پیری دستاورد جوانی است/ ترویج ازدواج آسان کلید شروع زندگی مشترک است


ساعت: 12:40
تاریخ انتشار: 1801/03/18
کد خبر: 1844443

فریب گدراتی با بیان اینکه سبک زندگی اسلامی نوعی زندگی خانوادگی است، گفت: ترویج ازدواج آسان در بین جوانان بهترین راه برای شروع زندگی و تشکیل خانواده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصر هامون ، فریبا گودراتی کارشناس ارشد مشاوره گفت: در سبک زندگی اسلامی این نوعی زندگی خانوادگی است و همانطور که می دانیم ازدواج در واقع دریچه ای برای تشکیل خانواده، خانواده ای که آرامش زن و مرد و کمال شخصیت اوست.

وی افزود: به نظر می رسد یکی از مسائل مهم در زندگی، تشکیل خانواده کانونی است که اساس تربیت اجتماعی و انسانی است و همه مسائل زیر مجموعه این موضوع است، در هر جامعه ای که باشد. کانون خانواده سالم و باثبات، آینده ای روشن شامل جامعه ای خواهد شد و این جامعه از زمان حال به آرامش می رسد.

گودراتی در ادامه با بیان اینکه ازدواج یک عمل بر اساس دستورات الهی است، بیان کرد: تحقق سنت رسول الله (ص) عاملی است که فرد و جامعه را از خطرات جسمی، روحی و روانی مصون می دارد و برای همگان امنیت ایجاد می کند. و میزان تفکر و تعمق در آن در سرعت پیشرفت یا انحطاط، سقوط یا طلوع جامعه عمیقاً مؤثر است.

وی بیان کرد: تشکیل خانواده در اسلام بسیار حائز اهمیت است و داستان های زیادی از ازدواج وجود دارد که نشان از اهمیت این موضوع در زندگی هر جوان دارد، اما گاهی تجملات و مشکلات زیادی در نحوه ازدواج جوانان به وجود می آید. «آنها ترجیح می دهند تشکیل خانواده را به زمان دیگری موکول کنند.

وی گفت: بهترین شکل این امر مقدس این است که دو فرد مختلف به نقطه ای برسند که بتوانند حداکثر درک را داشته باشند. این است که زندگی انسان بر پایه عشق است و انسان باید در طول زندگی عشق را دوست داشته باشد و ببیند، پس وظیفه هر یک از ما این است که جوانان خود را به منبع رفع نیازهای عاطفی خود یعنی ازدواج سوق دهیم. اما قرار گرفتن در میان امواج درخشان چشم و چشم بیننده، رغبتی برای جوانان باقی گذاشت؟

وی گفت: مسائل فرهنگی مهم ترین مانع ازدواج جوانان است.

فریبا گودراتی گفت: با گذشت زمان شکل گیری زندگی آنقدر متفاوت شده است که در زمان های نه چندان دور زن و شوهری که می خواستند بعد از مراسم خواستگاری و دوستیابی تشکیل خانواده بدهند مراسم ساده ای برگزار کردند و به خانه رفتند. خوش شانس، وی یادآور شد: اما به مرور زمان شروع زندگی مشترک تغییر کرد و تجمل گرایی و چشم به چشمی در ازدواج رسوخ کرد و امروز آغاز زندگی مشترک به قدری گران و دشوار شده است که بسیاری از جوانان توان پرداخت این هزینه ها را ندارند. در نتیجه سن ازدواج افزایش می یابد.

وی گفت: ترویج ازدواج آسان در بین جوانان بهترین راه برای شروع زندگی مشترک است، جوانانی که می توانند خیلی ساده و با یک مراسم رنگی ساده زیر یک سقف بروند اما با همدلی و سال ها در کنار هم شاد باشند. “

وی در پاسخ به این سوال که آیا انفاق زیاد برای زن و مرد باعث آرامش خاطر می شود، گفت: در خانواده های متعادل فرزندان صالحی به دنیا می آید. حقیقت این است که جامعه به آرامش از کانون خانواده نیاز دارد، پس آن را تشویق کنید.» فرهنگ ازدواج آسان راه خوشبختی در یک جامعه است.

وی رفتار، باورها و اعتقادات زنان در خانواده را لحظه مهمی در ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی عنوان و خاطرنشان کرد: هر چه اعتقادات روحی، رفتاری و اخلاقی زنان در خانواده قوی تر باشد، طبیعتاً زندگی آرام تری دارد، بنابراین هر کدام موارد شخص در نظر گرفته می شود. اگر خانواده از نظر مالی فقیر باشد، این روحیه مادرانه باعث می شود که اعضای خانواده آسیب چندانی نبینند و در صورت ثروتمند بودن سعی در کمک به دیگران داشته باشند و محبت و مهربانی در زندگی نهادینه شود.

گودراتی افزود: خوشبختی به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما به نظر می رسد یکی از مهم ترین عوامل سعادت خانواده، وجود همسری سازگار است که زمینه خوشبختی را در سطح وسیع فراهم می کند و شادی را به روی آنها می گشاید. خانواده ها در مسائل مالی و اجرا سخت ازدواج نمی کنند و دائما در تلاش برای کاهش موانع هستند و دلسوزانه فرزندان خود را در مسیر برنامه ریزی آگاهانه قرار می دهند و پرچمدار خوشبختی در جامعه هستند و می توانند فرزندانی سالم از نظر روانی به جامعه تحویل دهند. آنها که ازدواج می کنند تأثیرگذار است.

این کارشناس ادامه داد: تمرکز بزرگان دین بر چگونگی ترویج ازدواج اسلامی به موقع است. اخلاق، مدارا، تفاهم، رضایت، همکاری و ساده زیستی که در دین مبین اسلام برای تشکیل یک زندگی مشترک موفق بسیار تاکید شده است، اصلاحات و مشکلاتی در زندگی ایجاد می کند، پس نباید منتظر دولت ها باشیم، بزرگترها باید به جوانان کمک کنند. افراد در ازدواج باید از تماس چشمی و تجمل پرهیز کنند و بدانند که با این کار به عبادت های بزرگ و مشکلات فراوانی کمک کرده اند. جوانان در آغاز زندگی کم می شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید