پیش بینی پارامترهای اقتصادی برای آینده روشن ایران

نگاهی اجمالی به توسعه اقتصادی کشور پس از انتخاب سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور کشور، آینده امیدوارانه کشور را نشان می دهد. امروز کشور بعد از هشت سال بازداشت و هشت سال مسئولان اشرافی و زمینه فساد اقتصادی مناسبی ندارد، اما نگاهی به حکومت یک ساله آیت الله رئیسی نشان می دهد که اوضاع رو به بهبود است.


* خنثی کردن تحریم ها

تحریم های ظالمانه فشار زیادی به مردم وارد کرد، هرچند بودند مسئولانی که بلد نبودند از تهدیدها فرصت بسازند. این تحریم‌ها با ممانعت از ورود سرمایه به داخل کشور، مانع از فروش محصولات تجاری ایران به‌ویژه نفت و تأثیرگذاری بر عوامل دیگر، شرایط اقتصادی کشور را تضعیف کرده است. از قضا در این زمینه همان اپوزیسیونی که امروز وانمود به دوستی با ایران می کند و خود را دلسوز ملت معرفی می کند شریک جرم است چرا که برای رسیدن به اهداف شوم خود یعنی سرنگونی نظام، تقاضای تریبون بین المللی کرده اند. ایران را برای سالها تحریم کند.

استفاده دولت از ظرفیت بازار کشورهای همسایه برای مبادلات اقتصادی و تجاری، استفاده از ظرفیت کشورهای قفقاز برای این منظور، الحاق به معاهده شانگهای، ایجاد تعامل گسترده با دو اقتصاد بزرگ جهان. یعنی چین و روسیه که سال‌ها به دلیل حضور غربی‌ها در رأس دولت تحت فشار بود، مورد غفلت قرار گرفت، فعال شدن دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و اقدامات مشابه، همگی انگیزه‌های مثبتی است که نشان می‌دهد. که اقتصاد ایران در حال رشد است.

در کنار این اقدامات داخلی، شرایط جهانی نیز به گونه ای شده است که دیگر کشورهایی که یک روز مشتری نفت و گاز ایران بوده اند، نمی توانند هزینه های تحریم ایران را تحمل کنند. جنگ روسیه و اوکراین، تحریم گاز روسیه، تصمیم اوپک پلاس برای کاهش عرضه نفت و غیره. بازار نفت را بهبود بخشید و قیمت آن را افزایش داد و فرصتی را برای مشتریان فراهم کرد تا از نفت ایران انتقاد کنند.


* مبارزه با فساد داخلی

اشراف مقامات، اختلاف طبقاتی، بی عدالتی، سوء استفاده و… مسائلی هستند که بیشتر از فشارهای اقتصادی مردم را از دولت ناراضی می کنند. دلیل این وضعیت در کشور مقامات غربی و لیبرال منتخب خود مردم در نتیجه تبلیغات گسترده انتخاباتی و عملیات روانی است. دولت های حامی سرمایه داری بویی از ساده زیستی بنیانگذار کبیر انقلاب امام خمینی (رحمه الله علیه) نبردند، درد فقرا و ضعیفان را درک نکردند و از مردم دور بودند، چه در حکومت و چه در حکومت. مجلس نتوانستند نیازهای کشور را برآورده کنند و عدالت خواهی کنند.

اما در دوره جدید اداری کشور با انتخاب سیدابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور، یعنی شخصیتی عمومی که به تعبیر رهبر انقلاب یکی از بزرگترین امتیازات ایشان مردمی بودن ایشان است. و چهره ای که از زمانی که در دستگاه قضایی بود نامش با مبارزه با فساد گره خورده است که با همکاری مجلس نسبتا انقلابی بسیاری از این مشکلات در حال حل شدن است.

مفاسد بزرگی که در دوره جدید دولت آشکار شد و بر آن فائق آمد که در دوره های گذشته دولت به دلیل حضور لابی متشکل از مقامات عالی رتبه دولت و مجلس قدرت مبارزه با آنها را نداشت. حتی با وجود دانش و تلاش نمایندگان مجلس که یکی از مصادیق آن کشف فساد است. 92 هزار میلیارد تومان فولاد مبارکه است.

این روحیه باعث شد تا دولت جدید بیش از دو هزار واحد تولیدی را احیا کند، مشکلات این واحدها مورد بررسی و حل ویژه قرار گرفت و کم کم چرخ اقتصاد کشور به راه افتاد.


* کنترل منطقی بر ابعاد اقتصادی کشور

بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور ناشی از رویکردهای اشتباه مسئولان است. اینکه مثلا عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی حسن روحانی پشت تریبون با افتخار گفت: افتخار می کنم که در دوران وزارتم حتی یک واحد مسکونی نساختم که نشان از ذهنیت مسمومی دارد که آمد. با انتخاب روحانی بر کشور حاکم شود.» در مقابل این تفکر، تفکر دولت جدید ساخت مسکن انبوه ارزان قیمت برای جوانان بی خانمان است.

چنین تصمیماتی نه تنها در حوزه مسکن، بلکه در مقوله های اقتصادی دیگر مانند کنترل نرخ ارز، حذف ارز ترجیحی، بازار خودرو، توجه ویژه به مناطق محروم و تخصیص بودجه ویژه برای توسعه روستاهای کم برخوردار کشور و… .n. گرفته شود یا گرفته شود.

این حجم از اقدامات مثبت آیت الله رئیسی در دوره جدید حکومت خود که حدود یک سال و نیم است، آینده روشنی را برای اقتصاد کشور نشان می دهد و به نظر می رسد.


* توسعه ای که اقتصاد را به عقب می کشاند

اگرچه شاید معیشت مردم و اقتصاد کشور یکی از مهم ترین شئون حکومت باشد که نبود آن به قول معصومین علیهم السلام دین را نیز از مردم می گیرد. اما ابعاد دیگری برای یک کشور وجود دارد، مانند بعد نظامی، بعد علمی، بعد اجتماعی، سیاسی و غیره.

امروزه کشور ما در بعد اقتصادی به دلایلی که ذکر شد عقب مانده است اما در سایر ابعاد اینطور نیست و پیشرفت چشمگیری داشته است. از نظر پیشرفت علمی، در زمینه های مختلف مانند فناوری نانو، هوش مصنوعی، فضانوردی، سلول های بنیادی، پزشکی و … جزو اولین کشورهای جهان هستیم. از نظر رشد نظامی، با تولید تسلیحات دفاعی مانند موشک های بالستیک و هدایت شونده، قایق های تندرو، زیردریایی، ناوشکن و… به جایی رسیده ایم که هیچ کشوری از جمله آمریکا و ناتو جرات حمله به ایران را ندارد. که انقلاب خود را بردیم و اندیشه مقاومت را از مرزهای کشور تا کرانه های دریای مدیترانه و تا خلیج عدن گسترش دادیم.

همه این موارد علاوه بر تاثیر مستقیمی که بر اقتصاد و مبادلات ارزی می‌گذارد و باعث قوی‌تر شدن کشور ما می‌شود، تاثیر غیرمستقیم بر اقتصاد کشورمان نیز دارد، مثلاً کشورهای مختلف را تشویق به تعامل با کشورمان می‌کنند. بنابراین می توان گفت که پیشرفت در این ابعاد باعث بهبود بعد اقتصادی کشور ما نیز می شود، البته با وجود همه موانع و مشکلاتی که وجود دارد باید استقامت و صبر داشته باشیم، اما آنچه مسلم است آینده درخشان بسیاری است. در انتظار ایران اسلامی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید