پیش نیاز تجدید مدارس ؛ تأمین خرید سرانه سلامت / خطر ناباروری در نوجوانان با واکسن سینوفارم غیرممکن است

زمان: 11:29
منتشر شده در: 14/03/08
کد خبر: 1778777

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت و گو با خبرنگار دانا؛

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه خطر ناباروری در نوجوانان به دلیل تزریق واکسن سینوفارم شایعه و غیرممکن است، گفت: کمک کنیم.

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیته بهداشت مجلس در مصاحبه با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دور و بر الزام دولت و وزارت آموزش و پرورش برای اختصاص سرانه کافی و جداگانه برای عرضه محصولات بهداشتی وی گفت: ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که با توجه به وضعیت اسفناکی که طی دو سال اخیر کرونا در سیستم آموزشی ما به ویژه مدارس ایجاد کرده است، بازگشایی مدارس یکی از ضروریات این مدت است.

وی افزود: در تجدید مدارس شکی نیست. واضح است که بازگشایی باید تدریجی و به مرور زمان باشد. خسارتی که دانش آموزان متحمل می شوند در مقایسه با خسارتی که والدین دانش آموزان متحمل می شوند چیزی نیست. نقص تاج در تحصیل بسیار رایج است. به ویژه در دبستان ، دانش آموزانی که فقط در دبستان بودند به دلیل گسترش تاج ، آسیب جبران ناپذیری متحمل شدند.

c5c870df 064f 451c b1a7 118972025b4e خبر خاکستری

شهریاری در بخشی دیگر از سخنرانی خود ، در پاسخ به سوال اصلی دانا در مورد لزوم توزیع سرپرست جمعیت برای ارائه محصولات بهداشتی برای مدارس ، گفت: این چیزی است که همه باید گوشه ای از آن را بگیرند تا در نهایت به آن برسند. پایان. «بنابراین به هر حال دولت و وزارت آموزش و پرورش باید سرانه تهیه محصولات بهداشتی را در نظر بگیرند و توزیع کنند، در عین حال خود مردم هم مشارکت کنند؛ چرا که بحث سلامت فرزندانشان مطرح است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به ویژه خیریه ها و افرادی که از نظر مالی توان ارائه محصولات بهداشتی را دارند ؛ وارد این زمینه شوید و نقش ایفا کنید. در همین حال ، هیچ “اجباری” و هیچ اجباری برای افراد وجود ندارد. اما اقشار مختلف که هر کدام به نوعی با آموزش و پرورش مرتبط هستند باید در این زمینه اهتمام بیشتری داشته باشند. زیرا این امر سلامت فرزندان و سعادت جامعه را در آینده تضمین می کند. علاوه بر این، وزارت آموزش و پرورش و سایر وزارتخانه های دولتی موظفند بودجه سرانه را برای تهیه محصولات بهداشتی به مدارس تامین کنند.

خرید سرانه محصولات بهداشتی مهمترین پیش نیاز نوسازی مدارس است

b592e413 e16a 4bf7 95ce 48bb74f4713b خبر خاکستری

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی نیز خاطرنشان کرد: تأمین سرانه و بودجه تامین و تامین مواد بهداشتی و ضدعفونی مطابق پروتکل های بهداشتی که سرانه و بودجه قابل توجهی نیز دارد یکی از نیازها و پیش نیازهای از سرگیری مدارس همه دستگاه های دولتی باید برای تامین آن تلاش کنند. حتی سازمان های بهداشتی دولتی و غیردولتی نیز باید در تهیه چنین محصولاتی کمک کنند. اکنون این کمک ها هم به صورت ریالی و هم کالایی است. ممکن است شخصی کالاهایی مانند یک تاجر در انبار داشته باشد و بتواند در بازسازی مدارس سهیم باشد.

