پلیس راهور از کیفیت پایین خودروهای تولید داخل و جاده های غیراستاندارد انتقاد کرده است

زمان: 12:21
منتشر شده در: 1400/07/30
کد خبر: 1778182

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور ، هرچند از بی توجهی به موضوع آموزش و مهندسی ترافیک در کشور انتقاد کرد ، اما از تاثیر خودروهای بی کیفیت تولیدات محلی و جاده های غیراستاندارد در بروز حوادث رانندگی صحبت کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سردار سید تیمور حسینی به موضوع تصادفات جاده ای اشاره کرد و گفت: این حادثه موضوعی چند وجهی و پیچیده است که یکی از دغدغه های اصلی پلیس راهنمایی و رانندگی است. با این حال ، بسیاری از آژانس ها در این زمینه مسئولیت دارند و تاکنون اظهارنظرهای مختلفی در این زمینه صورت گرفته است.

وی با اشاره به سه عنصر جاده ، وسیله نقلیه و شخص در صورت تصادف تصریح می کند: برای داشتن تردد استاندارد و مطلوب ، لازم است شرایط و زیرساخت ها برای مهندس راهنمایی و رانندگی به درستی اعمال شود.

حسینی معتقد است که مهندسی ترافیک شاخص های تعریف شده و اساسی دارد و می افزاید: امروزه مهندسی ترافیک در بسیاری از کشورهای جهان اجرا می شود و نتایج آن مشخص است. اجرای این موضوع نیز به کارآمدی آموزش منجر می شود و در واقع همه کاربران ترافیک ، از رانندگان گرفته تا عابران پیاده و مسافران و … در آن گنجانده می شوند.

رحور ناجا ، معاون پلیس نیز به موضوع آموزش اشاره کرد و اظهار داشت: آموزش یک اصل بسیار مهم است که البته در میان سایر اقدامات از جمله جنبش مهندسی می تواند بهتر و م effectiveثرتر باشد. در واقع ، هنگامی که یک کاربر ترافیک در محیطی قرار دارد که مهندسی ترافیک در آن تمرین می شود ، او درسها را بهتر و سریعتر می آموزد و این درسها عملی تر و راحت تر اجرا می شوند.

حسینی با اشاره به موضوع تصادفات می گوید: کارشناسان کارشناسان راهنمایی و رانندگی در سراسر جهان معتقدند 95 درصد مشکلات ترافیکی با مهندسی راه حل می شود و تنها حدود 5 درصد از آنها مربوط به اعمال قوانین و مقررات است ، اما متأسفانه در ما انتظار داریم که همه چیز با جریمه حل شود ، به همین دلیل است که آنها انتظار دارند پلیس تقریباً در هر تصادف یا مشکل ترافیکی مسئول باشد.

وی با تأکید بر اینکه جنبش مهندسی در کشور ما مشکلات زیادی دارد ، گفت: این موضوع در کشور ما با استانداردها فاصله دارد و متأسفانه آموزش بسیار ضعیف و ناکارآمد است و سازمان هایی که مهندسی ترافیک و آموزش از جمله وظایف ذاتی آنها هستند ، نسبت به آنها بی تفاوت هستند یا در عمل کم کاری کرده اند.

معاون پلیس راهور ناجا گفت: در این شرایط ، اجرای مقررات بهای ناکارآمدی ادارات مهندسی راه را پرداخت می کند و انتظار می رود بی نظمی هایی که محصول ضعف در مهندسی راه و آموزش است جبران شود. نتیجه این وضعیت نیز مشخص است و باعث می شود فقط پلیس مسئول قاچاق و حوادث باشد و سایر نهادهای مسئول واکنش نشان دهند.

حسینی با تأکید بر اینکه هیچ استانداردی چنین رفتار و انتظاراتی را تأیید نمی کند ، می گوید: тът حادثه پدیده ای است که در اثر یک اختلال ایجاد می شود و به جرات می توان گفت که حادثه رخ نمی دهد مگر آنکه اختلال یا اختلالی رخ داده باشد. آیا علت حوادث در تهران را می بینید؟ Una یر سرعت و سبقت غیر اتوماتیک ، عدم توجه به جلو ، خستگی و خواب آلودگی ، صحبت با تلفن همراه ، رانندگی در مسیرهای ممنوعه و غیرقانونی و … همه اینها نوعی بی نظمی است.

