنند تا تغییر مک گورک را یک تغییر مثبت و تلاشی برای پیشبرد بهتر مذاکرات با طرف ایرانی معرفی کنند. یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، افزود: مالی پس از مرخصی اجباری و شبه اخراج با مقامات ارشد امنیتی مانند رئیس سیا و مشاور امنیت ملی جلساتی برگزار کرد و آنها به وی قول حل و فصل دادند. مشکل او اما نکته قابل توجه این است که بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نه تنها با وی دیدار نکرد، بلکه معاون وی نیز به درخواست ملاقات مالی پاسخ مثبتی نداد. علاوه بر این، رابرت مالی که کاملاً از دولت آمریکا بی اطلاع است، با گروهی از وکلای مجرب امنیت حقوقی تماس گرفته است تا کار خود را باز کند.

دلیل تعلیق مالی

تهران تایمز در رابطه با علت تغییر وضعیت مالی نوشت: مالی به طور منظم با گروه ها و افراد مختلف در تماس بوده و برای پیشبرد سیاست خود در قبال ایران با آنها جلساتی داشته است. برخی از این افراد ایرانی هستند که ردپای آنها را می توان به وضوح در دیپلماسی واشنگتن در قبال تهران در سال های اخیر مشاهده کرد. افرادی که هم نقش دلال دیپلماسی را بازی می کنند و هم به عنوان کارشناس در رسانه ها حضور دارند و از این طریق به دنبال تاثیرات مورد نظر خود هستند. شاید رابرت مالی در رابطه با این افراد اصول حفاظتی را رعایت نکرده و صحبت های رد و بدل شده بین آنها موضوعاتی را مطرح کرده است که او حق طرح آن را نداشته است.

قراره چی بشه

اگر اخبار تهران تایمز به نقل از یک دیپلمات آگاه را مبنای خروج ایران از میز مذاکره در آمریکا قرار دهیم. در این مورد قابل تحلیل است زیرا سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که خروج مالی ربطی به تغییر روابط با تهران در آمریکا ندارد، بلکه موضوع درز اخبار طبقه بندی شده از مالی است. در این صورت باید دید در مورد مالی چه اتفاقی خواهد افتاد. آیا او به دلیل دخالت FBI در پرونده او مجرم شناخته می شود یا تبرئه می شود؟ به هر حال، به نظر می رسد دوران مسئولیت مالی در مورد ایران در وزارت خارجه آمریکا سپری شده است. چون معاون او عملاً مسئولیت او را برعهده دارد و از طرفی برت مک گورک از شورای امنیت ملی و نزدیک به جیک سالیوان در قبال ایران مسئولیت دارد و در عمان نیز همان شخص مخفیانه نماینده آمریکا در مذاکرات بوده است. با ایران مسئول است.

به نظر می رسد زمان برای مالی متوقف شده است و باتری قلب او برای چرخیدن به سمت خود نمی چرخد. از سوی دیگر می توان گفت که این احتمال وجود دارد که مخالفان برجام در آمریکا این سناریو را برای او ایجاد کرده باشند تا بتوانند مانعی در راه بازگشت به برجام ایجاد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید