پیشنهادات لایحه خشونت علیه زنان را به مجلس ارائه می کند


ساعت: 14:03
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۱۰
کد خبر: 1921090

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران گفت: ستاد حقوق بشر در راستای تقویت متن این لایحه و جلوگیری از خشونت علیه زنان پیشنهاداتی را به کمیسیون اجتماعی مجلس و هیئت رئیسه شورای اسلامی ارائه کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش معاونت امور بین الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، کاظم غریب آبادی معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: ستاد حقوق بشر در راستای تقویت متن این لایحه و پیشگیری از خشونت علیه زنان، پیشنهاداتی در زمینه های زیر به کمیسیون اجتماعی مجلس و هیئت رئیسه شورای اسلامی ارائه شد:

نخست، لزوم تبیین و پیشگیری همه جانبه از انواع «خشونت» یا به تعبیر این لایحه «آسیب» که زنان را تهدید می کند.

دوم، لزوم تسری حمایت از این لایحه به تمام زنان ایرانی حتی اگر در ایران زندگی نمی کنند و همچنین تسری آن به همه زنان غیرایرانی قربانی خشونت که در ایران حضور دارند، مانند گردشگران یا گردشگران. پناهندگان

ثالثاً ایجاد شعب تخصصی برای رسیدگی به پرونده های مربوط به این قانون و حضور قاضی مشاور زن حسب مورد در دادگاه های کیفری چند قاضی.

چهارم، شنیدن گزارش‌های مددکاران اجتماعی در موارد صدمه به زنان و رسیدگی سریع به پرونده‌های مطرح شده توسط مقامات مجری قانون و قضایی.

پنجم، لزوم جرم انگاری و تعیین مجازات برای جرائمی مانند تجاوز، هرگونه آزار و اذیت جنسی و آزار و اذیت زنان.

ششم، وظیفه مقامات اجرایی برای جلوگیری از خشونت ثانویه در صورتی که زنان در معرض خشونت یا قربانیان خشونت به این مراجع مراجعه کنند.

هفتم، لزوم تأمین صندوق حمایت مالی برای زنان قربانی خشونت زمانی که متهم فراری یا ناشناس باشد.

هشتم، لزوم حفظ محرمانه بودن کلیه اطلاعات موارد خشونت علیه زنان و مجازات مناسب برای هر فردی که چنین اطلاعاتی را افشا کند.

لایحه «تامین امنیت زنان در برابر خشونت» در سال 1390 توسط معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در دولت دهم تدوین شد، اما به دلیل ماهیت قضایی آن در سال 1396 به قوه قضائیه ارسال شد و پس از طی مراحلی، این لایحه در پایان آذرماه امسال با عنوان «تقویت امنیت و پیشگیری و حمایت از زنان در برابر آسیب» به تصویب رسید و در کمیسیون اجتماعی مجلس به تصویب رسید و اکنون در صحن علنی مجلس در انتظار طرح است. شورا.

این لایحه ضمن توجه جدی به حمایت های بین نهادی از زنان آسیب دیده و آسیب پذیر، سازوکارها و تسهیلات قانونی لازم برای ارتقای جایگاه زنان در جامعه و همچنین موضوع مهم پیشگیری از بزه دیدگی زنان را مورد توجه قرار داده است.

این لایحه با هدف تقویت مجازات برای ناقضان حقوق زنان از جمله زنان آسیب پذیر از جمله زنان زیر 18 سال، باردار، شیرده، بیمار، سالخورده، معلولان ذهنی یا جسمی، حسی و روانی، زنان بی خانمان و آواره، زنان قربانی خشونت خانگی، از زنانی که تمکن مالی ندارند، زنانی که از محل زندگی خود طرد شده اند، زنان آسیب پذیری که مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند، زنانی که از آزادی خود محروم شده اند، زنانی که سرپرست خانوار هستند و زنانی که دارای توانایی مالی هستند حمایت می کند. برای جرائم غیر عمد مشمول احکام مالی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید