پیشنهاد به رئیسی: به تنهایی با آمریکا وارد مذاکره شوید/ آیا معتقدید آمریکا بدون روسیه سردار سلیمانی را کشت؟

پیشنهاد به رئیسی: به تنهایی با آمریکا وارد مذاکره شوید/ آیا معتقدید آمریکا بدون روسیه سردار سلیمانی را کشت؟

روز جدید : فیاض زاهد در آستانه سفر رئیسی به مسکو نوشت: آقای رئیسی از زمان پتر کبیر تا امروز سیاست خود را در قبال ایران تغییر نداده اند. به گفته آنها: ایران نباید آنقدر ضعیف باشد که به دست غرب بیفتد. از سوی دیگر نباید آنقدر قدرتمند باشد که به تهدیدی برای روسیه تبدیل شود. این دو خط؛ کل استراتژی روسیه در 200 سال گذشته.

این سیاست تزاری بود و لنین، استالین و دوستانش به دنبال آن بودند. ولادیمیر پوتین وارث همان نگرش استراتژیک است! در تاریخ برنامه هسته ای ایران، روسیه همچنان این استراتژی را دنبال می کند.

مراقب باشید همه تخم مرغ های خود را در سبد آنها قرار ندهید. نه اینکه فرانسه یا انگلیس یا آمریکا بهتر باشند! خیر من حتی نمی گویم با روس ها کار نکنید، آنها همسایگان قدرتمند ما هستند، من می گویم کاملاً به آنها پشت نکنید. اگر ماجرای شهید قاسم سلیمانی در برخی محافل صحت داشته باشد. این واقعیت که نباید به این گروه اعتماد کرد، صحت این توصیه ها را تضمین می کند.

در مورد روش کشتن این قهرمان ملی تردید داشتم. آیا واقعا معتقدید که آمریکا بدون هماهنگی با سرویس روسیه، موساد و بنی امیه این جنایت را انجام داده است؟ من با مزدوران اسراییلی که قطعا با احمق همراه بوده اند کاری ندارم، اما آیا واقعاً می توان فرض کرد که سرویس روسیه در قتل کودک ایرانی دست نداشته است؟

شاید امروز جایی برای پرسیدن این سوال نباشد، اما به یاد داشته باشید که روسیه برخی از پایدارترین روابط و توافقات امنیتی را با رژیم اشغالگر دارد.

ایران یک تهدید هسته ای برای روسیه است. فراتر از اروپا و آمریکا. تاریخ این کشور را در تاریخ تحریم ها ببینید. از طرف دیگر اجازه ندهید رفتار تیم مذاکره کننده ما باعث ایجاد احساس تحقیر و شرمندگی شود.

می دانیم که جنگ روانی بخشی از این پازل حساس است. اما افکار عمومی را درک کنید و مراقب آن باشید. ایران تا به امروز به دلایل حقوقی و سیاسی از مذاکره مستقیم با آمریکا اجتناب کرده است. ما می گوییم فعلاً این کار درست است! اما از این به بعد که به مراحل نهایی و حساس نزدیک می شویم، خودتان با آمریکایی ها ملاقات و گفتگو کنید. مدیریت قبلا این اجازه را داده است. این که مهم ترین تصمیمات و مذاکرات کشور در دهه های اخیر به دست واسطه های نامطمئن و غیرقابل اعتماد سپرده شده است، یعنی چه؟

شما رفتار روسیه در سوریه را بهتر می دانید. همانطور که می دانید، نه روسیه، نه غرب و نه چین به منافع ما علاقه مند نیستند. این کاملا عقلانی است. پس به این نوع مذاکره پایان دهید و به منبع اصلی ناآرامی بازگردید تا ایران به چهره سازش‌کننده تنش‌های روسیه در تاریخ اوکراین و چین در تاریخ تایوان تبدیل نشود. من و شما می دانیم که بدون گفت و گوی مستقیم، هیچ تفاهمی حاصل نمی شود. در نهایت، آمریکا و ایران باید توافق کنند. بنابراین نقش بازیگران حاشیه ای را کاهش دهید یا از آنها به نفع خود استفاده کنید.

شنیدن خبر مذاکره نماینده روسیه از ایران با نماینده آمریکا و انتشار عکس های بدون نتیجه این دیدارها، خشم عمومی را علیه شما و دولتتان برمی انگیزد. من به شما پیشنهاد می کنم که این روند را متوقف کنید. شما در قرآن سوگند یاد کرده اید که از حقوق مردم ایران دفاع کنید. به قولت عمل کن. در خلال این داستان روس ها، فرانسوی ها، انگلیسی ها و …. ثمر خواهد داد.

با این حال، این سفر ممکن است محل این چالش ها نباشد. اما اعلام تصمیم ایران برای مذاکره مستقیم می تواند دست شما را در مذاکره و گرفتن تضمین و امتیاز بالا ببرد. روسیه نباید از نقشه ما فقط در زمینه های قفقاز، درگیری با آذربایجان، روابط اقتصادی با ترکیه، درگیری با اسرائیل، بحث نفت و گاز استفاده کند و برای ما نقشی نداشته باشد. در سال 1905، ژاپن به روسیه و همه کشورها نشان داد که چگونه یک ابرقدرت را به زانو درآورند و تسلیم شوند. کسی که قدرت بیشتری دارد همیشه برنده نیست. ما ملت باهوشی هستیم. میراث تاریخی ما گواه آن است.

دیدگاهتان را بنویسید