به گفته وی ، این بی نظمی ها خود ناشی از بی نظمی دیگری است که همان بی نظمی در آموزش و پرورش است. وقتی نظمی در مهندسی و آموزش ترافیک ما وجود نداشته باشد ، طبیعتاً بی نظمی در رعایت مقررات و افزایش تخلفات بیشتر می شود. بنابراین ، در این شرایط ، اجرای قانون چقدر می تواند مثر باشد؟ به طور طبیعی ، اثربخشی آن کاهش می یابد.

حسینی با اشاره به آمار قربانیان و مصدومان تصادفات جاده ای در طول سال افزود: در طول سال چندین هزار کشته و چند صد هزار مصدوم در تصادفات جاده ای ناشی از حوادث داریم. ما همچنین علت حوادث را توضیح دادیم و در نهایت به جایگاه آموزش و مهندسی ترافیک رسیدیم. آیا بهتر نیست به موضوع آموزش و مهندسی در زمینه قاچاق بیشتر از چای در مورد خسارات چند هزار میلیاردی ناشی از تصادفات در طول سال توجه شود؟

راهور ناجا ، معاون پلیس نیز به موضوع راه ها و ایمنی وسایل نقلیه اشاره کرد و گفت: ما به جاده های استاندارد و وسایل نقلیه استاندارد نیاز داریم. متأسفانه این امر محقق نشده است. در زمینه راه ها می توان گفت که به عنوان مثال بخشی از یک مسیر حفاظت شده یا یک جاده استاندارد است. اما نکته این است که فرض کنیم فاصله از ابتدا تا مقصد ما 1000 کیلومتر است. اگر 50 کیلومتر جاده استاندارد و مابقی غیر استاندارد باشد ، آیا می توان امیدوار بود که این امر بر کیفیت رانندگی تأثیر بگذارد؟ البته همه جاده ها باید استاندارد باشند در غیر این صورت شرایط تغییر نخواهد کرد.

حسینی همچنین از ایمنی و کیفیت خودروهای تولید داخل انتقاد کرد و گفت: کیفیت و ایمنی خودروها نیز باید ارتقا یابد. امروز ما انتظارات خود را نسبت به تولیدات داخلی آنقدر پایین آورده ایم که اگر خودرویی بتواند از استاندارد شکسته یورو 5 بگذرد ، می توان گفت که کار خود را انجام داده است. چنین چیزی نباید باشد. امروزه بزرگترین شرکت های خودروسازی جهان روی خودروهای هوشمند کار می کنند و ما سطح انتظار را آنقدر کاهش داده ایم که از ترمز ضد قفل راضی هستیم.

وی در پاسخ به این س ،ال که آیا برای اصلاح این موارد نیاز به اصلاح قانون است یا خیر؟ وی گفت: “این همه به قانون مربوط نمی شود.” برخی از این موارد به ملاحظات باز می گردند.

تا زمانی که رفتار اجتماعی اصلاح نشود ، نمی توان رفتار رانندگی را تغییر داد

معاون پلیس راهور ناجا با اشاره به فعالیت های پلیس راهنمایی و رانندگی در کشورمان گفت: گاهی اوقات وضعیت ترافیک یا فرهنگ ترافیکی در ایران با سایر کشورها مقایسه می شود. خوب ، من در اینجا تأکید می کنم که موضوع نباید فقط مربوط به پلیس باشد و ما باید تمام انتظارات را از پلیس افزایش دهیم. به عنوان مثال ، ما می بینیم که کشوری فرهنگ حرکت بالایی دارد ، اما افسران پلیس آن بسیار کمتر از افسران پلیس ما فعالیت می کنند. خوب ، این به دلیل همان مسئله توجه به آموزش و مهندسی ترافیک است. در این کشورها به مهندسی ترافیک و آموزش توجه ویژه ای می شود.

وی ادامه می دهد: در چنین کشورهایی ، نهادهای مسئول در زمینه آموزش ، فرهنگ و تبلیغات شروع به کار کرده اند و نتیجه امروز مشخص است. در کشور ما لازم است که همه سازمانها و سازمانها برای بهبود وضعیت جاده ها و انجام تعهدات خود تلاش کنند. در غیر این صورت ، تا زمانی که رفتار اجتماعی اصلاح نشود ، نمی توانیم رفتار راننده را تغییر دهیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید