پیش بینی بازار سرمایه/ تفاوت نرخ ارز نیمه آزاد و آزاد، رانتی که عده ای خاص از آن برخوردارند.


ساعت: 10:51
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۳
کد خبر: 1917443

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه اقدامات انجام شده در ماه های اخیر مانند بیمه سهام و صندوق های تضمینی باعث کاهش ریسک سرمایه گذاری شده است، گفت: تفاوت نرخ ارز نیمه آزاد و آزاد رانتی است که برخی تولیدکنندگان از آن سود می برند. پرهیز از عجله وی این را بزرگترین کمک دولت به بورس می داند.

محسن عباسلو کارشناس بازار پول و مالی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی با بیان آخرین وضعیت بازار سرمایه اظهار داشت: دولت در ماه های اخیر برای کنترل تورم از ابزارهایی مانند قیمت گذاری دستوری، افزایش نرخ سود، سرکوب نرخ ارز در سامانه نیما و … استفاده می کند. و در نهایت این ابزارها به جای رونق به بازار سرمایه آسیب زد بدون اینکه موفق به مهار تورم شوند.

وی ادامه داد: برای بهبود وضعیت بازار سرمایه و بازگرداندن اعتماد از دست رفته نیازی به تغییر مکانیسم معاملاتی این بازار نیست و بزرگترین کمکی که دولت می تواند به آن بکند. بازار سرمایه کندی ثبات در سیاست و اجتناب از تصمیم گیری های ناگهانی است.

بیشتر بخوانید:
پیش بینی بازار سرمایه/ مهاجرت پول از بازار سرمایه با وجود ارزش سهام


بیمه سهام و صندوق های تضمینی ریسک سرمایه گذاری را کاهش می دهد

وی با اشاره به اقدامات مثبتی مانند طرح بیمه سهام و راه اندازی صندوق های ضمانت سرمایه که در چند ماه اخیر برای کاهش ریسک سرمایه گذاری به بهره برداری رسیده است، گفت: البته اقداماتی که در بازار سرمایه انجام شده است. چند ماه گذشته اقدامات خوبی هستند. اما مشکل اصلی بازار سرمایهاین بی اعتمادی به سیاست دولتی است.

این کارشناس اقتصادی افزود: باید شرایطی فراهم شود تا به سهامداران این اطمینان ایجاد شود که بورس دچار تصمیمات ناگهانی مانند افزایش قیمت حامل های انرژی نشود و البته اگر لایحه بودجه 1402 ریسک جدیدی به بازار سرمایه وارد نکند، ضرر خواهد کرد. اعتماد به نفس باز خواهد گشت

وی در ادامه گفت: البته زمزمه هایی مبنی بر عدم افزایش قیمت انرژی و یا تحمیل ریسک جدید به گوش می رسد. بازار سرمایه مطرح شده است، اما به دلیل بی اعتمادی مردم به سیاست دولت، تا زمانی که بودجه 1402 مطرح نشود، نگرانی ها برطرف نمی شود.


اجتناب از تصمیمات ناگهانی؛ بیشترین سهم دولت در بورس



عباسلو اضافه کرد: اتفاق خوبی که در خصوص بودجه 1402 افتاد این است که کمیته ای بین دولت و شورای اسلامی تشکیل شد تا تصمیمات دولت در رابطه با بودجه کمترین تاثیر را بر روی بودجه داشته باشد. بازار سرمایه آنها دارند

این کارشناس بازارهای مالی تصریح کرد: بررسی وضعیت بازارهای موازی از جمله بازار مسکن نشان می دهد که هیچ بازاری به اندازه بورس برای سرمایه گذاری جذاب نیست و اگر سرمایه گذاران به این بازار اعتماد کنند این بازار قطعا پتانسیل رشد خواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه انتظار می رود سیاست گذاران توجه بیشتری به بازار سرمایه داشته باشند، گفت: تنها بازاری که ورود نقدینگی در آن تورم زا نیست و مشکلی برای مردم ایجاد نمی کند. بازار سرمایه و- اتفاقا هجوم نقدینگی به بازار سرمایه می تواند تسهیل کننده تامین مالی شرکت های تولیدی و رونق اقتصادی باشد و این شرایط به اقتصاد کشور کمک می کند.

عباسلو با تاکید بر ارزش بسیاری از سهام در بازار گفت: بررسی وضعیت تولید و فروش بسیاری از شرکت ها در بازار نشان می دهد که مشکلی در این شرکت ها وجود ندارد و برای بهبود وضعیت بازار سرمایه و ترمیم مالباختگان. با اطمینان، نیازی به تغییر مکانیسم معاملات در این بازار نیست، بزرگترین کمکی که دولت می تواند به بازار سرمایه داشته باشد، ثبات در سیاست ها و پرهیز از تصمیم گیری های ناگهانی است.


تفاوت نرخ ارز نیمه آزاد و آزاد، اجاره ای است که عده ای خاص از آن برخوردار می شوند

بالاخره فرمود: مشکل دیگر بازار سرمایه ما از این رنج می بریم، اختلاف نرخ ارز تقریباً 30 درصدی در سامانه نیما نسبت به بازار آزاد. این تفاوت قیمت، رانتی است که نه به نفع تولیدکننده و نه مصرف کننده نیست و فقط نصیب چند نفر می شود، امیدوارم حذف یا حداقل کاهش این اختلاف قیمت به رشد شرکت های بورسی کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید