پیشرفت 60 درصدی بزرگترین کتابخانه عمومی اراک در 7 سال!

ساعت: 13:29
تاریخ انتشار: 1400/08/24
کد خبر: 1784452

24 آبان در تقویم کشوری روز کتاب و کتابخوانی اعلام شده است. این روز بهانه خوبی است تا درباره آخرین وضعیت ساخت بزرگترین پروژه کتابخانه عمومی اراک صحبت کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش دیار آفتاب ؛ پروژه کتابخانه عمومی اراک که از ابتدا با تجاوزات فراوانی مواجه بوده در سال 1386 کلید خورد و پس از سال ها تحقیق و نقشه برداری از ساختمان، در سال 1393 کلنگ آن در میدان سرداران به زمین افتاد. باید تا 3 سال کار کند. این کتابخانه همچنان در مرحله ساخت زمینی به مساحت 6200 متر مربع با زیربنای 18500 متر مربع در هفت طبقه (5 طبقه در طبقه همکف و 2 طبقه زیرزمین به عنوان پارکینگ) می باشد.

43fc9886 0171 4bec 8aae 07ab2c2fce5e خبر خاکستری

وی در گفت و گوی اختصاصی با دیار آفتاب، معاون کتابخانه های استان مارکاسی در خصوص کتابخانه مرکزی اراک و در پاسخ به این سوال که آیا ساخت چنین کتابخانه ای به این بزرگی در شهری مانند اراک منطقی است، گفت: و همه فرهنگی، اجتماعی. و امکانات کتاب در آن دیده می شود، این مجموعه فرهنگی قطعا مورد استقبال قرار خواهد گرفت. همچنین با توجه به اینکه این مجموعه در نقطه مناسبی از شهر اراک در حال ساخت است، دسترسی خوبی به آن وجود دارد.

این کارمند ادامه داد: بخش های ارائه شده در این کتابخانه شامل کلاس های درس، سالن آمفی تئاتر، سالن کنفرانس، سالن اجتماعات، واحد فروش کتاب و محصولات فرهنگی و لوازم التحریر، انبار کتاب، کافی نت، کافی نت، اتاق های غذاخوری، نابینایان، ناشنوایان، کودکان، نوجوانان، دفتر، بخش افتخاری برای نگهداری نسخه های خطی و پارکینگ.

وی با انتقاد از ملی نشدن این پروژه گفت: اگر مسئولان می توانستند این پروژه را در سطح ملی تعریف کنند، بودجه های بسیار بهتری برای آن در نظر گرفته می شد و شاهد پیشرفت بیشتری در پروژه بودیم، اما همچنان تلاش زیادی بر روی آن انجام می شود. بخشی از مسئولان استانی برای تخصیص اعتبارات ایجاد شده است. البته مسئولان دولتی از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس برنامه و سازمان بودجه از این پروژه بازدید کردند اما بودجه ای برای آن در نظر نگرفتند.

52c46747 1e5f 4d74 a00c 593fcdf08a49 خبر خاکستری

وی خاطرنشان کرد: این کتابخانه پس از 7 سال ساخت 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت تخصیص به موقع منابع آن باید تا سال 1402 به بهره برداری برسد اما با توجه به روند و تورم موجود در کشور. خیلی بعید است که این اتفاق بیفتد. آخرین قرارداد این پروژه که در سال 1399 منعقد شد، به ارزش 48 میلیارد تن بود که قطعاً با افزایش قیمت ها به مبلغ بسیار بالاتری برای تکمیل نیاز است. البته مجری طرح در سفر سال گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به اراک قول داده بود که در صورت تامین اعتبار لازم می تواند تا پایان دولت دوازدهم پروژه را به اتمام برساند. به دلیل کمبود بودجه کافی انجام نشد.

البته چندی پیش رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی در گفت و گو با دیار آفتاب از کمک 3 میلیارد تومانی برای پیشرفت این پروژه صحبت کرد که در گفت و گو با انصراف از آن خودداری کرد. مدیرکل سابق کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی.

لازم به ذکر است دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سفر به استان مرکزی در تاریخ 13 خرداد 98 از افتتاح پروژه کتابخانه مرکزی اراک که بر اساس آمار بزرگترین کتابخانه عمومی مرکزی کشور است، خبر داد. در سال 1999. این روند بدیهی است که اهالی فرهنگ برای افتتاح کتابخانه باید چند سال دیگر صبر کنند.

در این مورد بیشتر بخوانید:

16 سال انتظار اهالی فرهنگ برای ساخت کتابخانه مرکزی اراک

اختصاص 4 میلیارد تن اعتبار برای تکمیل کتابخانه مرکزی اراک / بهره برداری در دو سال آینده

پیشرفت 40 درصدی کتابخانه مرکزی در 10 سال / توقف بزرگترین پروژه فرهنگی استان مرکزی

افتتاح بزرگترین کتابخانه عمومی کشور در سال 1378/ مشارکت 5 میلیاردی کتابخانه ها در پروژه احداث کتابخانه عمومی اراک

تاریخ ناتمام ساخت بزرگترین کتابخانه عمومی کشور/ 12 سال چشم انتظاری اهالی فرهنگ و هنر برای استفاده از کتابخانه مرکزی اراک

چشم انتظاری 14 ساله مردم استان مرکزی برای افتتاح کتابخانه مرکزی

دیدگاهتان را بنویسید