پیش بینی قیمت دلار در ده روز آینده

پیش بینی قیمت دلار در ده روز آینده

روز جدید گزارش های میدانی اقتصاد 24 از بازار ارز حکایت از روند صعودی قیمت دلار تا اواسط روز داشت، اما دلار در اواسط روز عقب نشینی کرد و در زمان نگارش این مطلب تا 31 میلیون و 550 هزار تومان کاهش یافت. قیمت دلار در معاملات فردا نیز 31 هزار و 500 تومان است، در حالی که قیمت دلار در هفته گذشته رو به افزایش بود، برخی معتقدند کاهش جزئی قیمت دلار در روز دوشنبه تحت تاثیر دو عامل بوده است؛ در حالی که قیمت دلار در هفته گذشته افزایش می یابد. یکی صرافی دولت و دیگری سفر رئیس جمهور به نیویورک.

از سوی دیگر، جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تازه ترین بیانیه خود درباره برجام گفت: مذاکرات هسته ای ایران به بن بست رسیده است و من انتظار هیچ چیز جدیدی در این هفته ندارم. پیشنهاد اروپا برای احیای توافق هسته ای بهترین راه حل است. این موضوع سیگنال های منفی را به بازار ارسال کرد.

سیگنال به دلار قیمت از هرات

نرخ دلار در هرات نیز در روز دوشنبه کاهش یافت و این منجر به کاهش قدرت معامله گران صعودی در تهران شد. نرخ دلار هرات در روز دوشنبه 31 هزار و 150 تومان بود که نسبت به روز یکشنبه 200 تومان کاهش نشان می دهد.

دلار سلیمانی از دلار تهران گرانتر است

دلار سلیمانیه نیز روز دوشنبه 32 هزار تومان کاهش یافت. هر برگ اسکناس آمریکا در بازار ارز سلیمانیه 31 هزار و 850 تومان قیمت داشت که نسبت به روز یکشنبه 200 تومان کاهش داشت و نرخ درهم روز دوشنبه 8700 تومان بود که نسبت به یکشنبه 80 تومان ارزان شد. و دلیل دیگر عقب نشینی دلار در بازار آزاد تهران شاید همین مشکل باشد.

البته جدای از سیگنال دلاری هرات و سلیمانیه، تاثیر خبر علی باقری، رئیس تیم مذاکره کننده ایران در کنار سفر رئیسی به آمریکا را نیز نباید دست کم گرفت. چرا که برخی گمانه زنی ها در مورد احتمال گفت وگوی مقامات سیاسی ایران و آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در میان دلالان دلار پررنگ شد. ناصر خانانی در نشست خبری روز دوشنبه خود گفت: دستور کار مشخصی برای مذاکره بر سر لغو تحریم ها در چارچوب این سفر وجود ندارد، اما من این احتمال را رد نمی کنم و طبیعتا ایران از هر فرصتی برای بیان خود استفاده می کند. نظر در مورد موضوعات مورد علاقه دوجانبه و بین المللی. ایران هرگز از میز مذاکره خارج نشده و مذاکره را راهی مناسب، منطقی و معقول برای حل اختلافات می داند. اما سوال اصلی این است که دلار در روزهای آینده چه مسیری را دنبال خواهد کرد؟

عوامل موثر بر قیمت دلار

حسن گلمرادی، اقتصاددان می گوید: علاوه بر عوامل اصلی تعیین کننده نرخ ارز که به ساختار اقتصاد، بخش بیرونی اقتصاد و سیاست های بانک مرکزی برمی گردد، یکی از عوامل کوتاه مدت موثر بر نرخ ارز است. روند قیمت دلار انتظارات عوامل اقتصادی و نقش اخبار و رسانه ها است.وی در خصوص عوامل موثر بر نوسانات قیمت دلار می گوید: در صورت تغییر چشم انداز عوامل اقتصادی در بازار آتی، بورس نرخ نیز متفاوت خواهد بود. جدای از انتظارات، نمی توان نقش اخبار مثبت و منفی در نوسانات کوتاه مدت نرخ ارز را نادیده گرفت. گاهی اوقات فضای بازار ارز تحت تاثیر اخبار و اخبار قرار می گیرد و اگر اخبار منفی تاثیرگذار بر بازار ارز بیشتر از اخبار مثبت برجسته باشد، نرخ ارز نیز دچار نوسان می شود.

منبع: اقتصاد 24

دیدگاهتان را بنویسید