پاسخ به شایعات عوارض ناشی از واکسیناسیون نوجوانان

شهریاری در واکنش به اخبار و شایعات منفی درباره واکسیناسیون دانش‌آموزان و واکسیناسیون کودکان و نوجوانان در رسانه‌های معاند و برخی شبکه‌های اجتماعی به مردم توصیه کرد: همه کارشناسان بهداشت در سراسر جهان واکسیناسیون گروه سنی 12 تا 18 سال را توصیه می کنند. این توصیه مبتنی بر تحقیقات، مطالعات و آزمایش‌های انجام شده در ماه‌ها و سال‌های اخیر است و کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که واکسیناسیون این گروه سنی با واکسن کرونا برای آنها بی‌خطر است.

وی افزود: به ویژه واکسن سینوفارما که در گروه سنی 12 تا 18 سال تزریق می شود عوارض جانبی ندارد و این بر اساس یافته های علمی است. زیرا چین صدها دوز واکسن سینوفارم را به دانشجویان خود تزریق کرده است و نتیجه مثبت است. اما متأسفانه برخی از والدین در کشور ما در اثر تبلیغات منفی رسانه های معاند، بدون دلیل موجه علیه واکسیناسیون فرزندان خود موضع گیری کردند. متأسفانه این گروه از والدین ناخودآگاه فرزندان خود را بیشتر در معرض بیماری عروق کرونر قلبی قرار می دهند.

e51c90f9 3465 4507 9917 8ac9f96ed8f6 خبر خاکستری

نماینده مردم زاهدان ادامه داد: حالا تصور کنید معلمی که به کلاس می آید واکسینه نشده است؛ یا تعدادی از دانش آموزان از واکسیناسیون خودداری کرده اند. این امر وضعیت ناخوشایندی را در آینده ایجاد می کند و دانش آموزان را بیمار می کند. در چنین شرایطی طبیعی است دانش آموزی که واکسینه نشده است بیشتر در معرض خطر باشد و خدای ناکرده خطر مرگ برای چنین دانش آموزانی وجود دارد. در حالی که عوارض جانبی واکسن تنها می تواند منجر به بی حالی برای چند روز و عوارض جانبی مانند عوارض اولیه سرماخوردگی شود.

وی گفت: “ما بارها گفته ایم که یک دانش آموز واکسینه نشده وقتی به مدرسه می رود می تواند به ویروس تاج مبتلا شود و آن را به عنوان ناقل به خانواده خود منتقل کند.” مردم می توانند مطمئن باشند که خطر دانش آموزان واکسینه نشده بسیار بیشتر از عوارضی است که می تواند بر آنها تأثیر بگذارد.

شایعه ناباروری نوجوانان در اثر واکسن تاج شنیده می شود

f2dae13a 8e71 4561 9b50 c0fc5b9dd52f خبر خاکستری

او در پاسخ به این سوال که شما به عنوان یک پزشک اذعان دارید که واکسن کراون می تواند نوجوانان را در آینده عقیم کند، گفت: «نه، به هیچ وجه. تا آنجا که علم پزشکی ثابت کرده است ، چنین چیزی غیرممکن است. خطری مانند عقیم سازی نوجوانان به دلیل واکسن تاج شنوایی است. این بدان معناست که گفته می شود با واکسیناسیون عقیم می شود. در نوجوانی ممکن است به دلیل اوریون نابارور شود. بنابراین نباید در آینده این امر را به واکسیناسیون واگذار کرد.

امکان عقیم سازی با تزریق واکسنهای نوترکیب مانند ‘F.ایزر »

شهریاری در پایان سخنان خود افزود: در پایان باید به این نکته اشاره کنم که در صورت صحت خطراتی مانند عقیم سازی نوجوانان، عوارض جانبی واکسن های نوترکیب مانند واکسن فایزر ممکن است باشد. این به این دلیل است که روش ساخت این واکسن مانند واکسن سنتی نیست ، که معمولاً از یک ویروس ضعیف شده یا کشته شده واکسن تولید می کند و ده ها و صدها سال در جهان به همین شکل بوده است. یعنی نحوه تولید واکسن های تاج موجود ، از جمله ایرانی ، چینی ، کوبا و دیگران. اما فایزر آمریکایی به روش جدیدی ساخته شده که هنوز عوارض این نوع واکسن را نشان نداده است و ممکن است در آینده مواردی مانند عقیم سازی و سایر عوارض ناشی از تزریق واکسن های نوترکیب گزارش شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید