پول ملی از رکود اقتصادی جلوگیری می کند / حذف ارز ترجیحی مانع از دسترسی به خزانه می شود


ساعت: 09:52
تاریخ انتشار: 1401/02/19
کد خبر: 1837410

پارک علم و فناوری گلستان به عنوان معاون فناوری منصوب شد.

معاون فناوری در پارک علم و فناوری گلستان گفت: در حالی که وام های دولتی، یارانه ها و یارانه ها، ارز ترجیحی و… همچنان رانت و رشوه، سوء استفاده و دزدی، عدم شفافیت در هزینه کردها و ده ها بلای اقتصادی باقی مانده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حامد رضایی در خصوص حذف ارز ترجیحی در گفت و گو با خبرنگار گلستان ما گفت: در حالی که وام های دولتی، یارانه ها و یارانه ها ارز ترجیحی است، مشاور و پیمانکار دولتی، سهمیه بندی و معافیت مالیاتی، رانت و رشوه، اختلاس و سرقت، خیر. شفافیت به قیمت کردها و ده ها بلای اقتصادی باقی نمی ماند.

وی با بیان اینکه توزیع ارز ترجیحی منجر به دسترسی به خزانه می شود، تصریح کرد: تا زمانی که دولت ها سیستم نظارتی هوشمند و تحلیلی نداشته باشند، کارساز نیست.

معاون پارک فناوری گلستان افزود: با اقتصاد دولت، دولت رقیب بخش خصوصی می شود و این رشد بخش غیردولتی را که 90 درصد اشتغال دارد، می گیرد. به عنوان مثال در منطقه گلستان پروژه های بزرگی توسط بخش عمومی و شبه دولتی در حال اجراست.

رضایی با بیان اینکه توزیع یارانه بستگی به نوع کالا دارد، گفت: بنابراین عدالت در توزیع استانی رعایت نمی شود. استان های کم درآمد و کم درآمد از یارانه کمتری برخوردارند.

وی با تاکید بر اینکه سیستم های نظارتی ما در سطح ادارات کل بیشتر کاغذی و دستوری است، تصریح کرد: اما قسمت میانی حاکمیت اقتصادی بخشی است که جیره خواری می کند. مثلاً اتحادیه ها، اصناف و اتاق عمدتاً بابت اداره خود از پایین دستمزد می گیرند، در بالادست جواب درستی نمی دهند و فقط توجیه می کنند.

رضایی بر لزوم توجه بیشتر به اجرای تولید دانش بنیان و ایجاد اشتغال در استان تاکید کرد و افزود: دارایی شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها عمدتا دانش فنی کالا و خدمات آنهاست. بنابراین، اگر ارزش این دانش فنی به عنوان دارایی های نامشهود در نظر گرفته شود، ممکن است موقعیت این شرکت ها در سرمایه گذاری ها و فروش به عنوان ارزش سرمایه در صورت های مالی بهبود یابد.

وی گفت: بیش از 50 شرکت دانش بنیان در استان گلستان داریم که درآمدهای بالای ده ها میلیارد تومانی دارند اما ارزش املاک و خطوط تولید آنها کمتر از شرکت های تولیدی قدیمی است. آنها ممکن است وثیقه کمتری ارائه دهند اگر ارزش دانش آنها به عنوان دارایی آنها باشد، و بانک ها ممکن است این دارایی های نامشهود را به عنوان وثیقه بپذیرند.

وی یکی دیگر از مشکلات شرکت های دانش بنیان را در خصوص ارزیابی افزایش سرمایه عنوان کرد و ادامه داد: در ارزیابی افزایش سرمایه نیز مشکل داریم و شرکت های مناسبی برای ارزیابی وجود ندارد. بنابراین تبلیغ تولید دانش بنیان بدون توجه به ارزش دانش آنها بی فایده است.

معاون علمی و فناوری استاندار گلستان گفت: تا پایان سال 1404 می توانیم بیش از پانصد شرکت با محصولات دانش بنیان داشته باشیم و این در برنامه کاری پارک علم و فناوری است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید