پشیمان کیهان از اظهارات جدید محمد خاتمی

خاتمی و همچنین بیانیه منتسب به مجلس روحانی بلافاصله پس از درگذشت مهسا امینی، با انتشار مواضع و بیانیه هایی سعی در تحریک افکار عمومی با هماهنگی رسانه های مرتبط با اسرائیل، عربستان سعودی، انگلیس و آمریکا داشت. و این در حالی بود که تحقیقات در مورد علت مرگ همچنان ادامه داشت. پس از آن عده ای از تندروهای اصلاح طلب به بهانه های مختلف آتش هرج و مرج را دامن زدند و روی آتش اعتراضات بنزین ریختند.

خاتمی با صدور بیانیه‌ای تندی گفت: حادثه تروریستی شیراز که منجر به کشته شدن تعدادی از هموطنان عزیز و زخمی شدن تعداد زیادی شد، نشان داد که خشونت تا چه حد می‌تواند ظالمانه و غم انگیز باشد. با محکوم کردن این اقدام رذیله و دردناک، از خداوند برای درگذشتگان رحمت و برای مجروحان شفای رحمت الهی مسئلت دارم. آنچه در جامعه ما اتفاق می افتد که ریشه هایش به دور است و به سوی آزادی و زندگی پیش می رود، شایسته توجه است. اما متأسفانه ظهور خشونت – از هر طرف – دلها را به درد می آورد.

زندگی حق اساسی هر انسانی است و رفاه انسان باید هدف و رسالت نظام ها و دولت ها باشد. ملاک ارزیابی یک نظام و یک حکومت این است که چقدر زمینه را برای رفاه مردم فراهم می کند. مطالبه مردم برای داشتن زندگی خوب، امن و صادقانه یک خواسته طبیعی است و اگر دیدند شرایط این زندگی فراهم نیست حق انتقاد و حتی اعتراض دارند. اما به هر حال انتقاد و اعتراض نیز باید در جهت نفی خشونت باشد و آلوده به خود خشونت نباشد. به ویژه در شرایطی که بدخواهان ایران و ایرانیان خارج از مرزهای کشور با شگردهای غیرانسانی مانند تحریم یا ترویج خشونت برای سوء استفاده از خون پاک جوانان کشور امیدهای واهی دارند.

وی افزود: تاکید می کنم که خشونت را نمی توان با خشونت پاسخ داد، هرچند باید با عاملان خشونت برخورد شود. به منظور بهبود وضعیت و تضمین یک محیط زندگی امن، سالم و راحت برای همه، دولت‌ها به‌ویژه باید استانداردهای حکمرانی خوب را رعایت کنند و ضمن شنیدن صدای انتقاد و اعتراض – حتی اگر ناعادلانه باشد – زمینه‌ای را فراهم کنند. تأمین رضایت مادی و معنوی مردم. من به سهم خود راه های آشکار و پنهانی را نشان داده ام که به این امر فرخنده منتهی می شود و امنیت و آزادی پایدار، توسعه و پیشرفت را به قدر درک و توان اندک خود فراهم می کند. امیدواریم گوش ها بشنوند و دل ها دریافت کنند.

این موضع فرافکنانه در حالی است که وی و برخی از یارانش در تمامی جنایات و خسارات وارده به مردم و نیروهای امنیتی و اقتصاد کشور در قالب اعتراضات و ویرانی و رعب و وحشت در چهل روز اخیر و به ویژه شریک هستند. خون شهدای حادثه تروریستی شاهچراگ – به دلیل فرصتی که برای ترور و جنایت فراهم می کند. تاملات زندگی خاتمی علیرغم اعتراف به تقلب در انتخابات 1387، یکی از سردمداران اصلی آشوب و ناآرامی آن سال بود و در کنار هشت ماه آسیب رساندن به امنیت کشور، زمینه ساز تحریم های آمریکا علیه ایران شد. ملت در دهه گذشته

لحظه تلخ و تاسف بار اینجاست که خاتمی بلافاصله پس از تشدید جنایت و قتل (حادثه حرم شاهچراگ) به جای انتقام از طراحان این جنایت تروریستی مدعی شد که نباید با خشونت مقابله کرد. باید با بررسی بیشتر مراکز امنیتی و عدلی و قضایی مشخص شود که او و امثال او چه نوع رابطه ای با مجرمان دارند که مجازات آنها را ناخوشایند می کند و در واقع آنها را به ارتکاب جرایم بیشتر تشویق می کند؟!

بالاخره خاتمی و اصلاح طلبان یکی از حامیان اصلی دولت اشرافی غربی بودند که هشت سال اقتصاد کشور را دچار رکود جدی کردند و حالا برای جان و معیشت مردم آسیب دیده اشک تمساح می ریزند!

دیدگاهتان را بنویسید